بیش از ۱۴ هزار GPU انویدیا در سال ۲۰۲۱ در eBay بازفروش شده‌اند

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق آمار، تنها در سال جاری میلادی بیش ‌از ۱۴،۰۰۰ کارت گرافیک جدید انویدیا در پلتفرم eBay با قیمت چندبرابر بازفروش شده‌اند و هرچه زمان می‌گذرد، قیمتشان گران‌تر می‌شود.
تبلیغات

هرچه زمان می‌گذرد، اخبار بدتری برای افرادی منتشر می‌شود که در پی جمع‌آوری سیستم جدید هستند. علاقه‌مندان به خرید کارت‌های گرافیک جدید انویدیا و ای ام دی (AMD) مجبورند چندین برابر قیمت اصلی هزینه کنند؛ زیرا دلالان علاقه‌ی زیادی به بازفروش کارت‌های گرافیک نشان می‌دهند و ماینرها نیز باعث شد‌ه‌اند کارت‌های گرافیک در بازار بسیار کم‌یاب باشند. دنیاگیری ویروس کرونا و تعطیلی کارخانه و کمبود شدید تراشه نیز روی کاهش موجودی کارت‌های گرافیک اثر گذاشته است.

در‌این‌بین، بسیاری از کاربران ادعا می‌کنند انویدیا تعدادی از کارت‌های گرافیک جدیدش را مستقیما به ماینرها می‌فروشد. برخی از افراد ممکن است سراغ لپ‌تاپ‌های گیمینگ جدید بروند؛ ولی ماینرها به بازار لپ تاپ نیز رحم نکرده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد ماینرهای اتریوم در حال خرید انبوه لپ‌تاپ‌های نسل جدید هستند. اگر قید کارت‌های گرافیک را بزنید و سراغ بازار کنسول‌ها بروید، بازهم با مشکلاتی مشابه مواجه هستید؛ زیرا دلالان باعث شده‌اند قیمت کنسول‌های نسل جدید چند برابر شود.

براساس گزارش خبرگزاری Wccftech، ماه پایانی ۲۰۲۰ گزارشی منتشر شد که به ارزش بازار بازفروش قطعات جدید اشاره می‌کرد. ماه گذشته‌ی میلادی، مایکل دریسکول داده‌های مربوط به بازفروش قطعات را در فروشگاه eBay جمع‌آوری و رسانه‌ای کرد. تامز هاردور نیز با دریسکول همکاری کرد تا اطلاعات دقیق‌تری به‌دست بیایند؛ داده‌هایی که ناامیدکننده هستند. فرض بر این بود که پس از پایان دنیاگیری ویروس کرونا، حجم تولید افزایش یابد و قیمت‌ها تعدیل شود؛ اما این اتفاق رخ نداده است و عوامل زیادی باعث این موضوع هستند. براساس داده‌های جدید، از آغاز سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۱۵،۳۰۰ کارت گرافیک انویدیا و ای ام دی در پلتفرم eBay بازفروش شده‌اند.

بیش از ۱۴،۰۰۰ واحد از این کارت‌های گرافیک ‌به انویدیا تعلق دارند که مدل‌های مختلف از RTX 3060 Ti تا RTX 3090 را شامل می‌شوند. درحدود ۳،۰۰۰ واحد RTX 3060 Ti نیز در eBay فروخته‌ شده‌ است. RTX 3070 محبوب‌ترین کارت گرافیک eBay محسوب می‌شود که آمار فروش ۵،۴۰۰ واحدی را ثبت کرده است و پس از آن، RTX 3080 با حدود ۳،۴۰۰ واحد فروش در رتبه‌ی دوم جای می‌گیرد. قوی‌ترین کارت گرافیک خانواده‌ی RTX 3000، یعنی RTX 3090، فروش تقریبا ۲،۳۰۰ واحدی را در eBay تجربه کرده است. 

به‌دلیل کمبود موجودی کارت‌های گرافیک Radeon RX 6000 ای ام دی، این کارت‌ها کمتر از eBay فروخته شده‌اند. RX 6900 XT و RX 6800 XT و RX 6800 نیز به‌ترتیب صرفا ۳۳۴ و ۴۴۸ و ۴۳۴ واحد فروش را تجربه کرده‌اند (درمجموع ۱،۲۱۶ واحد). طبق آمار، ماه جاری میلادی قیمت بازفروش کارت گرافیک RTX 3060 Ti با رشد ۳۰ درصدی به ۹۲۰ دلار رسیده و قیمت بازفروش RTX 3080 و RX 6800 نیز به‌ترتیب ۲۴ و ۱۸ درصد رشد کرده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات