پردازنده گرافیکی پرچم‌دار انویدیا RTX 3090 حداکثر توان گرافیکی ۳۵۰ وات خواهد داشت

یک‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
جزئیات جدیدی از پردازنده‌ی گرافیکی پرچم‌دار انویدیا، RTX 3090 منتشر شد که نشان می‌دهد حداکثر توان گرافیکی این پردازنده (TGP) برابر با ۳۵۰ وات خواهد بود.
تبلیغات

نسل بعدی پردازنده‌ی گرافیکی پرچم‌دار انویدیا موسوم به RTX 3090 با حداکثر توان گرافیکی (حداکثر توانی که منبع تغذیه باید برای پردازنده‌ی گرافیکی تأمین کند - TGP) بیشتر نسبت به نسل کنونی عرضه خواهد شد. رسانه‌ها ادعا می‌کنند که برای این پردازنده‌ی جدید، توان ۳۵۰ وات در نظر گرفته شده است. البته اخبار جدید، فعلا در حد درز اطلاعات هستند، اما منبع منتشرکننده، از معتبرترین منابع محسوب می‌شود. درواقع می‌توان حداکثر توان گرافیکی و جزئیات دیگر را از دسته‌بندی شایعه خارج کرد. ازطرفی هنوز نام محصول بعدی انویدیا تأیید نمی‌شود، اما می‌توان تاحدودی همین نام RTX 3090 را تخمین زد.

انویدیا عموما در بحث توان مصرفی در پردازنده‌های گرافیکی خود صرفه‌جویی را لحاظ می‌کند. آن‌ها در تلاش هستند تا بازدهی نیرو را در محصولات خود تا حد امکان بالا ببرند. ازطرفی گیمرها اهمیت چندانی به توان مصرفی نمی‌دهند و عموما هم از منابع تغذیه‌ی بسیار قدرتمند بهره می‌برند. درواقع نمی‌توان گیمری را پیدا کرد که تنها برای بازدهی مصرف نیروی بیشتر، یک کارت گرافیک را به کارت قدرتمندتر ترجیح دهد.

در مقام مقایسه بد نیست بدانید که پردازنده‌ی RTX 2080 Ti با حداکثر توان گرافیمی ۲۶۰ وات عرضه می‌‌شود. درمقابل همان‌طور که گفته شد، RTX 3090 (یا هر نام دیگری که تیم سبز برای محصول جدیدش انتخاب کند)، با حداکثر توان گرافیکی ۳۵۰ وات و حداکثر توان طراحی گرمایی ۲۳۰ وات (TDP) به بازار عرضه خوهد شد. اطلاعات جدید، افزایش قابل‌توجه مصرف نیرو را در پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا نشان می‌دهند که احتمالا با افزایش بسیار زیاد قدرت پردازشی نیز همراه خواهد بود.

هیت سینک RTX 3090

افزایش قابل‌توجه توان مصرفی پردازنده‌ی گرافیکی، اخبار و اطلاعات گذشته پیرامون هیت‌سینک محصول انویدیا را هم تأیید می‌کنند. به‌هرحال برای خنک کردن یک غول پردازشی ۳۵۰ واتی، به سیستم خنک‌کننده‌ی قوی نیاز خواهد بود که در تصاویر و اطلاعات گذشته، کلیات آن را مشاهده کرده بودیم. به‌هرحال می‌توان پیش‌بینی کرد که انویدیا تصمیم دارد محصولی با قدرت پردازشی بسیار بالا به بازار عرضه کند که سرعت بسیار زیاد و همچنین گرمای تولیدی قابل‌توجه خواهد داشت.

هسته پردازشی RTX 3090 به‌تنهایی ۲۳۰ وات توان مصرف می‌کند

هسته‌ی پردازشی GA102 در RTX 3090 به‌تنهایی ۲۳۰ وات توان مصرف می‌کند و حافظه نیز ۶۰ وات از توان ورودی را به خود اختصاص خواهد داد. بخش MOSFET در مجموع ۳۰ وات از توان را مصرف می‌کند و هفت وات نیز به فن‌ها می‌رسد. هدررفت توان در PCB در حدود ۱۵ وات پیش‌بینی می‌شود و مصرف در بخش ورودی نیز حدود چهار وات خواهد بود. جمع موارد گفته شده، ما را به عدد ۳۵۰ وات در حداکثر توان گرافیکی RTX 3090 می‌رساند. فراموش نکنید که این اعداد برای نسخه‌ی اصلی پردازنده مطرح می‌شوند و نسخه‌های اختصاصی تولیدکننده‌های دیگر، احتمالا توان مصرفی بیشتری خواهند داشت.

همان‌طور که گفته شد باتوجه‌به اطلاعات منتشرشده می‌توان ادعا کرد که انویدیا تصمیم دارد تمامی نیروی خود را در محصول جدید استفاده کند. آن‌ها از روش تولید هفت نانومتری برای پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3090 استفاده می‌کنند که صرفه‌جویی در مصرف توان را به‌همراه دارد، اما ظاهرا تیم سبز می‌خواهد با کنار گذاشتن این بازدهی، حداکثر توان و قدرت پردازشی را به مشتریان ارائه کند. شایعه‌های گذشته ادعا می‌کنند که انویدیا، مشخصات پردازشی RTX 3080 را هم بهبود داده است و همین پیش‌بینی را می‌توان برای تمامی محصولات ادعا کرد. درنهایت می‌توان تخمین زد که گیمرها با مهاجرت از سری RTX 2000 به RTX 3000 تا ۴۰ یا حتی ۵۰ درصد بهبود قدرت پردازشی را تجربه خواهند کرد.

جدول توان مصرفی RTX 3090

برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا انویدیا تغییری در سیستم قیمت‌دهی محصولات جدید هم خواهد داشت و شاید شاهد کاهش قیمت‌ها نیز باشیم. به‌هرحال عدم پیاده‌سازی استراتژی قیمت‌گذاری بهینه باعث شد تا RTX 2000 در مقایسه با RTX 1000 با استقبال عالی مواجه نشود و ازطرفی پیش‌بینی می‌شود که انویدیا محصولات جدید را با عرضه به بازارهای بسیار بیشتر، با شانس فروش بالاتر مدیریت کند.

باتوجه‌به تعطیلی رویداد کامپیوتکس، احتمالا انویدیا برای معرفی محصول جدید مجددا رویدادی مجازی خواهد داشت و می‌توان زمان‌بندی آن را هم بدون تغییر و در ماه سپتامبر، پیش‌بینی کرد. کنسول‌های بازی جدید با توان‌های بیش از ۱۰ ترافلاپس به بازار عرضه می‌شوند و همین قدرت، فشار زیادی را به انویدیا وارد می‌کند تا محصولاتی با کارایی و قدرت بالا در بازه‌ی قیمتی مناسب به بازار عرضه کند. مجموع رخدادها، به سود مصرف‌کننده‌ی نهایی خواهد بود. درنهایت برخی از کارشناسان اعتقاد دارند محصولات پرچم‌دار انویدیا باز هم از رقبای خود در دسته‌ی AMD قدرتمندتر خواهند بود، هرچند شاید برتری آن‌ها به‌اندازه‌ی سری RTX Turing نباشد.

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت کارت گرافیک انویدیا در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی محصولات این شرکت با یکدیگر و کارت گرافیک های AMD را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. محصولات متنوعی از سری‌‌ Geforce و محصولات حرفه‌ای Quadro در این بخش برای خرید و مقایسه دراختیار کاربران قرار گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات