نخستین بنچمارک گرافیکی تراشه M1 Max از عملکرد مشابه گرافیک‌های ورک استیشن AMD حکایت دارد

پنج‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
مک‌‌بوک پرو مجهز تراشه M1 X در آزمون‌های گرافیکی گیک‌بنچ توانسته است عملکردی به‌مراتب بهتر از قدرتمندترین تراشه گرافیکی نسل پیش به‌ دست آورد و خود را در راستای کامپیوترهای ورک‌استیشن مک پرو قرار بدهد.
تبلیغات

اپل به‌تازگی جدیدترین SOC-های خود را در بطن مدل‌های جدید مک‌‌بوک پرو قرار داده و ادعاهای بزرگی در رابطه با قدرت آن‌ها مطرح کرده است. البته برخلاف نتایج بنچمارک‌های پردازنده مرکزی (CPU) تراشه ام‌وان مکس، تاکنون اطلاعات کمی از تراشه گرافیکی این نسخه منتشر شده است؛ تراشه‌ای که گفته می‌شود نسخه ۳۲ گیگابایتی آن در حد و اندازه قدرتمندترین تراشه‌های گرافیکی مجزا در سایر لپ‌تاپ‌ها خواهد بود؛ با این‌ تفاوت که مصرف انرژی بسیار کمتری (گاهی تا ۱۰۰ وات) در مقایسه با رقبا خواهد داشت.

به‌تازگی اولین بنچمارک M1 Max در بخش متال وب‌سایت گیک‌بنچ ظاهر شده است که نشان می‌دهد این تراشه امتیاز بسیار درخور ۶۸,۸۷۰ را از آن خود کرده است. در مقام مقایسه، تراشه M1 در مک بوک پرو ۱۳ اینچی دارای متال ۲۰,۵۸۱ است. نکته جالب توجه این است بالارده‌ترین تراشه گرافیکی AMD در نسل قبلی مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی، یعنی Radeon Pro 5600M، دارای امتیاز ۴۲,۵۱۰ در بخش متال است! بنابراین در مقایسه با سریع‌ترین تراشه موجود در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی نسل قبل، تراشه ام‌وان مکس حداکثر ۶۲ درصد سریع‌تر است و بهبود عملکرد سه برابری در مقایسه با تراشه M1 ارائه می‌دهد.

البته باید به این نکته توجه کنید که مشخص نیست این تراشه کدام نسخه است؛ چراکه ام‌وان مکس در دو پیکربندی ۲۴ و ۳۲ هسته در دسترس خواهد بود. از سوی دیگر، این در حقیقت نخستین بنچمارک گرافیکی تراشه مذکور است و همان‌طور که می‌دانید، نخستین نتایج می‌توانند متفاوت با بنچمارک‌های رسمی باشند. البته اگر این نتایج مربوط به نسخه ۲۴ هسته باشد، می‌توان تخمین زد که نسخه ۳۲ هسته می‌تواند به امتیاز بیش از ۸۰ هزار برسد که در نوبه خود کم‌نظیر خواهد بود.

بنچمارک منتسب به بخش گرافیکی تراشه ام‌وان مکس

به گفته اپل، نسخه ۳۲ هسته‌ای حداکثر ۴ برابر سریع‌تر از تراشه ام‌وان است. این می‌تواند مهر تأییدی بر این باشد که نتایج منتشرشده مربوط به نسخه ۲۴ هسته‌ای است. کوپرتینویی‌‌ها همچنین ادعا می‌کنند که ام‌وان پرو در بیشینه عملکرد گرافیکی‌اش ۷۰ درصد مصرف کمتری از سایر لپ‌تاپ‌ها مجهز به تراشه گرافیکی مجزا دارد. ام‌وان مکس نیز در مقایسه‌ با لپ‌تاپ کامپکت حرفه‌ای مجهز به تراشه گرافیکی قدرتمند مجزا، عملکرد بهتر و ۴۰ درصد مصرف کمتر به ارمغان می‌آورد و در مقایسه‌ با لپ‌تاپ بزرگ مجهز به قدرتمندترین تراشه‌های گرافیک مجزا، عملکرد مشابه با ۱۰۰ وات توان کمتر ارائه می‌دهد.

بنچمارک یادشده، مک‌‌بوک پرو ۲۰۲۱ مجهز به تراش ام‌وان مکس را هم‌رده با مک پرو با تراشه گرافیکی AMD Radeon Pro Vega 56 قرار می‌دهد! این تراشه امتیازهای بسیار خوبی نیز از بخش چندهسته‌ای گیک‌بنچ کسب کرده است و در سایر کامپیوترهای مک تنها پیکربندی‌های بالارده تراشه ورک‌استیشن سری زی‌آن اینتل توان رقابت با آن دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات