مدل بعدی کنسول دستی استیم دک با ویژگی‌های جذاب معرفی خواهد شد

شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
کنسول استیم دک ولو / Valve Steam Deck با کیف از نمای جلو
نسل بعدی کنسول دستی استیم Deck با باتری بزرگ‌تر و صفحه‌نمایش بهتر از مدل کنونی آن عرضه خواهد شد.
تبلیغات

کنسول دستی استیم Deck یکی از مهم‌ترین محصولات سخت‌افزاری حوزه‌ی گیمینگ سال بود. اکنون Valve مشکلات تولید خود را برطرف کرده است و قصد دارد نسل بعدی این محصول را با بهبودهای جذاب، عرضه کند. ما می‌دانیم این شرکت درحال‌کار روی نسل دوم استیم دک است و حالا جزئیاتی را درمورد این محصول به‌اشتراک گذاشته است.

لارنس یانگ و پیر لوپ گریفایس از مهندسان Valve در مصاحبه‌ی اخیر خود نگاهی انتقادی به استیم دک کنونی ارائه دادند و جزئیاتی درمورد نسل جدید این کنسول دستی به‌اشتراک گذاشتند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

استیم دک ۲ به فن کم‌ سروصدا‌تر از نسل قبلی این محصول مجهز خواهد شد. اولین مدل این کنسول دستی از فن‌هایی بهره می‌برد که صدای زیادی تولید می‌کنند. Valve همچنان از قطعات ساخت دو شرکت Huaying و Delta در مدل بعدی Deck استفاده خواهد کرد اما به‌نظر می‌رسد فن‌های جدید این دستگاه با بهره‌گرفتن از فوم‌های جذب‌کننده‌ی صدا، مشکل نویز نسل قبل را برطرف کرده‌اند.

Valve همچنین مشغول ساخت یک کنترلر جدید برای استیم دک است. نسل اول کنسول دستی این شرکت نتیجه‌ی تکامل طبیعی سرمایه‌گذاری‌های سخت‌افزاری قبلی آن است که شامل استیم لینک (Steam Link) و استیم کنترلر (Steam Controller) می‌شود؛‌ دو بخشی که به‌عنوان اجزای جدایی‌ناپذیر استیم Deck شناخته می‌شوند. به گفته‌ی یانگ، به‌نظر می‌رسد Valve تمایل دارد از کنترلرهای جدیدی در نسل بعدی این کنسول استفاده کند.

Valve همچنین یک میکسر صوتی برای استیم دک آماده کرده است. گیمرهای ویندوز اغلب به توانایی این سیستم‌عامل در کنترل مستقل صدا برای هر برنامه متکی هستند. درحال‌حاضر کنسول دستی Deck نمی‌تواند این‌کار را انجام دهد مگر این‌که یک بازی خاص کنترل‌های صوتی را در منوی تنظیمات خود ارائه دهد، اما تیم نرم‌افزاری این شرکت قصد دارد در مدل بعدی دستگاه مذکور، تغییراتی روی آن اعمال کند تا کنترل‌های صوتی بیشتر درسترس کاربران قرار گیرد. گفته می‌شود Valve قصد دارد یک رابط کاربری سفارشی برای دسترسی به تنظیمات میکسر صوتی به نسل بعدی کنسول دستی خود اضافه کند.

به گزارش PCWorld، احتمال دارد نسل دوم استیم دک از بازی‌های موبایلی نیز پشتیبانی کند. درحال‌حاضر بازی‌های موبایلی متعددی با گرافیک سطح بالا وجود دارند که شباهت زیادی به نسخه‌های کامپیوتری دارند اما استیم Deck بیشتر برای بازی‌هایی طراحی شده است که درحالت افقی نمایش داده می‌شوند. به گفته‌ی گریفیس، توسعه‌دهندگان موبایل علاقه‌ی خود را برای انتشار بازی‌ در استیم و کنسول Deck ابراز کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد Valve نیز این ایده را پذیرفته است.

استیم دک ۲ با نمایشگر باکیفیت‌تر و عمرباتری طولانی‌تر معرفی خواهد شد. نینتندو سوئیج از زمان عرضه دو ارتقاء سخت‌افزاری مهم را تجربه کرده است که یکی از آن‌ها عمر باتری این کنسول دستی را افزایش داد و مدل دوم به نمایشگری با کیفیت بهتر مجهز شد. Valve قصد دارد هردو تغییر مذکور را در نسل بعدی Deck اعمال کند.

درکمال تعجب، مهندسان با وجود تجدیدنظرهای آینده در گرافیک‌ موبایلی AMD RDNA 3، هرگونه پیشرفت احتمالی در قدرت یا عملکرد استیم Deck را حداقل در کوتاه‌مدت، کم‌اهمیت می‌دانند. به‌نظر می‌رسد نگه‌داشتن همه‌ی کاربران در سطح مشابهی از قدرت سخت‌افزاری به‌سبک کنسول‌های بازی، ویژگی بسیار مهمی برای توسعه‌دهندگان است. این یعنی تغییرات اصلی مدل بعدی Deck، احتمالاً منجر به افزایش درخورتوجه قیمت آن نخواهد شد و بدین‌ترتیب یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این محصول یعنی مقرون‌به‌صرفه‌بودن، دست‌نخورده باقی خواهد ماند.

درحال‌حاضر Valve همچنان به‌فروش استیم دک ادامه می‌دهد و گیمرها نیز به‌طور کلی از این محصول رضایت دارند. این یعنی فعلاً خبری از به‌روزرسانی‌های مهم روی این کنسول دستی نخواهد بود. درواقع انتظار می‌رود نسل دوم این دستگاه با بهبودهای جزئی و طی ۶ ماه آینده روانه‌ی بازار شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات