افشای مشخصات Radeon RX 7900 XT به‌عنوان پرچمدار بعدی AMD

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
مطالعه 1 دقیقه
بر اساس شایعات، نسل جدید کارت‌های گرافیک‌ AMD مبتنی بر معماری RDNA3، امکان استفاده از ۱۵۳۶۰ پردازنده جریانی خواهند داشت؛ یعنی نزدیک به چهار برابر پرچم‌دار فعلی سری RDNA2.
تبلیغات

 ظاهراً AMD قصد دارد پرچم‌دار بعدی کارت‌های گرافیک‌ Radeon را به ۱۵۳۶۰ پردازنده جریانی (Stream Processors) مجهز کند که این به معنی افزایش چهار برابری آن در مقایسه با Radeon RX 6800 از نسل فعلی است. علاوه بر این گفته می‌شود AMD در کارت‌های گرافیک‌ RDNA 3 با هدف استفاده از WGPا(Work Group Processors)، واحد محاسباتی (Compute Unit) را کنار خواهد گذاشت.

شایعه‌ی دیگری که در این مورد مطرح شده، حاکی از آن است که AMD دیگر به سبک انویدیا با پهنای بالای گذرگاه حافظه GPU به طراحی معماری پردازنده‌های گرافیکی نخواهد پرداخت. در عوض قرار است با افزایش سایز کش و پهنای باند مبتنی بر تکنولوژی Infinity Cache، اندازه‌ی درگاه حافظه‌ی گسسته در یک مقیاس «مقرون‌به‌صرفه» مثل ۲۵۶ بیت حفظ شود. در مورد خود تراشه‌ی مورد استفاده نیز شایع شده است که در مدل پرچم‌دار Radeon RX 7900 XT از یک چیپ موسوم به Navi 31 استفاده خواهد شد. احتمالاً طراحی این ماژول به‌صورت چندگانه (حداقل دو Multi Die) انجام می‌شود که هریک به ۳۰ پردازنده WGP مجهز شده است.

انتظار می‌رود این دو تراشه روی یک سیلیکون نسل جدید TSMC N5 (5 nm) یا لیتوگرافی ۶ نانومتری اختصاصی TSMC برای AMD ساخته شود. محصولات جدید AMD مشابه نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی Lovelace انویدیا در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات