کارت گرافیکی RX 6500XT رادئون احتمالا در سیستم‌های پایین‌رده با PCIe 3.0 به‌خوبی کار نمی‌کند

سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مقرون‌به‌صرفه‌بودن RX 6500XT رادئون آن را به کارت گرافیکی مناسب برای سیستم‌های پایین‌رده با فناوری PCIe 3.0 تبدیل می‌کند؛ اما مشکل اینجا است RX 6500XT براساس PCIe 4.0 تولید شده است.
تبلیغات

ای‌ام‌دی عرضه‌ی جدیدترین کارت گرافیک مقرون‌به‌صرفه‌ی رادئون، RX 6500 XT را از ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۹ دی ۱۴۰۰) آغاز خواهد کرد. این کارت گرافیک نسخه‌ی ۸ گیگابایتی ندارد و از رابط حافظه‌ای ۶۴ بیتی استفاده می‌کند که در کارت‌های گرافیک امروزی بسیار نادر است. ای‌ام‌دی برای جبران کندی حافظه‌ی RX 6500 XT تعداد سیکل یا چرخش بر ثانیه‌ی آن را افزایش داده و حداکثر فرکانس بوست آن نیز ۲،۸۱۵ مگاهرتز است.

کارت گرافیک RX 6500 XT از فناوری PCIe 4.0 با درگاهی چهارمسیره استفاده می‌کند. این چهار مسیر می‌توانند به‌اندازه‌ی هشت مسیر در استاندارد PCIe 3.0 پهنای باند ارائه دهند. هر ارتباطی بین اجزای جانبی دستگاه‌ها ازطریق یک یا چند مسیر (Lane) صورت می‌گیرد و با یک مسیر در یک سیکل کلاک، می‌توان یک بیت داده را در یک جهت جابه‌جا کرد. هرچه تعداد مسیرها بیشتر باشد، سرعت ارتباط بیشتر خواهد بود.

باتوجهبه نسل چهارم بودن PCIe در جدیدترین کارت گرافیک ای‌ام‌دی، این احتمال وجود دارد که کاربران زیادی آن را برای سیستم‌هایی رده‌پایینی انتخاب کنند که هنوز از فناوری PCIe نسل سوم چهارمسیره استفاده می‌کنند و پهنای باند کمی دارند.

کاربری در توییتر با نام کاربری HardwareUnboxed این موضوع و محدودیت‌های استفاده از PCIe 4.0 را در سیستمی با نسل سوم PCIe بررسی کرد. این کاربر به‌دلیل تحریم‌های موجود برای بازبینی محصولات قبل از عرضه‌ی آن‌ها، از مدل‌های نسل قبلی مانند RX 5500XT رادئون مبتنی‌بر پردازنده‌ی گرافیکی Navi 14 استفاده کرده است.

به‌گزارش Videocardz و طبق نتایج این بررسی، به‌نظر می‌رسد که مشکلات پهنای باند کم، تنها در کارت‌‌های گرافیک‌ چهارگیگابایتی مشکل ایجاد می‌کند؛ چراکه برخی از منابع به‌جای فراخوانده‌شدن از حافظه‌ی سیستم یا حافظه‌ی ذخیره‌سازی در حافظه‌ی دسترسی تصادفی ویدئویی (VRAM) ذخیره می‌شوند. این موضوع به‌احتمال زیاد برای کارت‌های گرافیک هشت‌گیگابایتی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

RX 5500 XT به‌دلیل موجودبودن در دو مدل ۸ و ۴ گیگابایتی گزینه‌ای عالی برای این نوع آزمایش به‌شمار می‌رود.

نتایج بررسی نشان دادند PCIe 3.0 چهارمسیره میانگین نرخ فریم را در وضوح 1080p کاهش می‌دهد و فناوری پیش‌فرض RX 5500XT یا همان PCIe 4.0 هشت‌مسیره، ۴۹ درصد از آن سریع‌تر است. متأسفانه نموداری برای مقایسه‌ی PCIe 4.0 چهارمسیره با PCIe 3.0 چهارمسیره در دست نیست.

مشخصات

RX 6600 XT

RX 6600

RX 6500 XT

RX 5500 XT

معماری

RDNA2 هفت نانومتری

RDNA2 هفت نانومتری

RDNA2 شش نانومتری

RDNA هفت نانومتری

پردازنده‌ی گرافیکی

Navi 23 XT

Navi 23 XL

Navi 24 XT

Navi 14 XTX

هسته‌ها

۲٬۰۴۸

۱٬۷۹۲

۱٬۰۲۴

۱٬۴۰۸

کش

اینفینیتی

۳۲ مگابایت

۳۲ مگابایت

۱۶ مگابایت

-

شتاب‌دهنده‌ی رهگیری پرتو

۳۲

۲۸

۱۶

-

فرکانس بازی

۲٬۳۵۹ مگاهرتز

۲٬۰۴۴ مگاهرتز

۲٬۶۱۰ مگاهرتز

۱٬۷۱۷ مگاهرتز

فرکانس بوست

۲٬۵۸۹ مگاهرتز

۲٬۴۹۱ مگاهرتز

۲٬۸۱۵ مگاهرتز

۱٬۸۴۵ مگاهرتز

سرعت حافظه‌ی VRAM

۱۶ گیگابیت‌برثانیه

۱۴ گیگابیت‌برثانیه

۱۸ گیگابیت‌برثانیه

۱۴ گیگابیت‌برثانیه

حافظه

GDDR6 هشت گیگابایت

GDDR6 هشت گیگابایت

GDDR6 چهار گیگابایت

GDDR6 چهار و هشت گیگابایت

رابط حافظه‌

۱۲۸ بیت

۱۲۸ بیت

۶۴ بیت

۱۲۸ بیت

پهنای باند

۲۵۶ گیگابایت‌برثانیه

۲۲۴ گیگابایت‌برثانیه

۱۴۴ گیگابایت‌برثانیه

۲۲۴ گیگابایت‌برثانیه

توان نهایی برد

۱۶۰ وات

۱۳۲ وات

۱۰۷ وات

۱۳۰ وات

استاندارد PCIe

نسل چهار، هشت مسیره

نسل چهار، هشت مسیره

نسل چهار، چهار مسیره

نسل چهار، هشت مسیره

قیمت کارخانه

۳۷۹ دلار

۳۲۹ دلار

۱۹۹ دلار

۱۶۹ دلار

تاریخ عرضه

آگوست ۲۰۲۱

اکتبر ۲۰۲۱

ژانویه ۲۰۲۲

دسامبر ۲۰۱۹

RX 6500XT برپایه‌ی معماری جدیدتر RDNA2 ساخته شده و با ۱۶ مگابایت حافظه‌ی کش بی‌نهایت عرضه می‌شود. با اینکه دو مورد گفته‌شده می‌توانند مشکل پهنای باند را تا حدی کاهش دهند، به‌احتمال زیاد تأثیر چشمگیری نخواهند گذاشت. برای اطمینان از نتایج به‌دست‌آمده، باید همچنان تا زمان عرضه‌ی این کارت گرافیک و انجام بررسی‌های بیشتر منتظر ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات