پنج بازی بلاک چین مبتنی بر NFT که امسال رشد زیادی خواهند داشت

شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
ظاهراً قرار است بازار NFT در سال ۲۰۲۲ بسیار داغ‌تر از گذشته شود و جهت‌گیری اخیر به سمت این ابزار در بازی‌های P2E می‌تواند بازی‌های بلاک چین را در سال جاری میلادی به یکی از حوزه‌های محبوب تبدیل کند.
تبلیغات

پس از محبوبیت زیاد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) شاهد ظهور توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) بودیم که در کمال تعجب بسیاری از افراد، NFT توجه زیادی به‌‌ خود جلب کرد و اکنون با ثبت رکورد بیشترین فروش از آغاز ژانویه‌ی ۲۰۲۲، در‌ مرکز توجه قرار دارد.

به گزارش کوین‌تلگراف، در‌ حالی‌‌که سال ۲۰۲۱ به سال NFT تبدیل شد، برنامه‌های گیم‌فای (GameFi) از نظر محبوبیت بین کاربران حتی از دیفای نیز پیشی گرفت. بلومبرگ بر‌ ‌اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط DappRadar گفت:

نزدیک به ۵۰ درصد از کیف پول‌های ارزهای دیجیتال فعال و متصل به برنامه‌های غیرمتمرکز در ماه نوامبر، برای انجام بازی بودند. درصد کیف پول‌های مرتبط با برنامه‌های مالی غیرمتمرکز یا دیفای پس از ماه‌ها استفاده از DAppها، به ۴۵ درصد کاهش یافت.
آمار رشد بازی های بلاک چین NFT

Axie Infinity (P2E) که یک بازی مبتنی‌بر بلاک چین برای کسب درآمد است، رشد سرسام‌آوری را تجربه کرد و شور و اشتیاق زیادی در حوزه‌ی بازی‌های غیرمتمرکز به‌ ‌وجود آورد که احتمالاً این شرایط در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه خواهد یافت. کارشناسان و حامیان بازی‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال انتظار زیادی از بازی‌های مبتنی‌‌ بر بلاک چین P2E دارند و مطمئناً تعداد کمی از این بازی‌ها از غافله‌ی رشد سال جاری عقب خواهند ماند. البته مثل همیشه چند نمونه‌ی بارز بر این حوزه تسلط خواهند داشت. در‌ ادامه نگاهی به پنج بازی بلاک چین خواهیم داشت که می‌توانند در سال ۲۰۲۲ موج جدیدی در این زمینه ایجاد کنند.

DeFi Kingdoms

defi kingdoms

DeFi Kingdoms آغاز ساده‌ای داشت و اشتیاق به سرمایه‌گذاری باعث شد توسعه‌دهندگان را به‌‌ سمت فناوری بلاک چین جذب کند. این بازی به‌عنوان تجسم سرمایه‌گذاری استخر نقدینگی متولد شد؛ جایی که «باغ‌»های درون بازی نشان‌دهنده‌ی جفت‌ارزهای واقعی و مجازی و استخراج نقدینگی است.

همان‌طور که در بازی نشان داده شده است، سرمایه‌گذاران بخشی از سهم LP خود را در یک قطعه‌ی پر‌ از گیاهان شکوفه‌دار در‌ اختیار دارند. DeFi Kingdoms با پیوست کردن مفهوم رشد به پروتکل‌های دیفای در یک مدل «بازی و کسب‌ درآمد»، تغییر مهمی در این نوع بازی‌ها ایجاد خواهد کرد.

چارت توکن defi kingdoms

DeFi Kingdoms که روی شبکه‌ی هارمونی ساخته شده، اولین پروژه‌ی این شبکه محسوب می‌شود که اکنون در جدول DappRadar در صدر فهرست قرار گرفته است. دلیل دستیابی به این جایگاه، ‌به هجوم افراد علاقه‌مند به بازی‌های دیفای و بلاک چین مربوط می‌شود. علاوه‌‌ بر‌ این، دلیل دیگر رشد این بازی، افزایش ارزش توکن درون‌برنامه‌ای این بازی موسوم به JEWEL است.

JEWEL یک توکن کاربردی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا در بازی NFT خریداری کرده و آمار سطح پایه را افزایش دهند. این توکن همچنین برای استخراج نقدینگی مورد استفاده قرار گرفته و به کاربران این فرصت را ارائه می‌دهد تا از‌ طریق سهام‌داری، تعداد توکن‌های JEWEL خود را افزایش دهند.

توکن JEWEL همچنین یک نشانه‌ی حاکمیتی است که امکان رأی دادن را به دارندگان آن ارائه می‌دهد. قیمت این توکن در چهار ماه گذشته از ۱٫۲۳ دلار به بالاترین رکورد تاریخی خود یعنی ۲۲٫۵۲ دلار رسید. در زمان نگارش این مقاله ارزش JEWEL با کاهش ۱۶ درصدی به ۱۹٫۵۱ دلار رسیده است.

طبق داد‌ه‌های وب‌سایت معتبر کوین‌گِکو (CoinGecko)، قیمت توکن JEWEL با افزایش ۱۴۸۷ درصدی نسبت به شروع فروتنانه‌ی ۱٫۲۳ دلاری خود در چهار ماه قبل، فقط در ماه گذشته ۱۶۵ درصد افزایش یافته است.

انجمن نگهبانان (Guild of Guardians)

Guild of Guardians

Guild of Guardians یکی از مورد انتظارترین بازی‌های بلاک چین در سال ۲۰۲۲ است و بر‌ اساس اعلام ImmutableX، اولین راهکار لایه‌ی دو ساخته‌شده روی اتریوم محسوب می‌شود که بر NFT تمرکز دارد. این بازی با هدف دسترسی بیشتر، به‌‌ عنوان یک بازی نقش‌آفرینی موبایلی رایگان عمل کرده و بر‌ اساس مدل P2E کار می‌کند.

امکان تبادل دارایی‌های Guild of Guardians مثل بازی بلاک چین Axie Infinity در‌ دسترس بازیکنان قرار دارد. به‌نظر می‌رسد این پروژه با فروش بنیان‌گذاری NFT و راه‌اندازی توکن با حجمی نزدیک به ۱۰ میلیون دلار مورد توجه بسیاری از گیمرها و سرمایه‌گذاران قرار گرفته باشد.

چارت Guild of Guardians

توکن‌ Guild of Guardians موسوم به GOG از اکتبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. GOG یک توکن مبتنی‌بر ERC-20 است که داخل بازی با نام GEM شناخته می‌شود. GEM برای ارائه‌ی برخی ویژگی‌های کلیدی بازی مثل برش NFTهای درون بازی و تعامل با بازار ایجاد شده که در هنگام اجرای بازی در‌ دسترس گیمرها قرار دارد.

توکن Guild of Guardians در ماه گذشته پس از صعود به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی ۲٫۸۱ دلار، عملکرد نسبتاً ثابتی داشته است. با‌ وجود کاهش بیش از ۵۰ درصدی ارزش این توکن نسبت به بالاترین رکورد قیمتی آن، برخی از اعضای جامعه، مشتاقانه منتظر امکان سهام‌داری و استخرهای نقدینگی هستند؛ قابلیت‌هایی که به تثبیت قیمت توکن نیز کمک خواهد کرد.

باشگاه مبارزه کهکشان (Galaxy Fight Club)

Galaxy Fight Club

تصور کنید یک NFT اثبات تصویر (PFP) بگیرید و آن را به یک آواتار تبدیل کنید تا در کهکشانی دور با جنگنده‌های دیگر مبارزه کنید. Galaxy Fight Club یا به‌‌ اختصار (GFC) یک بازی بلاک چین است که ابزارهای خود را از یک مجموعه‌ی ۱۰ هزارتایی از آواتارها به اولین بازی مبارزه‌ای PvP بین پلتفرمی و برندهای مختلف تغییر داده که بازیکنان می‌توانند در آن با مجموعه آواتارهای خود مبارزه کنند.

GFC با تمرکز بر قابلیت همکاری، به‌طور منحصر‌به‌فردی برای جنگنده‌های اصلی خود ارزش زیادی قائل است، اما به دیگر آواتارها نیز اجازه می‌دهد تا به‌منظور دستیابی به فرصتی برای کسب جوایز، بجنگند.

انتظار می‌رود بازی GFC روی شبکه‌ی پالیگان (Polygon) راه‌اندازی شود. این بازی تم‌های مختلفی مثل مجموعه‌های مختلف Animetas و CyverKongz دارد که هدف آن را در پلتفرم‌های مختلف، یکپارچه می‌کند. GFC با نوستالژی SuperSmash Bros بازی می‌کند با این تفاوت که یکی از آن‌ها به‌جای اینکه حریف خود را از بین ببرد، برای کلید‌های مخصوصی می‌جنگد تا جعبه‌های موجود در بازی را باز کند.

GFC در‌ حال‌‌ حاضر در مرحله‌ی آزمایشی بتا قرار دارد و فعلاً با مشکلاتی جزئی از‌ جمله تأخیر در ارائه‌ی اولیه‌ی DEX (IDO) مواجه است. تا این لحظه هنوز مشخص نیست که این بازی چه زمانی در‌ دسترس عموم قرار خواهد گرفت اما بسیاری افراد امیدوار هستند این بازی در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ عرضه شود.

GCOIN

هر Galaxy Fighter روزانه بین پنج تا ۱۵ عدد GCOIN تولید می‌کند و جنگنده‌های داخل بازی نیز از اکتبر ۲۰۲۱، قادر به تولید GCoin هستند. اگر جنگنده‌ای فروخته شود، مالک جدید همه‌ی GCOINها را به ارث خواهد برد. این ویژگی در این اکوسیستم بسیار ارزشمند است زیرا برای تقویت حرکات بازیکنان در بازی، جعل سلاح، باز کردن جعبه‌ها و آموزش و فروش جنگنده‌های نسل دوم مورد نیاز خواهد بود.

با‌ وجود مشکلات جزئی، یک IDO برای GCOIN در PolkaStater برنامه‌ریزی شد که در آن چهار میلیون توکن برای فروش با قیمت ۰٫۵ دلار با حداکثر تخصیص ۵۰۰ دلار برای هر کیف پول عرضه شد. متأسفانه الزامات پروژه از‌ جمله تأیید هویت KYC (مشتری خود را بشناسید) و فهرست سفید باعث شده بسیاری از بازیکنان نتوانند در این عرضه‌ی اولیه شرکت کنند.

سرپرست تیم پروژه Ado در این رابطه گفت:

در اولین عرضه‌ی GCOIN، کاربران ۱٫۵ میلیون دلار از این ارز دیجیتال را تقریباً در ۱۵ دقیقه خریداری کردند. در این مرحله ۵۰۰ هزار دلار باقی مانده فقط برای دارندگان Battle Pass درنظر گرفته شد که نشان‌دهنده‌ی یک IDO موفق است. تقریباً ۲۶۰۰ کیف پول منحصربه‌فرد، جنگنده‌های GFC را در خود جای داده‌اند. شایان‌‌ ذکر است که برترین کیف پول این توکن حدود دو درصد از کل مجموعه را در خود جای داده است.

هیولاهای کریپو (CryptoBeasts)

cryptobeasts

CryptoBeasts یک بازی هنری دیجیتال پیکسلی است که حس‌وحال بازی اصلی Zelda را القا می‌کند. این بازی روی بلاک چین اتریوم توسعه داده شده است و در واقع یک «سیستم تخم‌مرع کم‌یاب الکترونیکی همتا‌به‌هتما» محسوب می‌شود. این ۱۰ هزار تخم‌مرغ رنگارنگ پیکسلی به هریک از مالکان یک رأی سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) و یک قطعه زمین در جهان Eggland ارائه می‌دهد.

DAO بر‌ اساس سلسله‌مراتب عمل می‌کند زیرا تعداد تخم‌مرغ‌هایی که یک بازیکن در‌ اختیار دارد، وضعیت رأی وی را تعیین خواهد کرد. هرچقدر هم که عجیب به‌نظر برسد، ظاهراً هر رأی کاربران در CryptoBeasts محاسبه می‌شود. اعداد در این بازی قابل‌توجه هستند زیرا می‌توانند وضعیت فرد را تعیین کنند، اما تخم‌مرغ‌های شماره‌دار، مزیّت‌هایی مثل تولید بیشتر توکن CBX دارند و علاوه‌‌ بر‌ این می‌توانند جانوران کم‌یاب را با قدرت بیشتر از تخم‌مرغ بیرون بیاورند.

بر‌ اساس داده‌های Dune Analytics، پرفروش‌ترین تخم‌مرغ کم‌یاب این بازی ۵ اتر ارزش دارد که در زمان فروش ۹۰۸۵ دلار قیمت داشته است. در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ اعلامیه‌ای که در‌ مورد توکنومیک‌های درون بازی منتشر شد، به افزایش فروش این توکن کمک کرد. نقطه‌ی ورود فعلی یعنی ۰٫۰۵ اتر، به‌میزان درخورتوجهی بالاتر از قیمت ضراب‌خانه‌‌ی ژوئن ۲۰۲۱ است. برای مقایسه باید اشاره کنیم قیمت ورود در شروع کار معادل ۰٫۰۱ اتر بود.

توکن CBX

Cryptobeasts ادعا می‌کند علاوه‌‌ بر امکان کسب درآمد، یک بازی سرگرم‌کننده‌ی بلاک چینی بوده که مزیّت رقابتی‌اش نیز به توکنومیک آن وابسته است. توکن بومی این بازی CBX نام دارد که قرار است برای همه‌ی دارندگان تخم‌مرغ‌ کم‌یاب ارسال شود.

برای به‌‌ دست آوردن توکن‌های CBX چند روش مختلف وجود دارد که ازجمله می‌توان به جنگ با جانوران، قطعات زمینی که روزانه توسط CBX تولید می‌شود، انجام برخی وظایف درون بازی و منابع استخراج و برداشت اشاره کرد.

علاوه‌‌ بر‌ این می‌توان CBX را برای مدتی طولانی‌تر هولد کرد. انتظار می‌رود این توکن به ابزارهای درون‌بازی کمک کرده و به‌‌‌ منظور خرید آیتم‌ها در اقتصاد درون بازی نیز مورد استفاده قرار گیرد. CryptoBeasts سعی دارد مثل Axie Infinity آکادمی و بورسیه‌ی تحصیلی را ادغام کند تا فرصتی برای سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر ایجاد شود و این افراد بتوانند دارایی‌های خود را وام دهند.

Axie Infinity

اکسی اینفینیتی

Axie Infinity به‌‌ عنوان اولین بازی بلاک چینی که مدل «بازی برای کسب درآمد» خود را اجرا کرد، از یک اکوسیستم مستقر و بسیار توسعه‌یافته با یک مدل اقتصادی قوی بهره می‌برد. این بازی در‌ حال‌‌ حاضر به‌‌ عنوان اسب تروجان برای پذیرش گسترده‌تر بازی‌های بلاک‌ چین شناخته می‌شود.

Axie Infinity به استحکام جایگاه خود در صدر رتبه‌بندی DappRadar NFT ادامه می‌دهد. این بازی به‌‌ عنوان برترین مجموعه‌ی معامله‌شده، در صدر فهرست‌ و بالاتر از NBA TopShot و Splinterlands و بلاک چین WAX قرار می‌گیرد و در ۳۰ روز گذشته ۵۶۳٫۶ میلیون دلار فروش داشته است.

SLP، AXS و RON

Axies NFT برای گیم‌پلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را با استفاده از SLP (توکن ابزار درون بازی) و AXS (نشانه‌ی حاکمیت) استخراج کرد. AXS را می‌توان به‌‌ اشتراک گذاشت و با بیش از ۱٫۵۶ میلیارد دلار سهام، کاربران همچنان به بازدهی سالانه‌ی مثبتی دست یافته‌اند. این در‌ حالی است که بازدهی کلی بازی بیش از ۲۰۰ درصد کاهش یافته است.

اخیراً صرافی غیرمتمرکز کاتانا به بازیکنان اجازه می‌دهد نقدیندگی را با استفاده از SLP یا AXS برای استخراج RON فراهم کنند. RON توکن اکوسیستم است و عملکردی مشابه پالیگان متیک دارد که به‌‌ عنوان هزینه‌ی گاز در زنجیره‌ی جانبی Ronin Axie Infinity استفاده خواهد شد. Axie Infinity از بسیاری جهات، کشوری دیجیتال با اقتصاد واقعی است.

Axie Infinity مثل هر محرک دیگری در بازار، در شروع کار خود با چالش‌هایی مواجه است و اصلاح قیمت اخیر آن می‌تواند نقطه‌ی ورود جذابی برای سرمایه‌گذاران باشد. با توجه به اینکه زمین در این بازی هنوز منتشر نشده است، شاید کاربران این فرصت را داشته باشند که منابعی را ساخته و برداشت کنند؛ منابعی که می‌توان با آن‌ها توکن‌های دیگری را تولید کرد.

یکی از بزرگ‌ترین فروش‌های دیجیتال زمین که تا به امروز در بخش NFT و متاورس صورت گرفته، در Axie Infinity است. جایی که در آن یکی از ۷۵ قطعه زمین اولیه در این بازی به قیمت ۲٫۳ میلیون دلار فروخته شده است.

تیم Sky Mavis با انطباق با اکوسیستم بازی‌های بلاک چینی که به‌سرعت در‌ حال رشد هستند، اعلام کرده که موتور اصلی را از سبک هنری دوبعدی خود به سبک سه‌بعدی بازنویسی کرده است.

ازآنجاکه مفهوم بازی‌های بلاک چین مورد پذیرش تعداد زیادی از کاربران قرار خواهد گرفت و با ‌توجه به اینکه مدل‌های «بازی برای کسب درآمد» و «بازی و کسب درآمد» همچنان در‌‌‌ حال توسعه است، سال ۲۰۲۲ به سالی هیجان‌انگیز برای گیمرها، توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران این زمینه تبدیل خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات