سامسونگ و گوگل پردازنده گرافیکی شماری از گوشی‌هایشان را به‌روزرسانی می‌کنند

پنج‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بهره‌مندی شماری از گوشی‌های ساخته‌شده توسط سامسونگ و گوگل از تراشه‌ی سری اسنپدراگون باعث می‌شود امکان به‌روزرسانی پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) آن‌ها از طریق پلی استور فراهم شود.
تبلیغات

کوالکام در ماه دسامبر گذشته با برگزاری کنفرانسی اختصاصی به‌صورت رسمی از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ (Qualcomm Snapdragon 865) پرده‌برداری کرد. اما معرفی اسنپدراگون ۸۶۵، تنها خبر مهم کنفرانس موردبحث نبود. براساس اعلام رسمی کوالکام، امکان به‌روزرسانی درایورهای پردازنده‌ی گرافیکی برخی از تراشه‌های این شرکت از طریق گوگل پلی استور وجود دارد. کوالکام در آن زمان از اسنپدراگون ۷۶۵ و اسنپدراگون ۸۶۵ سخن به میان آورده بود. اخیرا گوگل و کوالکام هنگام برگزاری مراسم Google for Games Developer Summit اخباری جدید در این راستا منتشر کرده‌اند. بر این اساس ظاهرا گوشی گوگل پیکسل ۴ قرار است جزو نخستین دستگاه‌هایی باشد که به‌روزرسانی پردازنده‌ی گرافیکی دریافت می‌کند.

گوگل هنگام برگزاری مراسم جدیدش از ابزاری با نام Android GPU Inspector پرده‌برداری کرد. Android GPU Inspector باعث می‌شود ساخت و بهینه‌سازی بازی‌های موبایلی روی پلتفرم اندروید کاری ساده‌تر باشد. این ابزار اطلاعات دقیق و پرجزئیاتی را درمورد مراحل رندرشدن بازی‌ها و همچنین شمارنده‌ی GPU ارائه می‌دهد؛ این اطلاعات پیش‌تر در دسترس قرار نداشتند. از این داده‌ها می‌توان به‌منظور بهبود نرخ فریم بازی و کاهش مصرف انرژی آن‌ها استفاده کرد تا بدین‌طریق عمر باتری بهتری از سوی دستگاه ارائه شود. 

گوگل در اطلاعیه‌ی جدیدش می‌گوید:‌ «ما هنگام کار با یکی از بازی‌سازان اندرویدی با بهره‌گیری از ابزار Android GPU Inspector و یک گوشی پیکسل ۴ ایکس‌الِ مجهز به پردازنده‌ی سری اسنپدراگون، توانستیم فرصتی برای بهینه‌سازی بازی پیدا کنیم. در این روش توانستیم ۴۰ درصد از فشار ایجاد‌شده روی پردازنده‌ی گرافیکی را کم کنیم». بنا بر همین توضیحات، بهینه‌سازی‌های جدید می‌توانند فشار وارده بر GPU را به‌میزان ۴۰ درصد کاهش دهند که عددی درخورتوجه به‌شمار می‌آید. این فشار درحالی کم می‌شود که بازی نسبت‌به قبل نرخ فریم بالاتری دارد و انرژی کمتری هم از باتری سلب می‌کند. کوالکام می‌گوید به‌صورت گسترده با گوگل همکاری کرده است تا بتواند از طریق Android GPU Inspector پردازنده‌ی گرافیکی سری آدرنو بسیاری از گوشی‌ها را به‌روزرسانی کند. 

توسعه‌دهندگان هنگام استفاده از ابزار جدید گوگل به‌منظور اعمال بهینه‌سازی روی بازی‌هایشان می‌توانند به‌صورت مستقیم به سازنده‌ی تراشه‌ی دستگاه پیشنهاد کنند که درایور خاصی را در دسترس قرار دهد. گوگل قصد دارد Adreno Graphics Development Driver را در دسترس شماری از توسعه‌دهندگان منتخب قرار دهد تا آن‌ها بتوانند در زمانی سریع درایورهای مختلف را برای آزمایش بهینه‌سازی‌ها امتحان کنند. 

بهبودها و بهینه‌سازی‌های موردبحث برای پردازنده‌های گرافیکی سری آدرنو قرار است به‌وسیله‌ی انتشار به‌روزرسانی از طریق پلی استور برای کاربران در دسترس قرار گیرند. مشابه‌با چیزی که امروز در رایانه‌‌های شخصی می‌بینیم، به‌روزرسانی‌های موردبحث قابلیت‌هایی جدید به‌همراه می‌آورند و عملکرد پردازنده‌های گرافیکی را بهبود می‌بخشند. کاربران برای بهره‌مندی از این قابلیت‌های جدید مجبور به انجام کارهای سختی نیستند؛ درواقع کاربر تنها باید کاری شبیه به به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها انجام دهد. 

کوالکام و گوگل تأکید کرده‌اند که با همکاری یکدیگر در حال کار روی پردازنده‌های گرافیکی قابل‌به‌روزرسانی تراشه‌‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ هستند. این دو شرکت همچنین از همکاری با برخی از استودیوهای بازی‌سازی نظیر گیم‌لافت (Gameloft) و بلیزارد اینترتینمنت (Blizzard Entertainment) خبر داده‌اند. براساس اعلام رسمی، گوشی‌های پیکسل ۴ و ۴ ایکس‌ال، سامسونگ گلکسی اس ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ (هر دو مدل دارای تراشه‌ی اکسینوس و اسنپدراگون) به‌زودی به‌روزرسانی پردازنده‌ی گرافیکی را دریافت خواهند کرد. همچنین دستگاه‌های دیگر بعدا به این فهرست اضافه خواهند شد.

ناگفته نماند که ابزار GPU Inspector گوگل هم از پردازنده‌های گرافیکی سری آدرنو و هم پردازنده‌های گرافیکی سری Mali پشتیبانی می‌کند. درواقع گوشی‌های هوشمند که از تراشه‌های دارای پردازنده‌های گرافیکی موردبحث بهره ببرند، در آینده به‌صورت OTA به‌روزرسانی جدید برای درایور GPU دریافت خواهند کرد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی موبایل نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.  شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی، گوشی هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات