AMD در پی تکامل فناوری اتصال پردازنده Infinity Fabric

یک‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD فناوری اختصاصی موسوم به Infinity Fabric دارد که برای اتصال پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی استفاده می‌شود و در نسل‌های بعدی، اتصال کامل‌تری را ممکن می‌کند.
تبلیغات

AMD چندی پیش کنفرانسی به‌نام Dinancial Analyst Day داشت که فناوری‌ها و دستاوردها و محصولات جدید خود را در آن معرفی کرد. یکی از اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده، به تکامل استراتژی اینترکانکت شرکت، Infinity Fabric مربوط بود. شرکت قصد دارد در محصولات آتی به‌مرور IF را به یک طراحی معماری منحصربه‌فرد تبدیل کند. درواقع فناوری مذکور دیگر تنها محدود به اتصال CPU به GPU یا GPU به GPU نیست و به‌نوعی همه‌ی سازوکارهای پردازشی را به یکدیگر متصل و با هم ادغام می‌کند.

AMD Infinity Fabric

اولین رونمایی از Infinity Fabric در محصولات سری Zen انجام شد. در جریان رونمایی مذکور، شرکت سازنده توضیح خلاصه‌ای ارائه کرد و IF را نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی Hypertransport نامید که اتصال چیپلت‌ها را با پردازنده‌های تجاری و همچنین بین سوکت‌های یک سرور چندسوکت آسان‌تر و سریع‌تر می‌کرد. نسل دوم Infinity Fabric با پردازنده‌های Rome و Zen 2 معرفی شد که علاوه بر سرعت بیشتر، اتصال بین پردازنده‌های گرافیکی را هم ممکن می‌کرد.

AMD Infinity Fabric

نسل دوم IF اتصال دو پردازنده را به یکدیگر ممکن می‌کرد و همچنین با استفاده از آن می‌شد چهار پردازنده‌ی گرافیکی را در یک مجموعه به هم متصل کرد. البته، اتصال پردازنده‌ی مرکزی به گرافیکی، هنوز به‌کمک PCIe انجام می‌شد. نسل بعدی که اکنون به‌عنوان Infinity Architecture شناخته می‌شود، نه‌تنها اتصال تعداد بیشتری پردازنده‌ی گرافیکی (هشت پردازنده) را به هم ممکن می‌کند، بلکه توانایی اتصال پردازنده‌‌های مرکزی به پردازنده‌های گرافیکی را نیز دارد. چنین اتصالی به‌معنای بهبود چندبرابری اتصال و هماهنگی بین CPU و GPU خواهد بود و می‌توان از مزایایی همچون فضاهای یکپارچه‌ی حافظه برای هردو بهره برد. AMD با روش جدید، قطعا بهبود کارایی و سرعت را به میزان زیادی در محصولات آتی ارائه خواهد کرد.

AMD Infinity Fabric

AMD و LLNL در جدیدترین بیانیه‌ی خبری اعلام کردند که ابرکامپیوتر El Capitan از سیستم Infinity Architecture بهره خواهد برد. در طراحی ابرکامپیوتر مذکور، یک پردازنده‌ی Genoa EPYC مبتنی بر معماری Zen 4 به چهار پردازنده‌ی گرافیکی متصل خواهد شد. ترکیب جدید و ابرکامپیوتر حاصل از آن، سال ۲۰۲۲ رونمایی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات