قدرت قوی‌ترین پیکربندی گرافیکی تراشه M1 Max احتمالا به بیش از ۱۰ ترافلاپس می‌رسد

سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارش جدید، قدرت پردازش گرافیکی آخرین پیکربندی مک‌بوک پرو احتمالا بیشتر از پلی استیشن ۵ و نسخه دسکتاپ کارت گرافیک RTX 2080 انویدیا خواهد بود.
تبلیغات

تقریبا یک سال از معرفی اولین تراشه سفارشی اپل برای کامپیوترهای مک می‌گذرد. تراشه M1 توانست عملکرد تحسین‌برانگیزی برای کامپیوترهای مک به‌ارمغان بیاورد و ثابت کرد که در بسیاری از سناریوها، سریع‌تر از پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی مبتنی‌بر معماری x86 است. افزون‌براین، تراشه مذکور در عین ارائه قدرت چشمگیر در‌مقایسه‌با رقبا مصرف انرژی بسیار اندکی دارد. بااین‌حال، تلاش‌های اپل در دنیای پردازشی به اینجا ختم نمی‌شود؛ چراکه این شرکت در رویداد معرفی مک‌بوک پرو ۲۰۲۱، دو تراشه M1 Pro و M1 Max را نیز رونمایی کرد؛ تراشه‌هایی که بسیار قدرتمندتر از تراشه M1 هستند و می‌توانند برگ‌برنده اپل در بازار نوت‌بوک‌ها باشند.

اپل می‌گوید این تراشه‌ها تا ۱٫۷ برابر سریع‌تر از تراشه‌های هشت‌هسته‌ای به‌کاررفته در رایانه‌های شخصی هستند؛ ادعایی که می‌تواند برای بسیاری از افراد نیازمند به پردازش‌های سنگین مهم باشد. تراشه ام‌وان مکس از پردازنده مرکزی CPU مشابه ام‌وان پرو برخوردار است؛ اما این تراشه می‌تواند پردازنده گرافیکی ۳۲ هسته‌ای را در خود جای دهد که آن را به بزرگ‌ترین تراشه‌ تاریخ اپل تبدیل می‌کند. اپل ادعاهای بسیار بزرگی درباره این تراشه گرافیکی مجتمع مطرح می‌کند و اکنون گزارشی جدید نشان می‌دهد که پیکربندی آخر تراشه ام‌وان مکس می‌توان بیش از ۱۰ ترافلاپس قدرت داشته باشد.

قدرت پردازشی ۱۰ ترافلاپس قطعا مک‌‌بوک پرو جدید به محصولی با قوی‌ترین تراشه گرافیکی بازار تبدیل نخواهد کرد؛ چراکه درحال‌حاضر برخی تراشه‌های گرافیکی انویدیا تا بیش از ۲۰ ترافلاپس را نیز ارائه می‌دهند. بااین‌حال، باید به این نکته توجه کرد که تراشه گرافیکی اپل مجتمع و قسمتی از SOC (سیستم-روی-چیپ) است و در بازار نمی‌توان چنین محصول مشابهی با این قدرت را پیدا کرد. اپل مدعی است که عملکرد گرافیک به‌کاررفته در هر دو مدل تراشه (ام‌وان مکس و ام‌وان پرو) در سطح قوی‌‌ترین تراشه‌های مجزای گرافیکی در لپ‌تاپ‌های ویندوزی است، با این‌ تفاوت که انرژی بسیار کمتری از آن‌ها مصرف می‌کند.

گزارش مذکور با بررسی پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای M1 با قدرت پردازشی ۲٫۶ ترافلاپس ادعا می‌کند که نسخه ۱۴ هسته‌ای M1 Pro می‌تواند حدود ۴٫۵ ترافلاپس و نسخه ۱۶ هسته‌ای حدود ۵٫۲ ترافلاپس قدرت داشته باشد. همچنین، نسخه ۲۴ هسته‌ای M1 Max می‌تواند قدرتی افزون‌بر ۷٫۸ ترافلاپس و ۳۲ هسته آن ۱۰٫۴ ترافلاپس به‌ارمغان بیاورد؛ البته باید به این نکته توجه کرد که این تخمینی تقریبی است؛ بنابراین، شاید کمی با واقعیت در تضاد باشد.

از دیگر مشخصات دو تراشه یادشده می‌توان به موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای برای تسریع در یادگیری ماشین روی دستگاه و بهبود عملکرد دوربین فیس‌تایم، موتور نمایشگر جدید برای پشتیبانی از درایوهای چندین نمایشگر خارجی، کنترلرهای اضافی تاندربولت ۴ یکپارچه برای پهنای باند ورودی و خروجی بیشتر و پردازنده سیگنال تصویر سفارشی‌شده با موتور عصبی به‌منظور افزایش کیفیت تصویر برای ایجاد فیلم‌های واضح‌تر و رنگ‌های طبیعی پوست در دوربین فیس‌تایم اشاره کرد. این تراشه جدیدترین بخش امنیتی به‌نام Secure Enclave برای بوت‌شدن امن و سایر قابلیت‌های امنیتی را نیز شامل می‌شود.

درصورت صحت این گزارش، آخرین پیکربندی تراشه M1 Max درحالی‌که تا ۱۰۰ وات انرژی کمتر از لپ‌تاپی پیشرفته با GPU مجزا مصرف می‌کند، عملکرد بهتری در‌مقایسه‌با پردازنده گرافیکی Nvidia RTX 2080 دسکتاپ با قدرت ۱۰٫۰۷ ترافلاپس ارائه می‌دهد و حتی پلی استیشن ۵ سونی را نیز با قدرت ۱۰٫۲۸ ترافلاپس کنار می‌گذارد.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با کامپیوترهای مک به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات