پیداشدن دستکش پلاستیکی درون کارت گرافیک RTX 3090

چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از خریداران کارت‌های گرافیک Nvidia RTX 3090 بعد از اینکه دمای عملکرد GPU به‌طور غیرعادی افزایش یافت، متوجه وجود دستکش انگشتی پلاستیکی داخل پدهای حرارتی آن شد.
تبلیغات

تصور کنید که در این وضعیت بازار، بیش از ۱۵۰۰ دلار برای کارت گرافیک RTX 3090 Founders Edition بپردازید و بعد از نصب و راه‌اندازی، متوجه دمای بیش از ۱۱۰ درجه‌ای آن شوید. یکی از کاربران ردیت بعد از تجربه‌ این اتفاق، بدین نتیجه رسیده است که حتما مشکلی در قطعات داخلی این GPU وجود دارد؛ اما بعد از بازکردن این کارت، نتیجه غیرمنتظره‌تر از چیزی بود که تصور می‌کرد.

اوایل این ماه، وب‌سایت Igor’s Lab گزارشی مبنی‌بر باقی‌ماندن تمام پدهای حرارتی داخل کارت گرافیک AMD Radeon 6700 XT منتشر کرد. این پدها اساسا نوارهای کوچک پلاستیکی هستند که باید قبل از آماده‌شدن محصول نهایی از GPU جدا شوند. حالا کاربری به نام antonyjeweet بعد از بازکردن GPU، برای جداکردن این پدها با صحنه غیرمنتظره‌ای مواجه شده اس و آن هم پیداشدن دستکش انگشتی باقی‌مانده داخل پدهای حرارتی بوده است.

وجود دستکش پلاستیکی داخل کارت گرافیک RTX 3090

این کاربر می‌نویسد:

«حالا فهمیدم چرا دمای مموری خیلی سریع به ببشتر از ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسید. بعد از رفع این مشکل، دمای عملکرد GPU در بیشترین حالت و بعد از ۱/۵ ساعت اجرای آزمایش‌های شدید، نهایتا به ۸۶ درجه می‌رسد.»

واکنش انویدیا به این مشکل هم در نوع خود جالب است. این شرکت در ابتدا از پذیرش این مشکل به‌عنوان ایرادات ذکرشده در گارانتی محصول خودداری کردند؛ چراکه antonyjeweet شخصا قطعات GPU را باز کرده بود. تا به اینجای کار همه‌چیز با روند استاندارد پیش رفت؛ اما بعد از اینکه مشخص شد یک نفر در خط مونتاژ کارت گرافیک Founders Edition دستکش پلاستیکی خود را داخل آنجا گذاشته است، شرکت پذیرفت که به این کاربر کمک کند. وی دراین‌باره می‌نویسد:

«انویدیا در ابتدا به من گفت به‌دلیل بازکردن GPU امکان استفاده از گارانتی را از دست دادم؛ اما بعد از اینکه این عکس را به آن‌ها نشان دادم، سران این شرکت گفتند استثنائا به شما گارانتی خواهیم داد. البته قرار نیست کارت را تعویض کنند؛ بلکه به من گفتند اگر GPU به‌درستی عمل می‌کند، آن را نگه دارم و فقط اگر نیاز به تعمیر داشته باشد، این کار را انجام می‌دهند.»

اگر به این فکر می‌کنید که اصلا چطور ممکن است چنین اتفاقی افتاده باشد، پاسخ درست این است که تقریبا کل جهان با مشکل کمبود چیپ مواجه است و کاربران فقط به‌دنبال این هستند که در سریع‌ترین حالت ممکن کنسول یا CPU یا GPU خود را تحویل بگیرند. این فشار و حجم زیاد تقاضا باعث می‌شود که ضریب خطا نیز بیشتر شود و چنین اتفاقاتی در خطوط تولید رخ دهد.

برای مثال، در یکی از کارخانه‌های وابسته به زنجیره تولید اپل و سامسونگ واقع در ویتنام، ۱۵۰ هزار نفر نیرو حتی شب‌ها را در محل کارشان می‌گذرانند یا یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌رسانا در تایوان با وجود شدت شیوع ویروس کرونا در این کشور، برخی مهاجران را به زندگی در اقامتگاه‌های مشترک مجبور کرده است.

جنبه‌ مثبت قضیه این است که حداقل همه‌چیز به‌خوبی پیش رفته است. فقط این اتفاقات به همه یادآوری می‌کند که گاهی اوقات محصولات لوکس تکنولوژی هم آن‌طورکه تبلیغ می‌شود، بدون نقص و ایراد نخواهند بود.

شما کاربران زومیت فکر می‌کنید بازهم در آینده شاهد چنین رخدادهایی در حوزه سخت‌افزار خواهیم بود؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات