مشخصات ایکس‌باکس سری ایکس اطلاعاتی را از کارت گرافیک نسل آینده AMD رادئون مشخص می‌کند

سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
مطالعه 4 دقیقه
ایکس‌باکس سری ایکس از کارت گرافیک AMD رادئون بهره خواهد برد و مشخصات آن، قابلیت‌‌های محصول آتی AMD را نیز نشان می‌دهد.
تبلیغات

مایکروسافت دیروز اطلاعات بیشتری را از کنسول بازی جدید ایکس‌باکس سری X منتشر کرد و ظاهرا با کنسولی بسیار قدرتمند روبه‌رو خواهیم بود. قدرت پردازشی بسیار بالای ۱۲ ترافلاپس، نشان می‌دهد که پردازنده‌ی گرافیکی AMD موجود در کنسول بازی نسل بعدی مایکروسافت، از کارت‌های گرافیک اختصاصی این شرکت قدرتمندتر خواهد بود. فراموش نکنید که کارت پرچم‌دار Radeon RX 5700 XT تنها ۱۰ ترافلاپس قدرت پردازش دارد.

اگرچه اطلاعات جدید پیرامون کنسول بازی مایکروسافت، بیش از همه گیمرهای دنیای کنسول را خوشحال می‌کند، اما گیمرهای PC نیز از اخبار منتشرشده اطلاعات مفیدی را دریافت می‌کنند. فیل اسپنسر قبلا تأیید کرده بود که کارت استفاده شده در کنسول جدید شرکتش، از معماری RDNA2 بهره می‌برد. RDNA2 نسل دوم معماری گرافیکی اختصاصی AMD محسوب می‌شود. نسل اول اکنون در محصولاتی همجون Radeon RX 5500 XT و RX 5600 XT و RX 5700 XT دیده می‌شود. لیزا سو، مدیرعامل AMD نیز قبلا اعلام کرده بود که محصولات مبتنی بر RDNA2 در سال جاری به بازار عرضه خواهند شد.

معماری RDNA2 که در کارت گرافیک ایکس‌باکس سری X به‌کار گرفته می‌شود، قطعا با معماری موجود در کارت‌های گرافیک اختصاصی برابر و یکسان نخواهد بود. البته قابلیت‌های پایه‌ای آن‌ها احتمالا با هم برابر است. باتوجه‌به همین اطلاعات منتشرشده، می‌توان قابلیت‌های زیر را در نسل بعدی کارت‌های گرافیک Radeon RX پیش‌بینی کرد.

رهگیری پرتو آنی: چنین قابلیتی کاملا قابل پیش‌بینی بود. اگرچه رهگیری پرتو آنی اکنون تنها در کارت‌های گرافیک انویدیا سری GeForce RTX 20 دیده می‌شود (که سخت‌افزار اختصاصی برای آن دارند)، هر دو شرکت مایکروسافت و سونی قول داده بودند که در نسل بعدی کنسول‌های خود، از فناوری پشتیبانی خواهند کرد. رونمایی از مشخصات جدید ایکس‌باکس سری ایکس، بسیاری از گفته‌های گذشته را تأیید می‌کند. درواقع، لیزا سو در CES هم گفته بود که AMD در سال ۲۰۲۰، محصولات با قابلیت پشتیبانی از رهگیری پرتو را عرضه خواهد کرد.

AMD رادئون RX 5700 / AMD Radeon RX 5700

رهگیری پرتو مبتنی بر DirectX: این قابلیت نیز آن‌چنان جدید به‌نظر نمی‌رسد. رونمایی اخیر مایکروسافت ایکس‌باکس سری ایکس تأیید می‌کند که رهگیری پرتو در کنسول جدید، از API اختصاصی DirectX استفاده خواهد کرد. API اختصاصی، براساس DirectX 12 ویندوز ۱۰ توسعه یافته است. به‌بیان دیگر، بازی‌هایی که با پشتیبانی از رهگیری پرتو برای ایکس‌باکس سری X توسعه یابند، در ویندوز نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌‌کنند.

سایه‌زنی با نرخ متغیر: این خبر برای گیمرهای جذاب به‌نظر می‌رسد و احتمالا کیفیت بالاتر را در بازی‌ها با کمترین تأثیر روی کیفیت تصاویر به‌همراه خواهد داشت. انویدیا قابلیت Variable Rate Shading را در جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی جی‌فورس خود رونمایی کرده بود و از آن زمان شاهد عرضه‌ و توسعه‌ی قابلیت در DirectX نیز بودیم که مانند قابلیت رهگیری پرتو، در هر دو پلتفرم پشتیبانی خواهد شد. درنهایت، اضافه شدن سایه‌زنی با نرخ متغیر به تراشه‌های گرافیکی رادئون، قطعا برای طرفداران AMD جذاب خواهد بود.

سایه‌زنی با نرخ متعیر به‌نوعی نسخه‌ی پیشرفته از سایه‌زنی مبتنی بر چند رزولوشن است که از سال‌ها پیش انویدیا از آن پشتیبانی می‌کرد. چشمان انسان تنها فاصله‌ی کانونی سوژه‌هایی را با جزئیات کامل می‌بینند که در زاویه‌ی دید قرار گرفته‌اند. درنتیجه سوژه‌هایی که در حاشیه یا درحال حرکت هستند، شفافیت کافی را ندارند. سایه‌زنی با نرخ متغیر از همین خصوصیت برای سایه‌زنی سوژه‌های اصلی با رزولوشن کامل بهره می‌برد، اما سوژه‌های ثانویه با نرخ پایین‌تر سایه‌زنی می‌شوند که در مجموع به افزایش سرعت و کارایی می‌انجامد.

AMD Radeon

HDMI 2.1: کاربران و کارشناسان متعددی در زمان رونمایی Radeon RX 5700 XT متعجب شدند، چون AMD به‌جای استفاده از استاندارد کامل و حرفه‌ای HDMI 2.1، از HDMI 2.0b در آن استفاده کرده بود. موتور نمایشی RDNA2 این بخش را به جدیدترین نسخه ارتقا می‌دهد، چون ایکس‌باکس سری ایکس نیز از همین معماری بهره می‌برد و در مشخصات جدید آن، HDMI 2.1 دیده می‌شود.

قوی‌تر شدن کنسول‌های بازی، به رشد کلی صنعت گیمینگ می‌انجامد

ایکس باکس سری ایکس از Auto Low Latency Mode نیز پشتیبانی می‌کند تا از تنظیمات نمایشگر با پاسخ‌دهی هرچه سریع‌تر بهره ببرد. به‌علاوه، نرخ بازسازی متغیر یا Variable Refresh Rate هم در کنسول جدید ردموندی‌ها دیده می‌شود. فناوری‌های FreeSync از AMD و G-Sync از انویدیا براساس همین قابلیت توسعه یافته‌اند. پشتیبانی از VRR در کنسول بازی احتمالا منجر به توسعه‌ی بیشتر نمایشگرهای FreeSync خواهد شد و فناوری، در تلویزیون‌های بیشتری هم استفاده می‌شود.

اطلاعات منتشرشده از قابلیت‌ها و مشخصات کنسول جدید مایکروسافت، کلیاتی از توانایی‌های کارت گرافیک AMD Radeon دراختیار ما گذاشت. ازطرفی هنوز اطلاعات زیادی درباره‌ی دو کنسول مهم نسل بعدی باید منتشر شود که هرکدام، شاید اخباری جذاب برای گیمرهای دنیای کامپیوتر شخصی داشته باشند. پردازنده‌های جدید و حرفه‌ای‌تر رایزن و ذخیره‌سازی SSD در کنسول‌های نسل بعد، آن‌ها را به دستگاه‌های پرقدرت تبدیل می‌کند که احتمالا فاصله‌ی همیشگی بین کنسول و کامپیوتر گیمینگ حرفه‌ای را کاهش می‌دهد. درنهایت، توسعه‌دهنده‌ها نیز توانایی ارائه‌ی بازی‌هایی با کیفیت بالاتر را برای کنسول خواهند داشت که در مجموع به رشد صنعت گیمینگ می‌انجامد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات