کارت گرافیکی GeForce RTX 3090 SUPER انویدیا از بیش از ۱۰ هزار هسته کودا تشکیل می‌یابد

شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که کارت گرافیک جدید انویدیا به نام RTX 3090 Super از ۱۰،۷۵۲ هسته کودا و ۴۰۰ وات توان مصرفی استفاده می‌کند.
تبلیغات

در ماه‌های اخیر، اتفاقات بسیاری در بازار کارت‌های گرافیکی رخ داد که سبب شد برخی از کاربران و گیمرهای علاقه‌مند به محصولات انویدیا نتوانند نسخه‌های جدید سری GeForce RTX 30 را بخرند. درواقع در‌کنار مشکلات پیش‌آمده به‌علت شیوع کرونا که سبب کاهش شدید محصولات در بازار شد، ماینرها نیز به خرید انبوه کارت‌های گرافیکی جدید برای استخراج رمزارز روی آوردند.

با‌این‌حال، انویدیا با مشکلات پیش‌آمده نه‌تنها دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ بلکه به‌دنبال عرضه مدل‌های جدید کارت‌های گرافیکی خود است. یکی از این مدل‌های جدید نیز RTX 3090 Super نام دارد. Greymon55، از افشاگران شناخته‌شده در زمینه سخت‌افزار کامپیوتر، اخیرا در حساب توییترش اطلاعات جالبی از محصول جدید انویدیا منتشر کرده است.

VideoCardz گزارش می‌دهد که بر‌‌‌اساس اظهارات افشاگر یادشده، انویدیا تا پایان سال جاری میلادی کارت گرافیک RTX 30 SUPER را به بازار عرضه می‌کند. درحالی‌که هنوز مشخص نیست آیا معرفی نسخه SUPER تمامی مدل‌های سری RTX 30 را شاهد خواهیم بود یا خیر، ظاهرا RTX 3090 SUPER جزء محصولاتی به‌شمار می‌آید که مطمئنا در راه است. گفته می‌شود که این کارت از یک سیلیکون GA102 متشکل از ۱۰،۷۵۲ هسته CUDA و یک حافظه سریع‌تر تشکیل شده است.

کارت گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 3090 SUPER

شاید در اینجا این سؤال مطرح شود: چرا انویدیا به‌جای این کار نسل جدیدی از مدل TITAN را عرضه نمی‌کند؟ انویدیا احتمالا در قراردادن حافظه بیشتر روی مدل GA102 با مشکلاتی مواجه است؛ به‌همین‌دلیل، مدل‌های RTX Workstation بر‌اساس مموری‌های GDDR6 ساخته می‌شوند. Greymon55 در‌ادامه به توان مصرفی درخورتوجه ۴۰۰ وات کارت گرافیک RTX 3090 SUPER اشاره کرده که حداقل ۵۰ وات بیشتر از TDP مدل‌های موجود است.

قبلا شایعه شده بود که ممکن است انویدیا GPU جدیدی به نام GA103 را برای کارت گرافیک RTX 3080 SUPER و مدل‌های پرچم‌دار موبایل (برای دستگاه‌های قابل‌حمل) معرفی کند. این GPU در‌کنار مدل ارتقایافته RTX 3090 SUPER می‌توانند جهشی چشمگیر در عملکرد پردازنده‌های گرافیکی پرچم‌دار انویدیا ایجاد کنند. بااین‌همه، نمی‌توان انتظار داشت که این مدل‌ها خیلی سریع‌تر از RTX 3090 باشند که ۲۵۶ هسته CUDA کمتر از عدد مطرح‌شده دارد.

کارت گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 3090 SUPER

پیش‌از‌این هم Kopite7kimi در توییتر ادعایی مبنی‌بر آغاز روند تولید نسخه SUPER پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 30 را مطرح کرده بود. Kopite7kimi درادامه خاطرنشان کرده است که در پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 30 SUPER Refresh از تغییر لیتوگرافی یا نود پردازشی خبری نخواهد بود.

پردازنده گرافیکی GA103 یکی از مدل‌هایی است که در این سری خواهیم دید؛ البته بر‌‌‌اساس اطلاعات این توییت، ظاهرا SKUهای دیگری هم وجود خواهد داشت. گفته می‌شود پردازنده GA103 نسخه‌ای جدید با پسوند S نیز خواهد داشت که اندازه‌اش کوچک‌تر است و به‌جای رابط ۳۲۰ بیت نسخه معمولی GA103 و ۳۸۴ بیت پردازنده GA102 از کنترلر حافظه ۲۵۶ بیتی برخوردار خواهد بود.

شایعات جدید مطرح‌شده در زمینه پردازنده‌های گرافیکی سری SUPER با معرفی کارت گرافیک جدید Intel ARC هم‌زمان شده است. محصولاتی که برای عرضه در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده‌اند، می‌توانند تنور رقابت در حوزه پردازنده‌های گرافیکی را داغ‌تر کنند. با فرض صحیح‌بودن اطلاعات این شایعه، کارت گرافیک GeForce RTX 3090 SUPER قطعا ارزان‌تر از RTX 3090 نخواهد بود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره این خبر چیست؟ آیا RTX 3090 Super ارزش خرید دارد یا درصورت نیاز به خرید کارت گرافیک، مدل دیگری از محصولات موجود در بازار را انتخاب خواهید کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات