سارقان ۲۲۰ کارت گرافیک RTX 3090 را به‌ارزش ۳۴۰ هزار دلار به‌سرقت بردند

پنج‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
گزارش‌های جدید اعلام می‌کنند ۲۲۰ کارت گرافیک RTX 3090 انویدیا به‌ارزش ۳۴۰ هزار دلار که درون ۴۰ جعبه‌ی جای داشتند، از یکی از کارخانه‌های MSI دزدیده شده‌اند.
تبلیغات

احتمالا این نخستین باری است که خبری با محوریت سرقت محموله‌ی کارت‌های گرافیک، توسط شرکت‌های تولیدکننده منتشر می‌شود. براساس اعلام ام اس آی (MSI)، محموله‌ای شامل ۴۰ جعبه‌ی کارت گرافیک GeForce RTX 3090 از کارخانه‌ای که در کشور چین قرار دارد به‌سرقت رفته است.

ظاهرا کارت‌های گرافیکِ به‌سرقت‌رفته مجموعا در حدود ۳۳۶٬۵۰۰ دلار ارزش داشته‌اند. MSI اعلام کرده که اقدامات مربوط به کشف و پیگیری اموال به‌سرقت‌رفته‌ی این شرکت در جریان است و حتی جایزه‌ای ۱۰۰ هزار یوآنی (معادل ۱۵٬۰۰۰ دلار) برای شخصی که اطلاعاتی از سارقان در اختیار پلیس قرار دهد، در نظر گرفته شده است.

شاید شنیدن خبر سرقت محموله‌ی کارت‌های گرافیک برای افراد زیادی تعجب‌برانگیز باشد؛‌ اما این قبیل اتفاقات باتوجه به شرایط سختی که دنیاگیری ویروس کرونا ایجاد کرده، چندان دور از انتظار نیست. با درنظرگرفتن ارزش مالی کارت‌های گرافیک RTX 3090 که پرچم‌دار پردازنده‌های گرافیکی سری امپر انویدیا محسوب می‌شود، سارقان توجه ویژه‌ای به این محصول نشان می‌دهند. باتوجه به کمبود این کارت‌های گرافیک در بازار، تقاضا برای خرید آن‌ها بسیار بالا است و می‌توان در زمانی سریع، کارت‌های دزدیده‌شده در فروشگاه‌هایی نظیر eBay با قیمت چند برابر به‌فروش رساند.

قیمت هریک از کارت‌های گرافیک RTX 3090 شرکت MSI حدود ۲٬۲۵۰ دلار تخمین زده شده که این مدل را به گران‌قیمت‌ترین کارت‌ موجود در بازار تبدیل می‌کند. باتوجه به کمبود عرضه‌ی این مدل به بازار، قیمت فروش آن در برخی جاها نظیر eBay به بیش از ۳٬۰۰۰ دلار نیز می‌رسد.

براساس پیامی که تیم روابط عمومی MSI منتشر کرده، منطقه‌ی دزدی این جعبه‌ها تحت نظارت دوربین‌های امنیتی بوده و خودروها و وسایل نقلیه‌ای که در این ناحیه رفت‌و‌آمد می‌کنند، مرتب بازرسی می‌شوند. این موارد موجب شده تا شایعه‌ی «داخلی بودن این دزدی» در رسانه‌ها مطرح شود. احتمالا برخی از کارکنان داخلی MSI در فاش کردن محل نگه‌داری این کارت‌ها نقش داشته‌اند. حتی MSI به کارکنان خود اعلام کرده که در صورت معرفی کردن خود، مورد بخشودگی قرار خواهند گرفت.

مقاله‌های مرتبط:

    با محاسبه‌ی تعداد کارت‌های گرافیک سرقت شده از روی ارزش دلاری آن‌ها به این نتیجه می‌رسیم که بالغ‌بر ۲۲۰ عدد RTX 3090 به‌سرقت رفته است. این، تعداد خیلی زیادی نیست و انتظار نمی‌رود که این اتفاق در شرایط بازار تغییر خاصی را ایجاد کند. تنها مشکل احتمالی، می‌تواند کمبود عرضه در برخی مناطق باشد که در ادامه قابل‌جبران خواهد بود.

    شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی سرقت کارت گرافیک RTX 3090 دارید؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات