مشخصات پردازنده‌ گرافیکی AMD Navi Flounder مبتنی بر معماری RDNA 2 رؤیت شد

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده گرافیکی جدید AMD از خانولده Navi 22 مهز به ۴۰ واحد پردازشی و ۲۵۶۰ هسته است که احتمالا در Radeon RX 6700 استفاده می‌شود.
تبلیغات

جدیدترین به‌روزرسانی ROCm 3.8 منجر به افشای مشخصات پردازنده‌ی AMD Navi 22 Navy Flounder شد که جزئیات قابل‌توجهی را از این GPU مبتنی بر معماری RDNA 2 دراختیار رسانه‌ها قرار داد. در بخشی از مشخصات ادعا می‌شود که تیم قرمز، پردازنده‌ جدید را در کارت‌های گرافیکی سری Radeon RX 6800 و RX 6700 استفاده خواهد کرد.

پردازنده‌ی گرافیکی Navi Flounder نامی جدید در دنیای پردازنده‌های گرافیکی نیست و اخبار مرتبط با آن از زمان معرفی و رونمایی AMD Sienna Chiclid به گوش می‌رسد. طبق اخبار و اطلاعات گذشته، پردازنده‌‌ی قبلی که در خانواده‌ی Navi 21 قرار می‌گرفت، نام Big Navi و کد نام Sienna Chiclid داشت. اخبار کنونی ادعا می‌کنند که پردازنده‌ی جدید Navi 22 از شرکت AMD با کد نام Navi Flounder شناخته می‌شود.

ظاهرا پردازنده‌‌‌ی گرافیکی Navi 22 کمی ضعیف‌تر از Navi 21 خواهد بود

اطلاعاتی که توسط کاربران و رسانه‌های متعدد در فضای اینترنت منتشر شد‌ه‌اند، مشخصات و قابلیت‌های پردازنده‌ی گرافیکی Navi 22 جدید را با جزئیات، ارائه می‌کنند. پردازنده‌ی Navi Flounder با ۴۰ واحد پردازشی (CU) تولید خواهد شد. اگر AMD تصمیم داشته باشد تا در نسل جدید پردازنده‌های RDNA 2 نیز از همان تعداد هسته‌ی پردازش جریان برابر با RDNA 1 استفاده کند (۶۴ پردازنده‌ی جریان در هر واحد پردازشی)، در مجموع در پردازنده‌ی گرافیکی Navi 22 شاهد ۲۵۶۰ هسته خواهیم بود.

تعداد هسته‌های احتمالی پردازنده‌ی Navi 22 با تعداد هسته‌های موجود در GPU کارت گرافیک رادئون RX 5700 XT برابری می‌کند. پردازنده‌ی جدید، رابط باس حافظه‌ی ۱۹۲ بیتی خواهد داشت که در هفته‌های گذشته در اخبار متنوعی، به آن اشاره شده بود. طبق شایعه‌های قبلی، پردازنده‌ی گرافیکی Navi 21 (که در محصولاتی همچون Radeon RX 6900 استفاده می‌شوند) دارای رابط باس ۲۵۶ هستند و تا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 را پشتیبانی می‌کنند. درمقابل، Navi 22 با ساختار ۱۹۲ بیتی (احتمالا در کارت‌های سری RX 6700 و RX 6800) تنها قابلیت پشتیبانی از ۱۲ گیگابایت VRAM را خواهد داشت.

مشخصات پردازنده گرافیکی Navi Flounder

در اطلاعات منتشرشده‌ی جدید، جزئیات قابل‌توجهی از پردازنده‌های آتی Navi Flounder دیده می‌شود. به‌عنوان مثال می‌دانیم که شرکت سازنده، چند نمونه محصول را با ساختار پایه‌ی Navi 22 معرفی و عرضه خواهد کرد. البته چنین رویکردی در بین تولیدکننده‌های پردازنده‌ی گرافیکی کاملا مرسوم است. تراشه‌ی جدید، در نسل معماری GFX10.3 قرار می‌گیرد که عموما به‌نام سری GFX103X برای تراشه‌های RDNA 2 شناخته می‌شود. پردازنده‌ی گرافیکی Navi 21 بر اساس معماری گرافیکی GFX1030 و Navi 23 بر اساس معماری گرافیکی GFX1032 ساخته می‌شوند. درنتیجه می‌توان معماری گرافیکی Navi 22 را GFX1031 دانست.

در بخشی از اطلاعات، تفاوت قابل‌توجه طراحی بین پردازنده‌های آتی Navi Flounder و Sienna Cichild دیده می‌شود. استفاده از VCN 3.0 و DCN 3.0 در پردازنده‌ی جدید، تعلق داشتن آن به خانواده‌ی معماری RDNA 2 را تأیید می‌کند. البته این احتمال می‌رود که Navi 22 درنهایت در مقایسه با Navi 21 کمی ضعیف‌تر باشد. پردازنده‌ی گرافیکی Navi 22 تنها از یک VC3 بهره می‌برد، درحالی‌که در Navi 21 شاهد استفاده از دو واحد VC3 هستیم. همچنین کنترلرهای SDMA هم در نمونه‌های جدید از چهار به دو کاهش پیدا کرده‌اند.

شایعه‌های قبلی، اندازه‌ی قالب پردازنده‌های گرافیکی Navi 22 را حدود ۳۴۰ میلی‌متر مربع تخمین می‌زدند که هنوز هم در همان سطح حدس و گمان باقی است. هنوز هیچ مشخصات واقعی از کارت‌های گرافیک بازار مصرف‌کننده با پردازنده‌های RDNA 2 در دست نیست. تاکنون ابعاد ۵۰۵ و ۳۴۰ و ۲۴۰ میلی‌متر مربع برای پردازنده‌های گرافیکی Navi 21 و Navi 22 و Navi 23 ادعا شده‌اند.

AMD در تاریخ ۲۸ اکتبر، کارت‌های گرافیکی جدید خانواده‌ی RX 6000 را معرفی خواهد کرد. با این اوصاف، قطعا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ را می‌توان زمانی جذاب برای عاشقان دنیای سخت‌افزار و همچنین گیمرهای دنیای کامپیوتر شخصی دانست که به‌دنبال ارتقای سیستم‌های خود هستند و گزینه‌های بسیار زیادی را دردسترس خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات