آمریکا با تحریم چین، پنج‌میلیارد دلار به انویدیا ضرر می‌زند

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طرح گرافیکی لوگو انویدیا / Nvidia روی پردازنده گرافیکی کلاس لپ تاپ RTX 3000
قوانین جدید آمریکا علیه چین برای محدودسازی صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی، ضرر سنگینی به انویدیا وارد کرد.
تبلیغات

ارزش سهام انویدیا حدود ۵ درصد کاهش یافت و این افت باعث شد سهام شرکت به کمترین میزان خود در پنج‌ ماه اخیر برسد. سقوط شدید ارزش سهام تیم سبز پس‌ از گزارش وال‌استریت ژورنال اتفاق افتاد؛ گزارشی که نشان می‌داد این شرکت احتمالاً مجبور شود سفارش‌های غول‌های فناوری چینی برای خرید تراشه‌های پیشرفته به‌ارزش ۵ میلیار دلار را لغو کند.

ارزش هر واحد از سهام انویدیا با کاهش ۴٫۷ درصدی به ۳۹۲٫۳ دلار کاهش یافت که از اواسط ژوئن تاکنون در کمترین میزان قرار دارد. نکته‌ی جالب اینکه ارزش سهام این شرکت یکی از دلایل اصلی رشد ۲۲ درصدی شاخص نزدک در سال جاری بود.

درحال‌حاضر، ارزش سهام انویدیا حدود ۲۰ درصد از اوج آن، یعنی ۴۹۳٫۵۵ دلار کمتر است که در ۳۱ آگوست به‌ثبت رسید. کارشناسان بازار و سرمایه‌گذاران وضعیت بازار را به‌دقت زیرنظر گرفته‌اند؛ زیرا پیامدهای محدودیت‌های صادراتی آمریکا علیه چین، شوک بزرگی به سرتاسر صنعت فناوری جهان وارد کرده است.

هفته‌ی گذشته، انویدیا اطلاعیه‌ای دریافت کرد که در آن اشاره شده بود سفارش‌های شرکت‌های بزرگ چینی مثل بایت‌دنس و بایدو و علی‌بالا برای خرید تراشه‌های هوش مصنوعی، اکنون مشمول جدیدترین محدودیت‌های صادراتی ایالات‌ متحده می‌شوند.

محدودیت‌های اخیر پیامدهای فوری و ملموسی بر کسب‌وکار انویدیا به‌دنبال دارد. این شرکت تحویل پردازنده هوش مصنوعی پیشرفته به چین را برای سال جاری تکمیل و همچنین سعی کرده بود تا سفارش‌های سال ۲۰۲۴ را قبل‌ از اعمال قوانین جدید صادراتی در اواسط نوامبر سرعت ببخشد.

رقابت چین و آمریکا در فناوری

به‌گزارش رویترز، دولت آمریکا به انویدیا اطلاع داد محدودیت‌های صادراتی تراشه‌های سطح‌بالا ازجمله فروش به چین، بلافاصله اعمال می‌شوند و درنتیجه، این شرکت اکنون با شرایط دشواری مواجه شده و سفارش‌هایی به‌ارزش چند‌میلیارد دلار را از دست داده است.

محدودیت‌های صادراتی جدید آمریکا علیه چین، پیامدهای گسترده‌ای در پی دارد و علاوه‌بر انویدیا، بر شرکت‌های مهم دیگری تأثیر خواهد گذاشت که تجهیزات هوش مصنوعی می‌سازند. سفارش‌های شرکت‌های چینی پیشرو به انویدیا از مرز ۵ میلیارد دلار فراتر رفت و اعمال قوانین جدید ایالات‌ متحده ضربه‌ی مهلکی به درآمدزایی تیم سبز وارد می‌گند.

کنترل صادراتی جدید آمریکا علیه چین درباره‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی، بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دولت بایدن برای محدودسازی دسترسی چینی‌ها به فناوری‌های پیشرفته محسوب می‌شود که هدف آن، محدود‌کردن پیشرفت کشور مذکور در قابلیت‌های نظامی و نبرد سایبری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات