پایان یک سال تنش؛ مایکروسافت و سونی قرارداد جدیدی با محوریت Call of Duty امضا کردند

یک‌شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو پلی استیشن Playstation روی کنسول PS5
سونی سرانجام پذیرفت که قرارداد جدیدی با مایکروسافت بر سر بازی‌های Call of Duty امضا کند تا به یک سال پرتنش پایان دهد.
تبلیغات

پس از درگیری‌های فراوان، سونی سرانجام بر سر بازی‌های Call of Duty با مایکروسافت به‌توافق رسید. به‌موجب این توافق‌نامه، مجموعه‌ی محبوب Call of Duty حتی پس از فروش اکتیویژن به مایکروسافت، برای پلی استیشن منتشر خواهد شد.

فیل اسپنسر، مدیرعامل واحد گیمینگ مایکروسافت، می‌گوید سونی و مایکروسافت توافق‌نامه‌ای لازم‌الاجرا امضا کرده‌اند تا Call of Duty همچنان برای کنسول پلی استیشن در‌دسترس قرار بگیرد. مشخص نیست که این قرارداد مشابه قرارداد ۱۰ ساله‌ی مایکروسافت با نینتندو است یا تفاوت‌هایی با آن دارد.

با امضای قرارداد جدید، مجادله‌ی بین مایکروسافت و سونی رسماً به‌پایان می‌رسد. این دو شرکت در یک سال اخیر به‌صورت عمومی و خصوصی بارها از یکدیگر انتقاد کرده‌اند. از زمان رسانه‌ای‌شدن قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن، انتقادات با موضع‌گیری سونی شروع شد.

برد اسمیت، رئيس مایکروسافت، می‌گوید شرکتش همواره در تلاش بوده است تا نگرانی‌ رگولاتوری‌ها و تولیدکنندگان پلتفرم‌ها و بازی‌ها و البته مصرف‌کنندگان را برطرف کند. اسمیت می‌گوید مایکروسافت حتی پس از نهایی‌کردن قرارداد، مطمئن می‌شود که Call of Duty برای پلتفرم‌های بیشتری در‌دسترس باشد و افراد بیشتری آن را تجربه کنند.

فیل اسپنسر / Phil Spencer مدیرعامل ایکس باکس واحد گیمینگ مایکروسافت
فیل اسپنسر اکنون یک قدم تا رؤیای خرید اکتیویژن بلیزارد فاصله دارد

به‌گزارش ورج، مایکروسافت پیش‌تر قراردادی ۱۰ ساله با نینتندو و شماری از ارائه‌دهندگان خدمات بازی ابری امضا کرده است تا Call of Duty برای پلتفرم‌های رقیب ایکس باکس در‌دسترس قرار گیرد. این شرکت فعلاً جزئیاتی درباره‌ی قرارداد سونی اعلام نکرده است.

اواخر سال گذشته‌ی میلادی، مایکروسافت قراردادی ۱۰ ساله به سونی پیشنهاد داد؛ اما ژاپنی‌ها از پذیرش مفاد قرارداد خودداری کردند. سونی با ثبت پرونده در دادگاه بارها اعلام کرده که نگران است Call of Duty به بازی انحصاری ایکس باکس تبدیل شود یا مایکروسافت نسخه‌ی پلی استیشن این بازی‌ را دچار مشکل کند.

نگرانی سونی درباره‌ی Call of Duty کاملاً منطقی است؛ چون مطابق آمار رسمی در سال ۲۰۲۱، بیش‌ از ۱۴ میلیون کاربر سونی ۳۰ درصد یا بیشتر و افزون‌بر ۶ میلیون کاربر بیش از ۷۰ درصد از زمانشان را صرف Call of Duty کردند.

همچنین، مجموعه‌ی Call of Duty در سال ۲۰۲۱ صرفاً در بازار آمریکا ۸۰۰ میلیون دلار درآمد برای پلی استیشن به‌ارمغان آورد.

در دادگاه مایکروسافت و کمیسیون فدرال تجارت آمریکا مشخص شد جیم رایان، رئيس پلی استیشن، نگران انحصاری‌شدن Call of Duty نبوده و صراحتا گفته است که اطمینان دارد بازی‌های این مجموعه تا سال‌ها برای پلی استیشن منتشر خواهند شد. او در گفت‌و‌گو با مدیرعامل اکتیویژن گفته بود: «قرارداد جدیدی با محوریت Call of Duty نمی‌خواهم، فقط می‌خواهم ادغام شما با مایکروسافت را غیرممکن کنم.»

مایکروسافت بارها تأکید کرده است که خودش را به انتشار Call of Duty روی پلی استیشن متعهد می‌داند. به‌گفته‌ی این شرکت، انحصاری‌کردن Call of Duty از‌لحاظ اقتصادی تصمیمی منطقی نیست.

با امضای قرارداد مایکروسافت و سونی، اکنون تمام نگاه‌ها به تحقیقات سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) دوخته شده است. پس از موافقت نهاد رگولاتوری اروپا و آمریکا و چین، اکنون بریتانیا تنها کشوری است که علیه قرارداد اکتیویژن موضع دارد. این کشور گفته است که تحقیقات را ۶ هفته‌ی دیگر تمدید می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات