GPU هفت نانومتری کلاس دیتاسنتر چینی برای رقابت ‌با AMD و انویدیا معرفی شد

سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت چینی Tianshu Zhixin مدعی شد موفق ‌به تولید واحد GPGPU اختصاصی با نام Big Island بر پایه‌ی لیتوگرافی هفت نانومتری شده است که قدرت FP16 آن به ۱۴۷ ترافلاپس می‌رسد.
تبلیغات

شرکت Shanghai Tianshu Zhixin Semiconductor که به‌طور معمول با نام Tianshu Zhixin شناخته می‌شود، موفق ‌به ساخت واحد GPGPU (رایانش همه‌منظوره روی واحد پردازش گرافیکی) اختصاصی با نام Big Islandا(BI) شده است.

براساس گزارش تامز هاردور، BI به‌عنوان نخستین واحد GPGPU بومی چین شناخته می‌شود و به‌طور ویژه برای انجام پردازش‌های هوش مصنوعی و HPC (رایانش با قدرت بالا) و برخی صنایع دیگر نظیر آموزش، پزشکی و امنیت طراحی شده است.

واحد BI شامل ۲۴ میلیارد ترانزیستور است و بر پایه‌ی معماری گرافیکی اختصاصی Tianshu Zhixin ساخته شده. Tianshu Zhixin می‌گوید این پردازنده‌ بر پایه‌ی لیتوگرافی مدرن هفت نانومتری ساخته شده است که از تکنیک پکیجینگ ۲٫۵ بعدی CoWoS (چیپ-روی-ویفر-روی-لایه‌ی زیرین) استفاده می‌کند.

هنوز مشخص نیست BI در کدام کارخانه به‌ مرحله‌ی تولید رسیده است؛ اما بخش توضیحات لیتوگرافی پردازنده، به یکی از لیتوگرافی‌های شرکت صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC) اشاره دارد. 

Tianshu Zhixin فرایند ساخت پردازنده‌ی BI را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد و موفق شد طرح کلی و اصلی آن را در می ۲۰۲۰ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹) نهایی‌سازی کند. اگر این شرکت بخواهد به هداف تجاری‌سازی BI در سال جای میلادی دست پیدا کند، باید تولید انبوه این پردازنده تاکنون آغاز شده باشد.

طبق گزارش‌ها، راهکار BI قدرت پردازشی دو برابر محصولات مین‌استریم امروزی بازار ارائه می‌دهد و نسبت عملکرد ‌به ‌هزینه‌ی (Performance-to-Cost) آن بسیار عالی است. پردازنده‌ی BI از فرمت‌های متنوع نقطه شناور (Floating Point) مثل FP32،اFP16،اBF16،اINT32،اINT16 و INT8 پشتیبانی می‌کند. 

Tianshu Zhixin فعلا به‌طور دقیق به قدرت پردازشی BI اشاره نکرده است؛ اما می‌گوید این پردازنده توانسته در معیار FP16 به قدرت حداکثر ۱۴۷ ترافلاپس (TFLOPS) دست پیدا کند. درمقایسه، پردازنده‌ها‌ی گرافیکی Nvidia A100 و AMD Instinct MI100 با درنظرگرفتن معیار FP16، به‌ ترتیب به قدرت پردازشی ۷۷٫۹۷ و ۱۸۴٫۶ ترافلاپس دست پیدا می‌کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات