RTX 3060 برای نخستین بار در فهرست سخت‌افزاری استیم رؤیت شد

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
جدیدترین بررسی سخت‌افزاری استیم نشان می‌دهد RTX 3060 انویدیا با سهم ۰٫۱۷ درصدی در جدول ظاهر شده است. هیچ‌یک از کارت‌های گرافیک AMD RDNA 2 در جدول حضور ندارند.
تبلیغات

جدیدترین بررسی سخت‌افزاری فروشگاه استیم اخیرا انجام شده و نکته‌ی جالب‌ توجه این است که برای نخستین بار شاهد حضور یکی از کارت‌های گرافیک جدید انویدیا یعنی Nvidia GeForce RTX 3060 در فهرست هستیم. سهم بازار RTX 3060 در حال حاضر بسیار کم است (۰٫۱۷ درصد)؛ اما نباید فراموش کنید که این کارت گرافیک در ماه فوریه‌ی ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹) به بازار عرضه شده است. طبق بررسی‌ها، تمام کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 حضوری جزئی دارند و همین موضوع ما را به فکر وا‌می‌دارد که کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon RX 6000 کجا پنهان شده‌اند.

به گزارش تامز هاردور، انویدیا کارت‌های گرافیک RTX 3000 را بیشتر از Radeon RX 6000 به بازار عرضه کرده است. AMD مجبور است ظرفیتی که در TSMC رزرو کرده، بین پردازنده‌های مرکزی سری رایزن 5000، کارت‌های گرافیک سری رادئون آر ایکس 6000، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس تقسیم کند. AMD به موجب قرارداد موظف است تعداد بسیار زیادی تراشه‌ی کنسول (نسبت‌ به دیگر تراشه‌هایش) بسازد و به همین دلیل احتمالا کارت‌های گرافیک RX 6000 با کمترین موجودی مواجه خواهند بود. 

دکتر لیزا سو، مدیرعامل AMD، از مشکل باخبر است. او اعلام کرده است که تیم قرمز قصد دارد پس از عرضه‌ی Radeon RX 6700 XT حجم تولید این کارت گرافیک را به‌ شکل محسوسی افزایش بدهد. این کارت گرافیک کمتر از دو ماه است که به بازار عرضه شده؛ اما به نظر می‌رسد موجودی RX 6700 XT حتی با کمیاب‌ترین کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 انویدیا قابل‌ قیاس نیست و AMD باید بیشتر از قبل تلاش کند.

با نگاهی به eBay متوجه می‌شویم تعداد کارت‌های گرافیک RTX 3060 فروخته‌شده توسط دلالان دو برابر RX 6700 XT است. صرفا در هفته‌ی اخیر ۳۸۲ واحد کارت گرافیک RTX 3060 فروخته شده‌؛ این در حالی است که آمار فروش RX 6700 XT در همین بازه‌ی زمانی به ۱۸۲ واحد می‌رسد. بر اساس آمار نشان، ۷۳۴ واحد کارت گرافیک RTX 3070 با میانگین قیمت ۱۳۷۱ دلار به فروش رسیده‌ است.

آمار eBay تا حدی می‌تواند نشان بدهد که انویدیا و AMD کارت‌های گرافیک جدید خود را در چه تعدادی تولید کرده‌اند. اگر این آمار کاملا دقیق باشد، می‌توانیم بفهمیم که چرا هیچ‌یک از کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 هنوز در فهرست استیم حضور ندارند. استیم هرگز نگفته است روند بررسی سخت‌افزاری خود را چگونه انجام می‌دهد و همچنین به این موضوع اشاره نکرده  است که مدل‌های مختلف سخت‌افزار برای حضور در فهرست باید چه پیش‌نیازهایی داشته باشند.

با نگاهی به جدول به این نتیجه می‌رسیم که محدودیتی برای سهم بازار در نظر گرفته شده  است که تمامی قطعات موجود در جدول باید آن را رعایت کنند. ممکن است شرایط به‌صورت ماهانه تغییر اندکی تجربه کند؛ اما در حال حاضر قطعات سخت‌افزاری باید حداقل ۰٫۱۵ درصد سهم بازار داشته باشند تا در جدول به نمایش دربیایند. با درنظرگرفتن سهم ۰٫۱۷ درصدی RTX 3060 و سرعت دو برابری فروش در مقایسه‌ با RX 6700 XT، احتمال می‌دهیم بهترین سهم کارت‌های گرافیک RDNA 2 شرکت AMD در استیم کمتر از ۰٫۱۰ درصد باشد.

اعدادی که به آن‌‌ها اشاره کردیم حدس و گمان است؛ اما به‌ نظر می‌رسد کارت‌های گرافیک Radeon RX 6000 برای حضور در فهرست استیم باید فروش بیشتری تجربه کنند. RX 6700 XT با سرعت تقریبا سه برابر دیگر کارت‌های گرافیک RX 6000 فروش رفته است. حداقل در eBay، فروش کارت گرافیک RX 6700 XT از مجموع فروش RX 6900 XT،اRX 6800 XT و RX 6800 بیشتر بوده است.

این قطعا خبر خوبی برای AMD نیست؛ اما چنین اتفاقی غیر قابل‌ انتظار نبود. طبق شایعه‌ها، ۸۰ درصد از ویفرهایی که TSMC برای AMD می‌سازد به کنسول‌‌های نسل جدید اختصاص داده می‌شوند تا سهم پردازنده‌های رایزن و کارت‌های گرافیک رادئون به تنها ۲۰ درصد برسد.

انویدیا ویفرهای گرافیکی خود را از سامسونگ تأمین می‌کند و  توانایی رساندن حجم عرضه را به سطح تقاضا ندارد؛ اما به‌ نظر می‌رسد عملکرد بسیار بهتری در مقایسه‌ با AMD نشان داده است. بر اساس آمار، انویدیا با نسبت حداقل پنج به یک، کارت‌های گرافیک بیشتری در مقایسه‌ با AMD می‌فروشد. 

امیدواریم شرایط به‌زودی تغییر کند تا کارت‌های گرافیک AMD RDNA 2 که اندکی ارزان‌‌تر هستند، از لحاظ حجم عرضه بتوانند رقابتی‌تر ظاهر شوند. درحالی‌که منتظر عرضه‌ی RX 6700،اRX 6600 و RX 6500 هستیم، بر اساس شایعه‌ها، انویدیا RTX 3050 Ti و RTX 3050 را در ماه جاری میلادی برای لپ‌تاپ رونمایی می‌کند. معرفی کارت گرافیک دسکتاپ RTX 3080 Ti نیز دور از انتظار نیست. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات