کارت های گرافیک RTX 4000 حافظه کش L2 زیادی خواهند داشت

پنج‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 از نمای بالا
بنابه اطلاعات فاش‌شده، پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 4000 انویدیا با کدنام Ada قرار است از لحاظ حافظه‌ کش L2 با پیشرفت قابل‌توجهی نسبت‌به RTX 3000 مواجه شوند.
تبلیغات

طی چند روز اخیر اطلاعات متعددی درباره‌ محصولات فعلی و محصولات معرفی‌نشده‌ انویدیا فاش شده است و درحالی‌که تیم سبز در تلاش است بفهمد افشاگران چگونه به این حجم از اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اند، به تدریج اطلاعات بیشتری به فضای وب راه می‌یابد. در جدیدترین مورد، جزئيات قابل‌توجهی درباره‌ معماری گرافیکی بعدی انویدیا با کدنام Ada فاش شده است.

براساس آنچه ویدئوکاردز می‌نویسد، پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 4000 انویدیا قرار است دارای حداکثر ۹۶ مگابایت حافظه‌ کش سطح دوم (L2 Cache) باشند؛ یعنی ۹۰ مگابایت بیشتر از پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 3000 مبتنی‌بر معماری امپر.

داده‌های فاش‌شده تأیید می‌کنند پردازنده‌های سری Ada به ازای هر باس حافظه‌ ۶۴ بیت، ۱۶ مگابایت حافظه‌ کش دارند. این در حالی است که پردازنده‌های سری امپر به ازای هر باس حافظه‌ ۳۲ بیت از ۵۱۲ کیلوبایت حافظه‌ی کش استفاده می‌کنند.

ظاهراً پردازنده‌ گرافیکی پرچم‌دار خانواده‌ی Ada با کدنام AD102 قرار است از ۹۶ مگابایت کش L2 استفاده کند. دو پردازنده‌ AD103 و AD104 دارای ۶۴ مگابایت کش خواهند بود. در همین حین پیش‌بینی می‌شود AD106 و AD107 به ترتیب به ۴۸ مگابایت و ۳۲ مگابایت حافظه‌ کش مجهز شوند.

اطلاعات جدید به همراه داده‌هایی که یکی از افشاگران نام‌آشنا منتشر کرده به حدی کافی هستند که این طرح از بلوک GPU محصولات سری Ada را که به‌صورت غیررسمی ارائه شده است تأیید کنند. این طرح با پردازنده‌ AD102 ارتباط دارد. گفته می‌شود AD102 از یک دای (Die) با مساحت ۶۰۰ میلی‌متر مربع استفاده می‌کند، یعنی تقریباً هم‌اندازه با GA102.

احتمالاً پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 4000 درمقایسه‌با سری RTX 3000 دارای ۷۱ درصد هسته‌ بیشتر خواهند بود؛ البته با فرض این‌که تیم سبز نسخه‌ کامل هر تراشه را در کارت گرافیک مقصد استفاده کند. هنوز بسیاری از اطلاعات مهم پردازنده‌های مورد انتظار انویدیا شامل سرعت کلاک و توان آن در دست نیست؛ بااین‌حال از همین حالا مشخص است که RTX 4000 قرار است پیشرفت قابل‌توجهی را تجربه کند.

احتمالاً شاهد جهش مشابهی برای کارت‌های گرافیک جدید AMD بر پایه‌ معماری RDNA 3 نیز خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات