طوفان تیم سبز؛ انویدیا گرافیک ۱۴۱ گیگابایتی رونمایی کرد

دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
گرافیک هوش مصنوعی Nvidia H200 نمای جلو
انویدیا پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی رونمایی کرده است که ۱۴۱ گیگابایت حافظه دارد و قدرت پردازشی خارق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد.
تبلیغات

انویدیا همان‌طور‌که قبلاً وعده داده بود، در بیانیه‌ای مطبوعاتی نسل جدید پردازنده‌های هوش مصنوعی خود را رونمایی کرد که برای ابرکامپیوترهای قدرتمند ساخته شده‌اند. این پردازنده‌های جدید نقش پررنگی در تعلیم سیستم‌های یادگیری عمیق و مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) نظیر GPT-4 ایفا خواهند کرد.

نسل جدید گرافیک انویدیا برای پردازش هوش مصنوعی، پیشرفت نسلی چشمگیری تجربه کرده است و مستقیماً وارد دیتاسنترها و ابرکامپیوترها می‌شود. گرافیک‌های جدید تیم سبز برای پردازش‌های سنگینی مثل پیش‌بینی آب‌و‌هوا و تغییرات اقلیمی، کشف داروهای جدید و رایانش کوانتومی کاربرد پیدا خواهند کرد.

گرافیک هوش مصنوعی Nvidia H200 از نمای جلو

مهم‌ترین محصول جدید انویدیا HGX H200 است که بر‌پایه‌ی معماری هاپر ساخته شده و جایگزینی برای H100 محسوب می‌شود. H200 اولین پردازنده گرافیکی انویدیا با رم HBM3e است که سرعت و ظرفیت بیشتری از نسل قبل دارد.

پردازنده‌ی H200 انویدیا به ۱۴۱ گیگابایت حافظه‌ی ۴٫۸ ترابایت‌برثانیه‌ای مجهز است. حافظه‌ی این گرافیک درمقایسه‌با نسل قبل تقریباً دو برابر شده و پهنای باند ۲٫۴ برابر افزایش پیدا کرده است. انویدیا می‌گوید H200 سرعت استتناج مدل زبانی ۷۰ میلیارد پارامتری Llama 2 را دو برابر بیشتر می‌کند.

H200 در دو مدل عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها را می‌توان به سه تراشه‌ و دیگری را می‌توان به هفت تراشه‌ متصل کرد تا سیستمی بسیار قدرتمند ساخته شود. به‌گفته‌ی انویدیا، می‌توان H200 را در تمامی انواع دیتاسنترها استفاده کرد. H200 در فصل دوم ۲۰۲۴ وارد دیتاسنترهای آمازون، گوگل، مایکروسافت و اوراکل خواهد شد.

دیتاسنتر مجهزبه گرافیک هوش مصنوعی Nvidia H200

دیگر محصول مهم انویدیا که به روایت این شرکت نوعی «ابرتراشه» محسوب می‌شود، GH200 نام دارد. این ابرتراشه افزون‌بر واحد گرافیکی HGX H200 به پردازنده‌ی مرکزی Grace مبتنی‌بر معماری آرم مجهز است. GH200 مخصوص ابرکامپیوترها است و به دانشمندان و پژوهشگران کمک می‌کند که پیچیده‌ترین مسائل دنیا را حل کنند.

به‌گفته‌ی انویدیا، GH200 وارد بیش از ۴۰ ابرکامپیوتر هوش مصنوعی در سراسر دنیا می‌شود. یکی از ابرکامپیوترهای مهمی که میزبان GH200 خواهد شد، Cray EX2500 است. این ابرکامپیوتر از مجموعه‌های چهارتایی GH200 استفاده خواهد کرد.

پرقدرت‌ترین ابرکامپیوتر مجهز به تراشه‌ی گریس هاپر JUPITER است که در آلمان احداث خواهد شد. این سیستم هنگام راه‌اندازی در سال ۲۰۲۴ به قدرتمندترین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی دنیا تبدیل می‌شود.

انویدیا می‌گوید که JUPITER قرار است از ۲۴٬۰۰۰ تراشه‌ی GH200 استفاده کند. JUPITER دستاوردهای جدید علمی را در حوزه‌ی پیش‌بینی آب‌و‌هوا و ساخت دارو امکان‌پذیر خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات