انویدیا RTX 2060 و GTX 1050 Ti را مجددا به بازار عرضه کرد

جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا برای اینکه بتواند شرایط بحرانی بازار کارت‌های گرافیک را اندکی کنترل کند، دو کارت گرافیک قدیمی GTX 1050 Ti و RTX 2060 را مجددا در دسترس قرار داد.
تبلیغات

خبرگزاری ورج به‌نقل از PCWorld می‌گوید که انویدیا در حرکتی که قطعا نتیجه‌ی کمبود شدید تراشه‌های جدید و البته قیمت بسیار بالای کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 است، تصمیم گرفته کارت‌های گرافیک قدیمی GTX 1050 Ti و RTX 2060 را مجددا به بازار عرضه کند.

درحال‌حاضر مشکل کمبود کارت‌های گرافیک صرفا محدود به مدل‌های جدید نیست، بلکه تمامی کارت‌های گرافیک مدرن به‌شدت در بازار کم‌یاب شده‌اند. کارت‌های گرافیکی که انویدیا در پی عرضه‌ی مجدد آن‌ها به بازار است، در هنگام عرضه‌ی اولیه قرار بود کارت‌هایی مقرون‌به‌صرفه باشند، اما این گفته اکنون صدق نمی‌کند.

 GTX 1050 Ti در اکتبر ۲۰۱۶ (مهر و آبان ۱۳۹۵) با قیمت ۱۳۹ دلار به بازار عرضه شد، اما با قیمت بالاتری در فروشگاه‌های Newegg و آمازون در دسترس قرار دارد. بررسی‌های اولیه نشان داد Newegg تنها یک مدل داشت که با قیمت ۱۸۹ دلار به‌فروش می‌رساند و فروشندگان متفرقه خواستار پرداخت ۲۵۰ یا ۳۴۰ دلار شده بودند. در برخی مواقع قیمت درخواستی برای کارت گرافیک پنج ساله‌ی انویدیا تا ۷۹۸ دلار هم بالا رفت. 

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد قیمت تعیین‌شده برای RTX 2060 بالاتر است. کارت گرافیک RTX 2060 در سال ۲۰۱۹ با قیمت ۳۴۹ دلار در دسترس قرار گرفته بود. Newegg درحال‌حاضر این کارت گرافیک را برای فروش ندارد، اما فروشندگان متفرقه RTX 2060 را به‌فروش می‌رسانند و قیمت پایینی برای آن تعیین نکرده‌اند. 

امیدواریم عرضه‌ی کارت‌های گرافیک GTX 1050 Ti و RTX 2060 به بازار به تعدیل قیمت‌ها منتهی شود؛ خصوصا با درنظرگرفتن این حقیقت که گفته می‌شود وضعیت بازار کارت‌های گرافیک قرار نیست در آینده‌ی نزدیک بهبود پیدا کند. عرضه‌ی کارت‌های گرافیک مورداشاره به این موضوع بستگی دارد که انویدیا تا چه حد‌ بتواند تراشه‌های قدیمی را بسازد.

صنعت تراشه به‌صورت جهانی با مشکلاتی محسوس مواجه شده و کمبود تراشه روی بازارهای مختلف (از گوشی و لپ تاپ گرفته تا خودرو) اثر گذاشته است. برخی از تراشه‌سازان می‌گویند در زمینه‌ی تولید تراشه‌های قدیمی نیز به‌ مشکل خورده‌اند و همه‌چیز صرفا محدود به تراشه‌های مدرن نیست. برخی گزارش‌ها می‌گویند وضعیت بازار تراشه شاید بسیار بدتر شود.

وخامت بازار تراشه به‌گونه‌ای است که دولت جو بایدن تصمیم دارد اقداماتی برای رفع یک‌سری از مشکلات انجام دهد، اما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که اقدامات بایدن تا چه حد اثرگذار خواهند بود. اگر بایدن قصد دارد قدمی برای تعدیل قیمت کارت گرافیک بردارد، می‌تواند نگاهی به مالیات ۲۵ درصدی بیاندازد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، روی بازار کارت گرافیک اعمال کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات