شایعات می‌گویند انویدیا رسماً از تصاحب آرم عقب‌نشینی کرده است (به‌روزرسانی: تأیید شد)

سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
رسانه‌ی معتبر فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه می‌گوید تلاش‌های انویدیا برای نهایی کردن تصاحب آرم به نتیجه نرسیده و این قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری رسماً لغو شده است.
تبلیغات

به‌روزرسانی:

سافت‌بانک در بیانیه‌ای تأیید کرد که انویدیا از خرید آرم صرف‌نظر کرده است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد:

انویدیا و گروه سافت‌بانک به‌دلیل مشکلات نظارتی متعددی که با وجود تلاش‌های همراه با حسن‌نیت طرف‌ها از انجام معامله جلوگیری می‌کند، توافق کرده‌اند که قرارداد را در ۸ فوریه‌ی ۲۰۲۲ فسخ کنند.

ظاهراً سافت‌بانک برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی عمومی ARM در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۲ را آغاز کرده است؛ اقدامی که بسیاری از کارشناسان و سیاست‌مداران نیز پیش‌بینی کرده بودند. گفته می‌شود چندین عضو پارلمان بریتانیا از سافت بانک خواسته‌اند تا آرم را در بورس لندن به‌جای نیویورک فهرست کند. بااین‌حال، بیانیه سافت‌بانک این موضوع را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. جالب است بدانید آرم قبل از فروخته‌شده به سافت‌بانک در بورس اوراق بهادار لندن پذیرفته شده بود.

سه منبع ناشناس با «آگاهی مستقیم» از معامله‌ی بین انویدیا و آرم در گفت‌و‌گو با فایننشال تایمز اعلام کرده‌اند غول بزرگ صنعت گرافیک تصمیم گرفته ۴۰ میلیارد دلارِ خبرساز را برای تصاحب آرم هزینه نکند. بر‌ اساس آنچه ورج می‌نویسد، انویدیا احتمالاً باید به دلیل عدم موفقیت در نهایی کردن معامله، حداکثر ۱٫۲۵ میلیارد دلار به سافت بانک (مالک فعلی آرم) بدهد.

همچنین گفته شده سایمون سگارز، مدیرعامل آرم، شغل خود را از دست می‌دهد تا رنه هس جای او را بگیرد. رنه هس سال‌ها پیش وظیفه‌ی مدیریت کسب‌‌و‌کار اختصاصی انویدیا با تمرکز بر معماری آرم را برعهده داشت.

معامله‌ی بین انویدیا و آرم که نخستین‌بار در اواخر سال ۲۰۲۰ رسانه‌ای شد می‌توانست در نقش یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای امضاءشده در صنعت فناوری ظاهر شود. با چنین قراردادی، انویدیا که تمرکز اصلی‌اش ساخت پردازنده‌ی گرافیکی است، می‌توانست کنترل شرکتی را در دست بگیرد که معماری توسعه‌داده‌شده توسط آن در تقریباً تمامی تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند ساخته‌شده تا به امروز استفاده می‌شود.

محبوبیت معماری آرم به مرور زمان افزایش می‌یابد و همواره شاهد افزایش تعداد تراشه‌های سرور و تراشه‌های مصرفی متکی‌بر معماری آرم هستیم. حتی اپل نیز اکنون در کامپیوترهایش از معماری آرم بهره می‌گیرد. تراشه‌های اختصاصی آرم اپل در اواخر سال ۲۰۲۰ باعث تعجب کارشناسان شدند.

انویدیا ترجیح داده به درخواست ورج برای شفاف‌سازی پاسخ ندهد و این یعنی تیم سبز فعلاً شایعه‌ی لغو قرارداد با آرم را نه تأیید کرده است و نه تکذیب. همچنین سافت بانک و آرم ترجیح داده‌اند فعلاً سکوت اختیار کنند. هیچ‌یک از شرکت‌های مورد اشاره به‌صورت عمومی به لغو قرارداد اشاره نکرده‌اند. احتمالاً این شرکت‌ها منتظر باز شدن بازارهای مالی در بریتانیا یا ژاپن هستند، دو بازاری که به ترتیب میزبان مقر اصلی آرم و سافت بانک هستند.

گفتنی است سافت بانک تا ساعاتی دیگر گزارش مالی جدید خود را منتشر می‌کند و احتمالاً به شایعه‌ی اخیری که فایننشال تایمز منتشر کرده، پاسخ خواهد داد.

اگر قرارداد بین انویدیا و آرم واقعاً به نتیجه نرسیده باشد چندان متعجب نخواهیم شد؛ چون از زمان انتشار نخستین خبرها، انویدیا مسیر تقریباً سختی را طی کرده است تا نهادهای رگولاتوری سراسر دنیا را متقاعد کند که چنین قراردادی ضد رقابت نیست. جن‌‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، بارها مجبور شده در مجامع عمومی از تصمیم شرکت تحت مدیریتش برای تصاحب آرم دفاع کند. هوانگ در ‌نهایت اعتراف کرد چالش‌ها به حدی زیاد هستند که احتمال دارد نهایی شدن قرارداد بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت به طول بینجامد.

رسانه‌ی بلومبرگ دو هفته پیش گزارش داده بود معامله‌ی بین انویدیا و سافت بانک به سمت شکست خوردن پیش می‌رود، چون نهادهای رگولاتوری ایالات متحده و بریتانیا و اتحادیه‌ی اروپا چالش‌هایی را ایجاد کرده‌اند. این نهادها نگران تصمیماتی هستند که انویدیا می‌خواهد پس از تصاحب کامل آرم اتخاذ کند. کمیسیون فدرال تجارت نیز برای جلوگیری از نهایی شدن قرارداد انویدیا و آرم اقدام قانونی انجام داده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات