AMD نسل جدید کارت گرافیک حرفه ای Radeon Pro Duo را معرفی کرد

سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD از نسل جدید کارت‌ گرافیک حرفه‌ای Radeon Pro Duo خود با معماری پلاریس رونمایی کرد.
تبلیغات

Radeon Pro نام خانواده‌ای از کارت‌های گرافیکی ساخت AMD است که برای مقاصد حرفه‌ای مانند استفاده در ورک‌استیشن‌، CGI، برنامه‌های CAD، محاسبات پربازده GPGPU و ساخت بازی‌ واقعیت مجازی از آن‌ها استفاده می‌شود. سری کارت‌های رادئون پرو، رقیب مستقیم کارت‌های کوادرو و تسلای انویدیا به شمار می‌روند.

مقاله‌های مرتبط:

    اولین کارت از خانواده‌ی Radeon Pro که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، Radeon Pro Duo نام داشت و از دو GPU با هسته‌های Fury X و سیستم خنک‌کننده‌ی مایع استفاده می‌کرد. AMD بازار هدف کارت ۱۵۰۰ دلاری ۱۶ ترافلاپی خود را تولید و مصرف محتوای واقعیت مجازی اعلام کرد و با شعار «برای گیمرهایی که می‌سازند و سازندگانی که بازی می‌کنند» سعی داشت علاوه بر حرفه‌ای‌ها، توجه علاقه‌مندان به بازی‌های VR را نیز به سوی خود جلب کند.

    کارت‌های Radeon Pro که جایگزین سری FirePro شده بودند، همچنان از معماری قدیمی این شرکت با نام فیجی (Fiji) استفاده می‌کردند و در نتیجه، باوجود اینکه از لحاظ زمانی به کارت‌های سری RX 400 نزدیک‌تر بودند، از دیگر لحاظ با کارت‌های Fury سری ۳۰۰ قرابت بیشتری داشتند.

    کارت گرافیک amd radeon pro duo

    نسل اول کارت‌ Radeon Pro Duo از سیستم خنک کننده‌ی مایع (Liquid Cooling) استفاده می‌کرد

    دیروز AMD از نسل جدید کارت‌ Radeon Pro Duo با معماری پلاریس و مشخصات سخت‌افزاری کاملا متفاوت رونمایی کرد. جالب اینجا است که AMD این بار بر خلاف کارت‌های گرافیکی کلاس مصرفی خود که مرتبا تغییر نام می‌دهند (مانند کارت‌ گرافیک سری RX 580 که بدون تغییر چشمگیر مشخصات داخلی، نام آن‌ها عوض شده است)، این بار باوجود تغییرات اساسی مشخصات سخت‌افزاری کارت‌های جدید، همچنان از همان نام Radeon Pro Duo برای آن‌ها استفاده کرده است.

    کارت Radeon Pro Duo جدید از دو GPU با معماری پلاریس و بیشینه‌ی سرعت کلاک ۱۲۴۳ مگاهرتز استفاده می‌کند. بر خلاف مدل سال گذشته که در آن از دو بانک ۴ گیگابایتی حافظه‌ی گرافیکی HBM استفاده شده بود، AMD تصمیم گرفته است این بار از ۲ بانک مموری ۱۶ گیگابایتی GDDR5 که از طریق یک باس ۲۵۶ بیتی با GPU در ارتباط هستند، استفاده کند.

    کارت گرافیک جدید با داشتن ۷۲ واحد محاسبه (CU) و ۴۶۰۸ پردازنده‌ی استریم (SP) قدرت پردازش ۱۱.۴۵ ترافلاپس را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که نسبت به نسل قبل، کاهش قابل توجهی محسوب می‌شود. خوشبختانه علاوه بر عملکرد، قیمت و مصرف انرژی این کارت گرافیک نیز نسبت به مدل سال پیش کاهش چشمگیری داشته و به ترتیب به ۱۰۰۰ دلار و ۲۵۰ وات رسیده است. توان کمتر Pro Duo جدید همچنین به معنای گرمای تولیدی کمتر و در نتیجه، نیاز نداشتن به سیستم خنک‌کننده‌ی مایع است.

    کارت گرافیک حرفه ای رادئون پرو دو

    نمایی از بورد کارت گرافیک حرفه‌ای رادئون پرو دوو، مدل سال ۲۰۱۶

    Pro Duo قابلیت اتصال به مانیتور 8K (در حال حاضر تنها یک مانیتور 8K در بازار وجود دارد که ساخت Dell است) از طریق یک یا دو درگاه DisplayPort (برای رسیدن به نرخ به‌روزرسانی ۳۰ یا ۶۰ هرتز)  دارد. همچنین این کارت می‌تواند به‌صورت هم‌زمان از ۴ مانیتور 4K با نرخ به‌روزرسانی ۶۰ هرتز پشتیبانی کند.

    AMD انتظار دارد حرفه‌ای‌ها از کارت جدیدش مانند نسل قبل، برای تولید محتوای واقعیت مجازی و برنامه‌هایی که برای به‌کارگیری هم‌زمان از چند GPU بهینه شده‌اند، استفاده کنند. همچنین AMD ادعا می‌کند که منابع GPU دوگانه‌ی Pro Duo می‌تواند هم‌زمان بین چند اپلیکیشن رندر 3D تقسیم شوند تا به این وسیله، عملکرد مالتی‌تسکینگ آن بهبود پیدا کند.

    بنا به اعلام AMD، کارت‌ Pro Duo پلاریس تا پیش از پایان ماه آینده‌ی میلادی روانه‌ی بازار خواهد شد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات