بنچمارک‌های غیررسمی: RTX 3060 تنها ۱۰ درصد قوی‌تر از RTX 2060 است

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بنچمارک‌‌هایی که پیش از عرضه‌ی RTX 3060 فاش شدند اعلام می‌کنند تفاوت قدرت پردازشی این کارت گرافیک با RTX 2060 تنها ۱۰ درصد است که اتفاقی تعجب‌برانگیز محسوب می‌شود.
تبلیغات

کارت گرافیک RTX 3060 انویدیا پس از چندین هفته انتظار سرانجام روز گذشته به بازار عرضه شد و همان‌طور که انتظار داشتیم، موجودی آن خیلی سریع به پایان رسید. براساس گزارش خبرگزاری تامز هاردور، بنچمارک‌های این کارت گرافیک در آستانه‌ی عرضه‌ی آن به بازار در دسترس قرار گرفتند تا بفهمیم محصول جدید تیم سبز در بنچمارک‌هایی مثل 3DMark و Unigine Superposition چه عملکردی از خود نشان می‌دهد. منبع اصلی بنچمارک‌ها رسانه‌ی VideoCardz است؛ این رسانه می‌گوید نتایجی که به‌دست آمده‌اند به مدل پیش‌عرضه‌ی RTX 3060 ارتباط دارند و به‌همین‌دلیل ممکن است کاملا دقیق نباشند. 

GeForce RTX 3060 را می‌توانیم کارت گرافیک میان‌رده‌ی خانواده‌ی امپر خطاب کنیم که از جوانب زیادی برای بازار اهمیت دارد. این کارت گرافیک مجهز به ۳٬۵۸۴ هسته‌ی کودا (CUDA) و ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR6 و قیمت استاندارد ۳۲۵ دلار است که البته محال است بتوانید RTX 3006 را با این قیمت خریداری کنید. 

نام پردازنده‌ی گرافیکی

Fire Strike Extreme

Time Spy Extreme

Superposition 1080P Extreme

RTX 3060

۱۰٬۲۸۴

۴٬۱۱۱

۵٬۰۷۳

RTX 2060

۹٬۰۵۰

۳٬۸۱۰

۴٬۳۷۰

RTX 2060 SUPER

۱۰٬۵۶۰

۴٬۰۷۰

۵٬۱۵۰

شماری از بنچمارک‌‌هایی که VideoCardz اجرا کرده در جدول بالا قابل‌رؤیت هستند. بررسی نتایج نشان می‌دهد که به‌طور کلی RTX 3060 توانسته است با تفاوت ۱۰ درصدی کارت گرافیک RTX 2060 را شکست دهد. شماری از آزمایش‌ها نظیر 3DMark Fire Strike نشان می‌دهند تفاوت بین دو کارت گرافیک موردبحث که به‌ترتیب مبتنی‌بر معماری امپر و تورینگ هستند به ۱۶ درصد می‌رسد، اما در آزمایش‌هایی دیگر نظیر Time Spy، نتایج تقریبا مثل هم هستند. 

باری دیگر تأکید می‌کنیم نتایج یادشده در جدول این مقاله پیش از عرضه‌ی رسمی کارت گرافیک RTX 3060 منتشر شده‌اند و به‌همین‌دلیل نمی‌توانیم آن‌ها را نتایج رسمی این کارت گرافیک در بنچمارک‌ها محسوب کنیم. به‌دلیل استفاده از آزمایش‌های مصنوعی و البته درایور غیرمناسب، احتمال می‌دهیم نتایج با واقعیت تفاوت داشته باشند. دو عامل یادشده می‌توانند به‌شکلی محسوس عملکرد کارت گرافیک را تغییر دهند. 

اگر درنهایت نتایج جدول بالا واقعی باشند، قطعا از نگاه بسیاری از افراد، کارت گرافیک نسل جدید انویدیا ارزش ۳۲۵ دلار را نخواهد داشت. تفاوت عملکرد بین RTX 3060 و RTX 2060 تنها ۱۰ درصد است، بااین‌حال RTX 2060 را می‌توان با ۳۰ درصد قیمت کمتر خریداری کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات