چرا برخی بازی‌ها از استیم حذف می‌شوند؟

دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
مطالعه 10 دقیقه
بازی GTA
حقوق در حال انقضا، محتوای جنسی، شیوه‌های مخفی توسعه‌دهندگان و مناسب‌نبودن کلی بازی‌ها، ازجمله دلایل حذف برخی عناوین از استیم هستند.
تبلیغات

گیمرهایی که بازی‌های دلخواهشان را از فروشگاه استیم می‌خرند، با این موضوع مواجه شده‌اند که آن بازی پس‌ از خرید از پلتفرم مذکور حذف شده‌اند. به‌عنوان مثال، اگر Pery را خریده باشید، اکنون نمی‌توانید نام آن را مشاهده کنید؛ زیرا کاملاً بی‌سروصدا حذف شد.

Prey تنها بازی حذف‌شده از استیم نیست و همیشه شاهد حذف عناوین مختلف از این فروشگاه هستیم. گفتنی است که امکان دارد گاهی‌ اوقات بازی‌های حذف‌شده از استیم دوباره در این پلتفرم دردسترس قرار گیرند.

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث حذف بازی از استیم می‌شوند؛ ازجمله حق‌ امتیاز منقضی‌شده‌ی موسیقی، اختلافات نشان‌های تجاری، معاملات انحصاری، کلاه‌برداری‌های مرتبط با بازی و شیوه‌های مخفی توسعه‌دهندگان.

ناگفته نماند که فروشگاه، تنها مکان محبوب برای خرید بازی نیست. در مقاله‌ی با ۷ جایگزین Steam برای گیمرها آشنا شوید، تعدادی فروشگاه محبوب دیگر به شما معرفی کرده‌ایم که بازی‌های مدنظرتان را می‌توانید از آن‌جا بخرید.

فهرست مطالب

۱۵ دلیل حذف‌شدن بازی ها از استیم

در‌ادامه، به برخی از دلایل مهم‌ حذف بازی‌ها از استیم را اشاره می‌کنیم.

۱. ثبت‌نشدن نشان تجاری

FNTASTIC

درحالی‌که یک ماه از معرفی اولیه‌ی The Day Before در استیم گذشته بود، این بازی درست قبل‌ از انتشار عمومی کاملاً از فروشگاه مذکور حذف شد؛ اما به چه دلیل؟ توسعه‌دهنده‌ی بازی یعنی Fntastic با انتشار پستی در ایکس گفت:

درست قبل‌ از انتشار بازی، استیم به درخواست فرد خاصی، صفحه‌ی بازی ما را به‌دلیل استفاده از نام The Day Before مسدود کرد. درواقع، فرد مذکور پس‌ از معرفی بازی درخواستی برای علامت تجاری The Day Before در ایالات‌ متحده ثبت کرده بود؛ به‌همین‌دلیل، استیم بازی ما را منتشر نکرد.
- Fntastic

Fntastic اعلام کرد بازی آن‌ها با ۸ ماه تأخیر نیز عرضه خواهد شد و حتی تا لحظه‌ی نوشته‌شدن این مقاله، The Day Before هنوز به استیم بازنگشته است.

۲. سوءاستفاده از ابزار استیم ورک Steamworks

استیم ورکس Steamworks

در نوامبر ۲۰۱۹، حدود ۱‌,۰۰۰ بازی به‌طور ناگهانی از استیم حذف شدند. به‌نظر می‌رسد بسیاری از این عناوین، بازی‌های مستقلی باشند که کمتر کسی تاکنون نامی از آن‌ها شنیده است. به‌هرحال، برخی از بازی‌های مذکور سال‌ها در استیم حضور داشتند و در زمان حذف، صدها نقد مثبت دریافت کرده بودند؛ به‌همین‌دلیل، به‌نظر نمی‌رسد این حذف ازجمله روش‌های پاک‌سازی‌های شرکت ولو به‌دلیل کلاه‌برداری باشد.

ولو در بیانیه‌ای اعلام کرد:

ما اخیراً تعداد انگشت‌شماری از شرکا را شناسایی کرده‌ایم که از برخی ابزارهای Steamworks سوءاستفاده می‌کردند. ما به این شرکا ایمیل فرستادیم.
- ولو

توضیح ولو درباره‌ی حذف دسته‌جمعی بازی‌ها از استیم، خیلی قانع‌کننده به‌نظر نمی‌رسد. به‌هرحال، امیدواریم از آنچه رخ داده است، درس‌ بگیریم تا با شرایط مشابه مواجه نشویم. در همین‌ حال برخی از بازی‌های حذف‌شده باردیگر در استیم دردسترس قرار گرفته‌اند و برخی دیگر برای همیشه از این فروشگاه خداحافظی کرده‌اند.

۳. توقف پرداخت برای SecuROM DRM ازطرف دیزنی

بازی ترون

خطر DRM می‌تواند سال‌ها ادامه یابد. Tron: Evolution مثالی خوب در این زمینه محسوب می‌شود که سال ۲۰۱۹ از استیم حذف شد؛ زیرا ناشر آن، یعنی Disney Interactive، اشتراک SecuROM را متوقف کرده بود. با غیرفعال‌بودن سرویس DRM برای Tron: Evolution، بازی مثل قفلی شده بود که در جای کلید آن آدامس گیر کرده باشد. درحال‌حاضر، گیمرها نمی‌توانند کلیدهای خریده‌شده‌ی خود را تأیید کنند؛ به‌همین‌دلیل، امکان راه‌اندازی آسان آن وجود ندارد.

بدیهی است که مشکل توقف سرویس DRM فقط مختص کاربران استیم نیست و افرادی که بازی را از پلتفرم‌های دیگر خریده‌اند، نیز با همین مسئله مواجه هستند. به‌هرحال، Tron: Evolution از فهرست استیم حذف شده است و امید می‌رود دیزنی درنهایت نسخه‌ی بدون DRM آن را برای معدود افرادی دردسترس قرار دهد که همچنان تمایل دارند این بازی ۹ ساله را اجرا کنند. البته مهم نیست بازی چقدر خوب یا بد باشد؛ زیرا وقتی آن را می‌خرید، باید بتوانید برای همیشه از آن استفاده کنید.

۴. حذف بازی به‌دلیل معامله و انحصار اپیک گیمز

بازی کامپیوتری

فروشگاه اپیک‌ گیمر در سال ۲۰۱۸ با سروصدای زیاد وارد بازار شد و با پرداخت درآمد بیشتر و تضمین کسب‌ سود، توجه تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان را به پلتفرم خود جلب کرد. درحال‌حاضر، میلیون‌ها نفر فقط برای اجرای بازی فورتنایت از لانچر اپیک استفاده می‌کنند و درنتیجه، تعدادی از توسعه‌دهندگان و ناشران با انتشار انحصاری بازی‌های خود در فروشگاه Epic موافقت کردند.

Metro Exodus یکی از نمونه‌های مهم است؛ زیرا چند هفته قبل‌ از انتشار عمومی، پیش‌سفارش‌های این بازی در استیم انجام می‌شد و سپس به‌صورت انحصاری ازطریق پلتفرم اپیک دردسترس گیمرها قرار گرفت. پیش‌خریدهای این بازی در استیم متوقف شد و تا سال ۲۰۲۰ که دوره‌ی قرارداد انحصاری با اپیک پایان یافت، به فروشگاه استیم بازنگشت.

۵. حذف به‌دلیل اشاره به Winnie the Pooh

Winnie the Pooh

سانسورچیان چین Winnie the Pooh را به‌دلیل میم‌هایی از عکس خرس عروسکی انسان‌نما برای تمسخر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور، استفاده می‌کرد، ممنوع ساخت و بله این اتفاق واقعاً رخ داد.

Red Candles، سازنده‌ی بازی ترسناک تایوانی Devotion، به میم Winnie the Pooh و سایر تفسیرهای مختلف چینی اشاره کرد و همین کافی بود تا اتفاقات ناخوشایندی برای آن رخ دهد. این شرکت عذرخواهی و Winnie the Pooh را از بازی خود حذف کرد؛ اما همه‌چیز به این‌جا ختم نشد. روابط سازنده با شرکای ناشرش قطع شد و همین عامل استیم را به حذف Devotion مجبور کرد.

۶. نقض‌کردن حقوق کپی‌‌رایت

نقض حقوق کپی رایت بازی

Stardock، سازنده‌ی بازی Star Control: Origins، به‌دلیل درخواست توسعه‌دهندگان بازی اصلی موسوم‌ به MS-DOS Star Control، اخطاری از‌ DMCA (قانون کپی‌رایت هزاره‌ی دیجیتال) دریافت کرد و دلیل آن حق کپی‌رایت مرتبط با علائم تجاری بود. درنتیجه، Origins از استیم حذف شد و البته چند هفته‌ بعد دوباره به استیم بازگشت و دعوی دو شرکت بازی‌ساز نهایتاً در ژوئن ۲۰۱۹ حل‌وفصل شد.

۷. انقضای حق نشر موسیقی

بازی Alan Wake

درحال‌حاضر، می‌توانید Alan Wake را از استیم بخرید؛ اما قبلاً برای مدتی امکان دسترسی به بازی مذکور وجود نداشت. دلیل حذف موقت این بازی به موسیقی ارتباط داشت. این مورد معمول است که توسعه‌دهندگان بازی حق‌ امتیاز موسیقی‌های استفاده‌شده در عناوین خود را برای مدت معینی (۷ سال) پرداخت کنند و وقتی این دوره به‌پایان رسید، اگر بازی همچنان از آن آهنگ‌ها استفاده کند، امکان فروش نخواهد داشت. Grid ،Dirt 3 ،F1 2013 ،Tony Hawk Hawk Pro Skater HD و چند بازی دیگر به‌دلیل منقضی‌شدن مجوزهای موسیقی، از استیم و سایر فروشگاه‌های دیجیتال حذف شدند.

کنسول دستی یا لپ تاپ؟ متفاوت‌ترین ویدیو از Asus ROG Ally را در زومیت تماشا کنید!
کنسول دستی یا لپ تاپ؟ متفاوت‌ترین ویدیو از Asus ROG Ally را در زومیت تماشا کنید!
مطالعه '1

البته انقضای حق‌ امتیاز آهنگ‌ها فقط مختص بازی‌ها نیست و حتی برخی برنامه‌های تلویزیونی مثل The Wonder Years و WKRP نیز با مشکل مشابهی مواجه شده‌اند. پس‌ از از پایان دوره‌ی قانونی استفاده از آهنگ‌ها، یا باید از بازی حذف شوند یا قرارداد جدیدی برای استفاده از آن با سازنده‌ی موسیقی منعقد شود.

۸. حذف بازی به‌دلیل نقدهای جعلی

بازی Acram

اینکه نقد به بازی‌ها سروصدای زیادی ایجاد کند، اصلاً موضوع جدیدی نیست؛ اما هنگامی‌که توسعه‌دهندگان سعی کنند امتیاز نقد استیم خود را به‌طور جعلی بهبود دهند، موضوع کاملاً متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، بازی تخته‌ای Acram Digital در سال ۲۰۱۸ از استیم حذف شد؛ زیرا از حساب‌های متعددی برای ثبت نقدهای مثبت و امتیاز درخورتوجهی بهره گرفته بود.

شرکت Insel Games نیز تلاش کرد کارمندان خود را به ثبت نظرات مثبت برای بازی Wild Buster تشویق کرده بود و وقتی ولو این موضوع را فهمید، بازی مذکور را از استیم حذف کرد. البته بازی‌های Acram باردیگر به استیم بازگشته‌ است.

۹. دارای محتوا مبتذل و جنسی

برخی بازی‌ها به‌دلیل شکایت‌های مربوط به محتوای جنسی از استیم حذف می‌شوند. به‌عنوان مثال، House Party در سال ۲۰۱۷ و قبل‌ از اینکه به‌ همین دلیل از استیم حذف شود، محبوبیت بسیار زیادی به‌دست آورده بود. البته این عنوان با نوار سانسور برای برخی صحنه‌ها باردیگر به فروشگاه بازی ولو بازگشت.

طبق اعلام PCGamer، نکته‌ی مهم درباره‌ی روش برخورد استیم با بازی‌های حاوی محتوای جنسی و دستورالعمل‌های گیج‌کننده و متناقض است. HuniePot یکی از بازی‌هایی بود که برای رعایت چنین هشدارهایی، نسخه‌ی سانسورشده‌ای را در استیم منتشر کرد.

۱۰. جایگزینی با نسخه بازسازی‌شده یا ریمستر Remastered

بازی gta

با ورود Dark Souls: Remastered Edition در می ۲۰۱۸ به استیم، نسخه‌ی Dark Souls: Prepare to Die این بازی از فروشگاه مذکور حذف شد. البته اگر قبلاً بازی را خریده باشید، همچنان امکان دسترسی به آن را خواهید داشت؛ اما امکان خرید جدید وجود ندارد.

به‌طور مشابه، زمانی‌که راک‌استار GTA Trilogy را منتشر کرد، اوضاع کمی به‌هم ریخته بود و بازی‌های اصلی این سه‌گانه با ورود نسخه‌ی ریمستر حذف شدند.

۱۱. وجود مشکلات فنی (دلیلی اصلی برای حذف بازی‌ها)

بازی Batman

Batman: Arkham Knight شناخته‌شده‌ترین بازی حذف‌شده از استیم است که پس‌ از انتشار برای کامپیوترهای شخصی، به‌دلیل مشکلات عملکردی و فنی با انتقاد گسترده‌ی گیمرها مواجه شد و استیم فروش نسخه‌ی دیجیتالی را به‌حالت تعلیق درآورد. به‌بیان بهتر، این اتفاق شوک بسیار بزرگی محسوب می‌شد و در آن زمان برای بازی محبوبی مثل بتمن، بی‌سابقه بود.

اسکات کاتون، خالق Five Nights at Freddy's World، نیز بازی خود را از استیم حذف و اعلام کرد از رتبه‌بندی‌ها و نقدهای دریافتی راضی نیست و از این وضعیت هنگام انتشار عذرخواهی کرد. او حتی پول کاربران استیم را به آن‌ها بازپرداخت کرد.

۱۲. کلاه‌برداری

بازی shapes

ولو در سپتامبر ۲۰۱۷ بیش‌ از ۱۰۰ بازی را از استیم حذف کرد که همگی را یک توسعه‌دهنده منتشر کرده بود. این بازی‌ها با نام‌هایی مثل Shapes4، Shapes5، Shapes6 و Shapes7 و برای استخراج کارت‌های معاملاتی استیم ایجاد شدند. بازی‌های مذکور هزاران کلید استیم تولید می‌کنند و آن‌ها را دراختیار ربات‌هایی قرار می‌دهند که حساب‌های استیم روی آن‌ها اجرا و درنهایت جمع‌آوری می‌شوند. این روش نیرنگی هوشمندانه برای کسب سود با روش‌ غیرقانونی از استیم بود.

بازی Active Shooter نیز به‌دلایل مشابه سری بازی‌های Shapes از استیم حذف شد و در آن زمان یکی از نمایندگان ولو اعلام کرد:

Ata ترول است و سابقه‌ی زیادی در سوءاستفاده از مشتری و انتشار مطالب دارای حق‌ نشر و دست‌کاری نظرات دارد. بازکشت بعدی او با نام‌های تجاری جدید واقعیتی بود که با بررسی جنجال‌های مرتبط با عنوان آینده‌اش آشکار شد. ما با افرادی که چنین رفتاری با مشتریان استیم دارند، کار نمی‌کنیم.
- ولو

۱۳. مناسب‌نبودن بازی

بازی  Versus Evil

بسیاری از بازی‌ها مناسب نیستند؛ اما در استیم باقی می‌مانند. بااین‌حال، براساس اعلام مدیر توسعه‌ی Versus Evil Steve Escalante، Afro Samurai 2، بازی آن‌ها از استیم حذف شد؛ زیرا به شکست تبدیل شده بود.

معرفی بهترین بازی های کریپتویی و بلاک چین برای کسب درآمد [به‌همراه ویدیو]
مطالعه '9

اسکالانته می‌گوید: «اگر به بررسی‌ها نگاه کنید، بازی خراب نبود یا باگ نداشت و فقط مردم آن را دوست نداشتند.»

۱۴. بازی ناقص

بازی Under The Ocean,

بازی‌هایی که در حالت دسترسی زودهنگام منتشر می‌شوند، گاهی برای همیشه ناقص باقی می‌مانند که نمونه‌ی آن Under The Ocean است. مشکلات ایجادشده بین اعضای تیم‌های سازنده و دسترسی‌نداشتن به منابع مالی کافی باعث می‌شود بسیاری از بازی‌ها برای همیشه ناقص باقی بمانند و در این شرایط استیم عناوین مذکور را از فروشگاه خود حذف می‌کند.

۱۵. تمام‌شدن نسخه‌های دیجیتال

بازی Human Head

دلیل حذف برخی بازی‌ها از استیم هیچ‌وقت مشخص نشد. Kataku سال ۲۰۰۹ گزارش داد فروش Prey در استیم به‌پایان رسیده است و دیگر نسخه‌ی دیجیتال آن وجود ندارد؛ البته این موضوع بسیار عجیب به‌نظر می‌رسد. برخی می‌گویند که کدهای استیم به کلید‌های فیزیکی CD-ROM و DVD-ROM مرتبط هستند؛ به‌همین‌دلیل، اگر کلیدهای فیزیکی تمام شوند، فروش نسخه‌ی دیجیتال نیز دیگر مقدور نخواهد بود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات