نقشه راه بلندمدت انویدیا برای ساخت پردازنده‌های مبتنی بر آرم

جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به گفته مدیرعامل انویدیا، این شرکت برای ایجاد مجموعه‌ای کامل از CPU‌های مبتنی بر معماری آرم به‌منظور کارکردهای متعددی از جمله مرکز داده، رباتیک و... برنامه‌های بزرگی را درنظر گرفته است.
تبلیغات

اگر اخبار را دنبال کرده باشید، می‌دانید که انویدیا پس از چالش‌های متعدد از سوی نهادهای نظارتی، خرید شرکت آرم به مبلغ ۴۰ میلیارد دلار را منتفی کرد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که تیم سبز جاه‌طلبی بسیار بزرگی را به‌منظور ساخت تراشه‌های کم‌مصرف مبتنی بر معماری آرم آغاز کرده است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از بازار تراشه را تحت تأثیر قرار دهد.

غول تراشه‌های گرافیکی جهان چندی پیش از معماری گریس مبتنی بر آرم پردازنده‌های دیتاسنتر رونمایی کرد. اکنون انویدیا در جدیدترین گزارش مالی خود اعلام کرده است که نخستین تراشه‌های بر پایه معماری گریس، در نیمه نخست ۲۰۲۳ از راه خواهند رسید. جالب است بدانید که معماری یادشده ۱۰ برابر سرعت بیشتر درمقایسه با پرسرعت‌ترین سرورهای امروزی در حوزه‌ هوش مصنوعی و رایانش با قدرت بالا را نوید می‌دهد.

انویدیا با اخذ مجوز ۲۰ ساله آرم، قصد دارد تراشه‌هایی با هسته‌های سفارشی بسازد

علاوه‌براین، جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا می‌گوید که این شرکت مجوز ۲۰ ساله معماری آرم را تهیه کرده است که متعاقباً به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا از مجموعه دستورالعمل‌های آرم به‌منظور توسعه CPU برای طیف گسترده‌ای از تراشه‌های پردازشی بهره بگیرند.

به‌طور کلی، بازی و گرافیک حرفه‌ای (از جمله سرویس استریم بازی)، کارت‌های گرافیکی کلاس HPC و هوش مصنوعی، مرکز داده و خودرو، چهار بخش مهم انویدیا محسوب می‌شوند که عمده درآمد شرکت را تأمین می‌کنند. هوانگ خاطر نشان می‌کند که انویدیا می‌تواند پلتفرم‌های بهینه‌شده را برای تمامی بخش‌ها با پردازنده‌های مرکزی مبتنی بر هسته‌های سفارشی آرم ارائه دهد. هوانگ در ادامه می‌گوید:

[به‌زودی] شاهد خواهید بود که تعداد زیادی از CPUهای هیجان انگیز توسط ما معرفی می‌شوند و گریس تنها اولین نمونه است. ما دوست داریم شاهد گسترش فعالیت‌هایمان در ساخت CPU باشیم و از اینکه آرم اکنون در حال رشد به سمت روباتیک، وسایل نقلیه خودران، محاسبات ابری و ابرکامپیوتر است، بسیار هیجان زده هستیم. ما قصد داریم طیف کامل پلتفرم محاسباتی شتاب‌یافته انویدیا را به CPUهای Nvidia Arm بیاوریم.

مجوزهای اخذشده، به انویدیا این امکان را می‌دهد تا هسته‌های اختصاصی مبتنی بر دستورالعمل را برای اهداف مختلف توسعه دهد که دقیقاً سیاست اپل در طراحی تراشه‌های سری A و M را یادآوری می‌کند؛ بااین‌تفاوت که پلتفرم‌های یکپارچه عمودی انویدیا طیف بیشتری از زمینه‌ها و شرکت‌های ثالث را پوشش می‌دهد. البته انویدیا اعلام کرده است که با وجود سرمایه‌گذاری بزرگ در معماری آرم، پشتیبانی پردازنده‌های دیتاسنتر مبتنی‌بر معماری x86 را ادامه خواهد داد.

به‌طور کلی، به‌نظر می‌رسد که نقش آرم در دنیای پردازشی به‌طور روزافزون در حال افزایش است و احتمالاً مراکز داده، آخرین سنگر از تراشه‌های مبتنی بر x86 نیز از این روند در امان نخواهند بود. بیش از ۱۰ سال است که کالکسدا (Calxeda) سرور ۴۸۰ هسته‌ای مجهز به ۱۲۰ هسته چهارگانه پردازنده Cortex A9 را رونمایی کرده است و همچنان در حال توسعه است.

البته در گذشته نیز بسیاری از شرکت‌ها ازجمله کوالکام و AMD از برنامه‌شان برای ورود به پردازنده‌های سرور آرم و رقابت جدی در این حوزه سخن گفته‌اند و در‌نهایت از مواضعشان عقب‌نشینی کردند؛ اما بازار سال ۲۰۲۲ با بازار سال ۲۰۱۱ یا حتی سال ۲۰۱۶ بسیار متفاوت است.

انویدیا پردازنده گریس (Grace) دارد که سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه می‌شود. آمازون سرورهای آرم خود را براساس طراحی سفارشی برای استفاده در سرورهای ابری AWS تهیه کرده است. فوگاکو، سریع‌ترین کامپیوتر روی زمین، مبتنی‌بر پردازنده سفارشی آرم است که فوجیتستو آن را ساخته است. تمامی این‌ها نشان می‌دهد که آرم روی پشتیبانی از اکوسیستم سرورها و مراکز داده سرمایه‌گذاری عظیمی کرده است و این امر را به‌راحتی می‌توان از نقشه راه انویدیا متوجه شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات