اپل پیکربندی مک پرو را با گزینه‌های جدید کارت گرافیک به‌روز کرد

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل به‌منظور پشتیبانی از مشتریان حرفه‌ای، ماژول‌های گرافیکی Radeon Pro W6000 را برای پیکربندی‌ مک پرو ۲۰۱۹ ارائه داده است که می‌تواند پردازش‌ گرافیکی را به‌طور در خور توجهی بهبود بدهد.
تبلیغات

اپل از روز گذشته سه ماژول MPX جدید برای سومین نسل رایانه‌های کلاس ورک‌استیشن مک پرو در دسترس قرار داده که شامل کارت‌های گرافیک Radeon Pro W6800X با قیمت ۲۸۰۰ دلار، Radeon Pro W6800X Duo باقیمت ۵۰۰۰ دلار و Radeon Pro W6900X با قیمت ۶۰۰۰ دلار است. اپل می‌گوید مشتریان می‌توانند برای افزایش عملکرد multi-GPU در برنامه‌های حرفه‌ای نظیر فاینال کات پرو، با استفاده از فناوری Infinity Fabric Link حداکثر دو ماژول گرافیکی در مک پرو نصب کنند.

به گفته‌ی ای‌ام‌دی، ماژول گرافیکی Radeon Pro W6800 تا ۷۹ درصد عملکرد گرافیکی سریع‌تری در مقایسه با نسل قبلی Radeon Pro W5700 ارائه می‌دهد؛ البته باید توجه داشت که آمار ارائه‌شده از AMD بر اساس یک سیستم آزمایشی است که از پردازنده Ryzen 9 5950X به‌جای پردازنده‌های سری زی‌آن اینتل استفاده می‌کند. W6800 دارای ۳۲ گیگابایت حافظه پرسرعت GDDR6 است.

مک پرو از اسلات‌های استاندارد PCI-E پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین مشتریان می‌توانند کارت‌ گرافیک را جداگانه و با هزینه‌ی کمتری خریداری کنند. اخیراً به دلیل برخی مشکلات لجستیکی و کمبود جهانی تراشه، کارت‌های گرافیک انویدیا و ای‌ام‌دی بسیار کمیاب شده‌اند و ممکن است با قیمتی بسیار بالاتر در خرده‌فروشی‌ها به فروش برسند؛ اما قیمت بازار برای دو کارت گرافیک 6900XT هنوز به‌طور قابل توجهی کمتر از ماژول MPX اپل با تراشه گرافیکی مشابه است.

اسکات هرکلمن، نایب رئیس و مدیر کل واحد تجاری گرافیک ای‌ام‌دی، در بیانیه‌ای برخی از مزایای کارت‌های گرافیک Radeon Pro جدید را با استناد به فرایند ساخت ۷ نانومتری و معماری RDNA 2 برجسته کرده است و می‌گوید:

ما پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon PRO W6000X را توسعه دادیم تا خلاقیت متخصصان را نمایان و به آن‌ها کمک کنیم پروژه‌های محاسباتی پیچیده‌تر و بیشتری در زمینه‌هایی همچون انیمیشن‌ سه‌بعدی تا ترکیب صحنه‌های 8K و توسعه بازی به ارمغان بیاورند. سری جدید کارت‌های گرافیک حرفه‌ای ما دارای بهره‌وری قابل توجه در مقوله‌های مصرف انرژی، واحد محاسبه پیشرفته و کانال اطلاعات بصری جدید هستند که به کاربران مک پرو این امکان را می‌دهد تا در طیف وسیعی از برنامه‌های حرفه‌ای کارهای بیشتری انجام بدهند.

ای‌ام‌دی مدعی است که حافظه ویدئویی GDDR6 برای برنامه‌های حرفه‌ای با حجم بالا، تا ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه سرعت خواهد داشت و ظاهراً Radeon Pro W6900X قادر است قدرتی در حدود ۲۲ ترافلاپس ارائه بدهد و Radeon Pro W6800X در پیکربندی دوتایی قدرت پردازشی را تا ۳۰٫۲ ترافلاپس افزایش خواهد داد. این به‌روزرسانی ابتدا توسط جیک کرول (ویراستار CNN Underscored) مشاهده و رسانه‌ای شد. وی خاطرنشان می‌کند که کارت‌های گرافیک جدید به‌طور میانگین، ۲۳ درصد عملکرد سریع‌تر در برنامه DaVinci Resolve و ۸۴ درصد عملکرد بهتر در Octane X ارائه می‌دهند.

پیکربندی‌های گرافیکی مک پرو در حالی ارائه می‌شوند که بر اساس شنیده‌ها، کوپرتینویی‌ها در حال توسعه چهارمین نسل مک پرو مبتنی بر تراشه اپل سیلیکون و طراحی کاملا جدید هستند که احتمالا بسیار کوچک‌تر از مک پرو کنونی خواهد بود؛ کامپیوتری که احتمالاً  قلب تپنده‌ی آن را قوی‌ترین دستاورد اپل در حوزه‌ی پردازنده‌های مبتنی بر آرم تشکیل خواهد داد.

طبق گزارش‌های قبلی، پردازنده گرافیکی مک پرو جدید در دو پیکربندی ۶۴ و ۱۲۸ هسته‌ای در دسترس خواهد بود؛ البته هنوز مشخص نیست پردازنده گرافیکی بعدی اپل از نوع مجتمع و بخشی از SOC (سیستم-روی-چیپ) خواهد بود یا اپل کارت‌ گرافیکی گسسته برای این محصول در نظر گرفته است. البته گمان می‌رود که کارت‌های گرافیک رادئون AMD احتمالاً در حرفه‌ای‌ترین کامپیوتر مک منسوخ خواهند شد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با کامپیوترهای مک به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات