داک گرافیکی اکسترنال ROG XG Mobile ایسوس برای لپ تاپ Flow X13 معرفی شد

پنج‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
داک گرافیکی اکسترنال ROG XG Mobile ایسوس ابعادی در حد لپ تاپ دارد. این داک به RTX 3080 انویدیا مجهز است و قدرت گرافیکی زیادی به لپ تاپ ROG Flow X13 تزریق می‌کند.
تبلیغات

ایسوس روز گذشته در نمایشگاه CES 2021 درکنار رونمایی لپ تاپ گیمینگ ۱۳ اینچ ROG Flow X13،‌ داک گرافیکی اکسترنال جدیدی معرفی کرد که با این لپ تاپ سازگار است. براساس گزارش خبرگزاری AnandTech، داک گرافیکی جدید ایسوس با نام ROG XG Mobile GV301 شناخته می‌شود و توانایی‌های لپ تاپ ROG Flow X13 را در زمینه‌ی پردازش وظایف گرافیکی‌محور تقویت می‌کند.

با استفاده از داک ROG XG Mobile GV301، لپ تاپ ROG Flow X13 به سیستم گیمینگ بسیار قدرتمندی تبدیل می‌شود که امکان حمل‌کردن آن وجود دارد. داک‌های گرافیکی وسایل جانبی جدیدی نیستند و پیش‌تر نمونه‌هایی از آن‌ها در بازار عرضه شده بودند؛ بااین‌حال داک جدید ایسوس به‌دلیل قابل‌حمل‌بودنش تفاوت‌هایی محسوس با دیگر داگ‌ها دارد.

درگاه های پشتی داک گرافیکی ROG XG Mobile

از زاویه‌ی دید حرفه‌ای، داک گرافیکی اکسترنال ROG XG Mobile GV301 به دستاوردهای جدیدی می‌رسد. در قلب تپنده‌ی این داک، پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندی را شاهد هستیم و ایسوس تصمیم گرفته است در این داک از پردازنده‌های گرافیکی کلاس لپ تاپ جدید انویدیا، یعنی RTX 3070 و RTX 3080، استفاده کند. هر دو پردازنده‌ی گرافیکی اشاره‌‌شده درمقایسه‌با پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 1650 به‌کاررفته در لپ تاپ Flow X13 قدرتمندتر پردازشی بسیار بیشتری دارند.

داک جدید ایسوس افزون‌بر برخورداری از پردازنده‌ی گرافیکی قوی، می‌تواند انرژی موردنیاز باتری Flow X13 را تأمین کند؛ زیرا درون خود به منبع تغذیه‌ی ۲۸۰ وات مجهز است. به‌علاوه داک گرافیکی اکسترنال ROG XG Mobile GV301 به درگاه HDMI ،DisplayPort ،Gig Ethernet، چهار USB-A 3.2 Gen 1 و کارت خوان SD مجهز است. 

پیش‌تر اقداماتی به‌منظور ارائه‌ی داک‌های گرافیکی اکسترنال برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک‌وزن انجام شده است و محصولاتی که قبلا عرضه شدند،‌ وجه اشتراکی با محصول جدید ایسوس دارند. این وجه اشتراک به درگاه اصلی آن‌ها مربوط می‌شود. ایسوس تصمیم گرفته است در داک جدیدش به‌جای اتکا بر درگاه تاندربولت سراغ درگاه اختصاصی برود.

درگاه مذکور فعلا نام مشخصی ندارد و به دو بخش تقسیم شده است که یکی از آن‌ها داده‌های PCIe 3.0 x8 را حمل می‌کند و دیگری درگاه USB-C است که امکان انتقال داده و شارژ را فراهم می‌کند. استفاده از این درگاه عجیب باعث می‌شود میزان تطبیق‌پذیری داک گرافیکی اکسترنال ایسوس با محصولات مختلف به‌شدت کاهش یابد؛ اما مزیت مهمش ارائه‌ی دو برابر پهنای باند PCIe بیشتر از تاندربولت ۳ و تاندربولت ۴ است.

کانکتور داک گرافیکی ROG XG Mobile

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از اهدافی که ایسوس در طراحی ROG XG Mobile دنبال می‌کند، قابل‌حمل‌بودن است تا این داک صرفا در نقش محصولی خانگی ظاهر نشود و بتوان آن را به‌همراه Flow X13 به مکان‌های مختلف حمل کرد؛ به‌همین‌دلیل ایسوس داک مذکور را با ابعاد ۲۰۸ در ۱۵۵ در ۲۹٫۶ میلی‌متر تولید کرده است. این یعنی داک ROG XG Mobile همچون لپ تاپ ثانویه‌ی شما به‌نظر می‌رسد و البته وزنش نیز در همان حدود است (یک کیلوگرم). ایسوس کیف ویژه‌ای به‌همراه لپ تاپ Flow X13 ارائه می‌دهد تا امکان حملش با داک ROG XG Mobile ساده شود.

داک گرافیکی اکسترنال ایسوس که فعلا قیمت مشخصی ندارد؛ ولی در فصل جاری میلادی به بازار عرضه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات