انویدیا گرافیک پرقدرت H100 را با سود هزار درصدی می‌فروشد!

پنج‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
لوگو انویدیا / Nvidia
انویدیا پردازنده‌ی گرافیکی H100 را با هزینه‌ی ۳٬۲۰۰ دلاری می‌سازد و با قیمت بین ۲۵٬۰۰۰ دلار تا ۳۰٬۰۰۰ دلار به مشتریانش می‌فروشد.
تبلیغات

بر اساس تخمین‌های یک تحلیلگر، انویدیا از فروش هر پردازنده گرافیکی H100 تا ۱٬۰۰۰ درصد سود به جیب می‌زند. ارزان‌ترین مدل از H100 بین ۲۵٬۰۰۰ دلار تا ۳۰٬۰۰۰ دلار قیمت دارد و ظاهراً انویدیا برای تولید این گرافیک ۳٬۲۰۰ دلار هزینه می‌کند. انویدیا تنها شرکت در دنیا است که از پس تولید چنین پردازنده قدرتمندی برمی‌آید، پردازنده‌ای که به‌طور ویژه برای هوش مصنوعی ساخته شده است.

توسعه‌ی محصولات نیازمند زمان و منابع کافی است و ساخت پردازنده‌ای در حد و اندازه‌ی H100 به سال‌ها تحقیق‌و‌توسعه نیاز دارد. به‌همین‌دلیل سود ۱٬۰۰۰ درصدی انویدیا شاید از لحاظ محاسباتی چندان دقیق نباشد، اما تیم سبز در هر صورت سود کلانی به جیب می‌زند.

در کنار این موضوع، نباید به دستمزد قابل‌توجهی که انویدیا به برخی از کارمندانش پرداخت می‌کند بی‌توجه باشیم. بر اساس ادعای شرکت گلس‌دور، مهندسان سخت‌افزار در انویدیا به‌طور میانگین سالانه بیش‌از ۲۰۰٬۰۰۰ دلار درآمد دارند. این درآمدِ صرفاً یک نفر است؛ در فرآیند توسعه‌ی قطعاتی مثل H100 تعداد زیادی نیروی متخصص نقش دارند.

یک افشاگر می‌گوید H100 پردرخواست‌ترین محصول حال حاضر دنیای فناوری است، چون شرکت‌ها را در زمینه‌ی هوش مصنوعی توانمندتر می‌کند. افزایش محبوبیت هوش مصنوعی، بیشتر از هر شرکت دیگری به انویدیا مزیت رسانده است. ارزش سهام این شرکت در سال اخیر سه برابر افزایش یافته است.

برخی از شایعه‌ها می‌گویند تمام موجودی گرافیک انویدیا H100 تا سال ۲۰۲۴ پیش‌فروش شده است. انتظار می‌رود ارزش بازار پردازنده‌های گرافیکی مختص‌به هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ به ۱۵۰ میلیارد دلار برسد؛ بدین‌ترتیب آینده‌ای بسیار روشن در انتظار انویدیا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات