AMD دلیل عملکرد ضعیف کارت گرافیک RX 6500 XT را فاش کرد

یک‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD پس از انتقاد کاربران از عملکرد بسیار ضعیف RX 6500 XT، اعلام کرد که این تراشه‌ی گرافیکی در وهله‌ی نخست برای تعبیه در لپ‌تاپ‌ها طراحی شده است.
تبلیغات

با آغاز سال نو میلیادی و مصادف شدن با برگزاری رویداد جهانی CES، اغلب غول‌های تراشه‌ساز از جدیدترین دستاوردهای سخت‌افزاری خود رونمایی کردند و طبیعتاً AMD نیز از این قاعده مستثنی نبود. یکی از جدیدترین کارت‌های گرافیکی سطح پایه تیم قرمز، Radeon RX 6500 XT نام دارد که اخیراً عملکرد ضعیف آن کاربران را شوکه کرده است. با‌ وجود مشکلاتی همچون پشتیبانی نکردن از رمزگشایی AV1، کدگذاری H264/H265 و عملکرد محدود در نسخه‌های قدیمی درگاه PCIe، بی‌راه نیست که بگوییم یکی از بدترین کارت‌های گرافیکی ای‌ام‌دی در سالیان اخیر را شاهد هستیم.

کارت گرافیک یادشده ۱۹۹ دلار قیمت دارد و برای بازارهای خارج از آمریکای شمالی در‌ نظر گرفته شده؛ اما تقاضای گیمرها سبب شد تا RX 6500 XT در بازار آمریکا نیز در‌ دسترس قرار بگیرد و تا ۲۹۹ دلار قیمت داشته باشد! بااین‌‌حال، به‌‌ نظر می‌رسد که بسیاری از گیمرها از خریدشان پشیمان هستند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کارت گرافیک جدید AMD عملکرد و محدودیت و فاجعه‌باری در رایانه‌های مبتنی‌ بر درگاه توسعه‌ی PCIe 3.0 دارد و حتی از ردیابی پرتو نیز پشتیبانی نمی‌کند. جالب است بدانید در بطن RX 6500 XT تراشه‌ی گرافیکی Navi24 جای گرفته؛ پردازنده‌ی گرافیکی پایین رده‌ای که متشکل از ۵،۴ میلیارد ترانزیستور در قالب ۱۰۷ میلی‌متر مربع است. این پردازنده‌ی گرافیکی تا ۱۰۲۴ پردازنده جریان، ۶۴ واحد بافت، ۳۲ واحد خروجی رندر (ROP) و ۱۶ شتاب‌دهنده‌ی رهگیری پرتو (Ray Accelerator) را ارائه می‌دهد.

اکنون، یکی از مدیران AMD تأیید کرده است که تراشه‌ی یادشده در حقیقت برای استفاده در لپ‌تاپ‌هایی خواهد بود که با APU رامبراند جفت می‌شوند و دارای عملکرد ویدیوئی کامل و پشتیبانی از Gen4 PCIE هستند. احتمالاً دلیل عملکرد ضعیف آن نیز به همین موضوع مربوط می‌شود.

گفته می‌شود ای‌ام‌دی عمداً عملکرد Radeon RX 6500 XT را به‌شدت کاهش داده تا برای ماینرها و تا حدی اسکالپرها (ربات دلالان) جذاب نباشد. البته نکته‌ی حائز اهمیّت ماجرا این است که گذرگاه حافظه‌ی ۶۴ بیتی و حافظه‌ی ۴ گیگابایتی آن می‌تواند عملکرد در بازی‌ها را نیز محدود کند و بنابراین برای گیمرها نیز جذابیتی ندارد. علاوه‌براین، عدم پشتیبانی از رمزگذاری و رمزگشایی AV1 باعث می‌شود GPU برای علاقه‌مندان رسانه نیز جذاب نباشد.

این شرکت همچنین توضیح می‌دهد ازآنجاکه بیش از نیمی از کاربران Radeon Pro فقط از یک مانیتور استفاده می‌کنند، تراشه‌ی Navi 24 تنها از دو نمایشگر اکسترنال پشتیبانی می‌کند و به‌همین‌دلیل است که Radeon Pro W6400، همراه با سایر محصولات مبتنی‌‌ بر Navi 24 (مانند Radeon RX 6500 XT)، تنها با دو کانکتور نمایشگر عرضه می‌شوند.

درحالی‌که توضیحات رسمی AMD تا حدی منطقی است، Radeon RX 6500 XT هنوز کارت گرافیکی بسیار ضعیفی محسوب می‌شود که فلسفه‌ی وجود آن در هاله‌ای از ابهام است. Radeon RX 6500 XT در ‌حال ‌حاضر برای فروش موجود است و ظاهراً Radeon PRO W6400W نیز در ماه‌های آینده عرضه خواهد شد؛ زمانی که AMD سیستم‌های مجهز به رامبراند را راه‌اندازی می‌کند. بنابراین باید از ماه آینده عرضه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی Navi 24 را در کلاس لپ‌تاپ‌ها شاهد باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات