وقوع حادثه در خطوط تولید TSMC و خرابی ده‌ها هزار ویفر سیلیکون

یک‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
حادثه‌ی پیش‌بینی‌نشده‌ای باعث بروز خسارت و آلودگی ده‌ها هزار تراشه‌ سیلیکون در خطوط تولید TSMC شده است که می‌تواند بازارهای پردازنده و پردازنده‌های گرافیکی را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد.
تبلیغات

پس از آنکه در سال ۲۰۱۷ با گرم شدن بازار ارزهای دیجیتال و کاهش شدید پردازنده‌های گرافیکی در بازار، قیمت انواع کارت گرافیک سر به فلک کشید، در سال ۲۰۱۸ رفته‌رفته قیمت این پردازنده‌ها روند معکوسی در پیش گرفت و تقریباً به وضعیت طبیعی برگشت. اما براساس اخبار ناخوشایندی که از وضعیت تراشه‌های گرافیکی در خطوط تولید شرکت تایوانی TSMC به گوش می‌رسد، ممکن است بار دیگر با کمبود انواع تراشه‌های گرافیکی و افزایش قیمت سخت‌افزارهای مرتبط رو‌به‌رو شویم.

سایت چینی Expreview گزارشی در مورد رویداد ناخواسته‌ای در خطوط تولید TSMC داده است که عیناً نقل می‌شود:

امروز کارخانه‌ی TSMC با اشکال امنیتی مواجه شد. ویفرهای سیلیکون با مواد اولیه‌ی کیفیت‌سنجی‌نشده‌ای آلوده شده است. می‌توان حدس زد که TSMC طی این رویداد ده‌ها هزار ویفر سیلیکون خود را از دست داده، به قطعات ساخته‌شده طی فرایندهای ساخت ۱۲ و ۱۶ نانومتری، پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و تراشه‌های متعلق به سازندگان گوشی‌های هوشمند آسیب‌هایی وارد شده است.

استفاده از کلمه‌ی «امنیتی» در گزارش فوق کمی از نظر محتوا ناوارد است، ولی ممکن است فقط یک ترجمه‌ی اشتباه باشد. هیچ کجای این داستان حاکی از یک رویداد امنیتی نیست. این ماجرا گویای آن است که ویفرهای سیلیکون با مواد خام تأییدکیفیت‌نشده‌ای آلوده شده است.

این رویداد در کارخانه‌ی شماره ۱۴ در پارک فناوری Nanke رخ داده است. آلودگی هزاران ویفر سیلیکون (چنانچه این ارقام درست باشد) به معنای از دست رفتن حجم قابل‌توجهی از محصول خروجی ماهانه‌ی این شرکت تایوانی است. این رقم حتی می‌تواند دربرگیرنده‌ی تمامِ خروجی این کارخانه در برهه‌ای از زمان باشد و لذا همه‌ی این احتمالات بستگی به این دارد که عبارت «ده‌ها هزار ویفر سیلیکون» در این گزارش دقیقاً اشاره به چه عددی دارد. علت حادثه هم این است که احتمالاً مواد شیمیایی مورد استفاده در فرایند ساخت از خلوص کافی برخوردار نبوده یا کلاً ماده‌ای به اشتباه وارد چرخه‌ی تولید این کارخانه شده است.

tsmc

TSMC تاکنون در مورد وسعت و مقیاس این حادثه اطلاع‌رسانی نکرده است. از طرفی با اینکه انویدیا در روزهای گذشته بیانیه‌ی کاهش درآمدی صادر کرد، هیچ اشاره‌ای به گزارش بروز خسارت در خطوط تولید TSMC در اسناد خود نکرده است. وقوع چنین رویدادی می‌تواند یک ادعای جدی باشد، اما میزان دقیق خسارت و رقم‌های کلی در هاله‌ای از ابهام است.

با این فرض که خسارات وارده مربوط‌به خطوط تولید ۱۲ و ۱۶ نانومتری کارخانه‌ی تایوانی بوده باشد، AMD احتمالاً تاثیر چندانی از این رویداد نپذیرفته است. بااین‌حال ممکن است با از دست رفتن این میزان ویفر، بسته به خط تولیدی که دچار آسیب شده، تراشه‌های کنسول‌های Xbox One و PS4 Pro هم با مشکل تأمین مواجه شوند. AMD در حال حاضر برای تولید تراشه‌های ۷ نانومتری خود که در پردازنده‌های رایزن، پردازنده‌های گرافیکی Navi و همچنین کارت گرافیک پرچم‌دار نزدیک به عرضه‌اش Radeon VII استفاده خواهد شد، با TSMC در حال همکاری است.

tsmc

تراشه‌های ۱۴ نانومتری این شرکت شامل پردازنده‌های گرافیکی پلاریس و وگا در کارخانه‌ی گلوبال فاندریز ساخته می‌شود. پردازنده‌های گرافیکی ۲۸ نانومتری این شرکت هم (اگر هنوز در حال تولید باشد) در خطوط تولید TSMC آماده می‌شود. با این همه گزارش‌ها حاکی از وقوع این رویداد در خطوط تولید ۱۲ و ۱۶ نانومتری شرکت تایوانی است.

اگر این گزارش درست و قابل استناد باشد، بایستی اقدامات عاجل هرچه زودتر از سوی TSMC انجام پذیرد. چنین خرابی گسترده‌ای در فرایند ساخت تراشه‌های ۱۲ و ۱۶ نانومتری، چیزی نیست که TSMC بر آن چشم بسته باشد؛ به‌خصوص اگر باعث خسارت به محصولات مشتریان اصلی این شرکت شده باشد. انویدیا و دیگر شرکت‌های متاثر از این رویداد بایستی منتظر رسانه‌ای شدن اطلاعات مربوطه به‌عنوان بخشی از سند هدایت مالی خود باشند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات