RX 7900 XT ممکن است اولین گرافیکی باشد که با استاندارد PCIe Gen5 عرضه می‌شود

شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس گزارش‌ها، RX 7900 XT با پردازنده‌ی گرافیکی Navi 31 احتمالاً اولین کارت گرافیک تجاری‌ای خواهد بود که با پشتیبانی از استاندارد PCIe Gen5 عرضه می‌شود.
تبلیغات

براساس اطلاعاتی که حساب کاربری Kepler_L2 در توییتر از به‌روز‌رسانی معماری GFX11 منتشر کرده است، به‌نظر می‌رسد ای‌ام‌دی قصد دارد گرافیک‌های نسل بعدی خود، یعنی RX 7000 را با پشتیبانی از استاندارد PCIe Gen5 عرضه کند. پردازنده‌ی گرافیکی Navi 31 ای‌ام‌دی بخشی از خانواده‌ی جدید پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری RDNA3 این شرکت است که در وصله‌های لینوکس، با اسم رمز GFX11 شناخته می‌شود.

ای‌ام‌دی هفته‌ی گذشته تعداد زیادی به‌روزرسانی برای معماری جدید خود منتشر کرد که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی شروع فرایند فعال‌سازی این معماری باشد. به‌گزارش Videocardz، حساب کاربری Kepler_L2 با بررسی اطلاعات موجود در این به‌روزرسانی‌ها، متوجه نکات و قابلیت‌های جالبی شد که ممکن است در آینده باعث برتری ای‌ام‌دی بر رقبایش شود. یکی از این قابلیت‌ها، پشتیبانی از استاندارد PCIe Gen5 است.

با اینکه تاکنون هنوز خبری مبنی‌بر وجود این استاندارد در گرافیک‌های نسل بعدی انویدیا، یعنی سری RTX 40، منتشر نشده است، جای تعجب خواهد داشت اگر تیم سبز گرافیک‌های معماری Ada را بدون پشتیبانی از این استاندارد عرضه کند؛ چراکه پردازنده‌ی گرافیکی مرکز داده‌ی H100 این شرکت همین‌حالا هم از استاندارد PCIe Gen5 بهره می‌برد.

حساب کاربری Kepler_L2 در توییتر

ای‌ام‌دی به‌تازگی تأیید کرده است که پردازنده‌های Ryzen 7000 با اسم رمز رافائل و با ریزمعماری Zen4 از استاندارد ارتباطی جدید (PCIe Gen5) پشتیبانی خواهند کرد. تا قبل از این بیانیه، پشتیبانی از این استاندارد فقط برای پلتفرم AM5 تیم قرمز تأیید شده بود؛ اما حالا دیگر به‌نظر می‌رسد که تا اواخر سال ۲۰۲۲، تمام مادربردها و پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی ای‌ام‌دی به استاندارد PCIe Gen5 مجهز خواهند شد.

فناوری PCIe Gen5 با حداکثر نرخ انتقال ۳۲ گیگاترانسفربرثانیه‌ای (یا ۱۲۸ گیگابایت‌برثانیه‌ای)، دو برابر بیشتر از PCIe Gen4 پهنای باند دارد و همین امر تأثیر چشمگیری بر پهنای باند حافظه‌های ذخیره‌سازی نسل بعدی خواهد گذاشت. تولیدکنندگان پردازنده‌های گرافیکی همواره در سناریوهای فشرده‌سازی حافظه به‌دنبال راهکارهای توانمندی مانند SXM و NVLink برای غلبه بر محدودیت‌های معماری PCIe بودند و حالا PCIe Gen5 می‌تواند این دغدغه را از بین ببرد.

معماری PCIe

نرخ خام تبادل داده

پهنای باند رابط

پهنای باند به‌ازای هر مسیر در یک جهت

پهنای باند ۱۶ مسیره در رفت و برگشت

PCIe 1.x

۲٫۵ گیگاترنسفربرثانیه

۲ گیگابیت‌برثانیه

حدود ۲۵۰ مگابایت‌برثانیه

حدود ۸ گیگابایت‌بر ثانیه

PCIe 2.x

۵٫۰ گیگاترنسفربرثانیه

۴ گیگابیت‌برثانیه

حدود ۵۰۰ مگابایت‌برثانیه

حدود ۱۶ گیگابایت‌بر ثانیه

PCIe 3.x

۸٫۰ گیگاترنسفربرثانیه

۸ گیگابیت‌برثانیه

حدود ۱ گیگابایت‌بر‌ثانیه

حدود ۳۲ گیگابایت‌بر ثانیه

PCIe 4.0

۱۶٫۰ گیگاترنسفربرثانیه

۱۶ گیگابیت‌برثانیه

حدود ۲ گیگابایت‌بر‌ثانیه

حدود ۶۴ گیگابایت‌بر ثانیه

PCIe 5.0

۳۲٫۰ گیگاترنسفربرثانیه

۳۲ گیگابیت‌برثانیه

حدود ۴ گیگابایت‌بر‌ثانیه

حدود ۱۲۸ گیگابایت‌بر ثانیه

PCIe 5.0

۶۴٫۰ گیگاترنسفربرثانیه

۶۴ گیگابیت‌برثانیه

حدود ۸ گیگابایت‌بر‌ثانیه

حدود ۲۵۶ گیگابایت‌بر ثانیه

در‌حال‌حاضر، پشتیبانی از استاندارد PCIe Gen5 تنها در اطلاعات مربوط به پردازنده‌ی گرافیکی Navi 31 دیده شده است؛ اما به‌احتمال زیاد همه‌ی پردازنده‌های گرافیکی سری Navi 3X نیز از آن بهره خواهند برد.

هنوز مشخص نیست که ای‌ام‌دی برای مسیر‌های انتقال داده‌ی مدل‌های پایین‌رده‌تر چه محدودیتی اعمال خواهد کرد؛ اما کارت گرافیک RX 6500XT و رابط چهار مسیره‌ی PCIe Gen4 x4 نشان دادند که این انتخاب می‌تواند تأثیر بسزایی در عملکرد RX 6500XT روی پلتفرم‌های قدیمی‌تر با قابلیت Gen3 بگذارد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات