سونی می‌خواست ۲۰۱۷ کلاد گیمینگ را به موبایل بیاورد اما منصرف شد

شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
سونی قصد داشت PS Now را سال ۲۰۱۷ برای استریم بازی در گوشی‌های هوشمند عرضه کند، اما احتمالا قوانین سختگیرانه اپل یا ترجیح سونی به تمرکز روی فروش کنسول جلوی تحقق این برنامه را گرفت.
تبلیغات

سال ۲۰۱۷، مدت‌ها پیش از آنکه اپل بخواهد برای کلاد گیمینگ در آیفون مقررات سختگیرانه‌ای تعیین کند،‌ سونی در حال برنامه‌ریزی برای عرضه سرویس ابری PlayStation Now روی گوشی‌های هوشمند بود.

اگر سونی از این تصمیم منصرف نمی‌شد، می‌توانست بزرگ‌ترین توسعه سرویس بازی PS Now این شرکت در سال‌های اخیر باشد. اوایل، این سرویس امکان استریم عناوین PS2 و PS3 را روی تلویزیون‌های هوشمند، پخش‌کننده‌های بلو‌ری، کنسول PS3 و PS Vita فراهم می‌کرد، اما سونی پشتیبانی از استریم بازی را در تمام این پلتفرم‌ها در سال ۲۰۱۷ قطع کرد تا روی کنسول PS4 و ویندوز پی‌سی تمرکز کند. اگرچه سونی اخیرا استریم 1080p و پشتیبانی از PS5 را به این سرویس اضافه کرده، تا‌به‌حال خبری از استریم بازی‌های پلی‌استیشن روی اندروید، iOS یا مک نبوده است.

حالا بنا بر یک سند محرمانه که Verge از دادگاه اپل و اپیک گیمز به دست آورده، کوپرتینویی‌ها از برنامه‌های سونی برای عرضه PS Now روی موبایل که امکان استریم بیش از ۴۲۰ عنوان بازی PS3 در ابتدا و عناوین PS4 در آینده را برای کاربران موبایل فراهم می‌کرد، اطلاع داشته‌اند.

سرویس PS Now برای موبایل

PS Now در این سند محرمانه به عنوان سرویس اشتراکی «موبایل» فهرست شده است

اما اصلا چرا اپل این موضوع را در دعوای حقوقی خود با اپیک گیمز مطرح کرده است؟ چون برنامه سونی درست وسط توضیحات اپل درمورد برنامه‌هایش برای راه‌اندازی سرویس گیمینگ اشتراکی خود موسوم به اپل آرکید مطرح شده که در واقع دو سال بعد از برنامه‌های سونی برای آیفون عرضه شد. آن زمان، اپل سراغ ۳۰ استودیو بازی‌سازی مطرح رفته بود تا چندصد عنوان بازی را به سرویس اپل آرکید بیاورند.

سونی با اینکه اولین شرکت مطرحی بود که متوجه پتانسیل کلاد گیمینگ در گوشی‌های هوشمند شده بود و برای این موضوع، دو استارتاپ استریم بازی‌های ویدئویی Gaikai و OnLive را خرید، نتوانست به موقع از این فرصت نهایت استفاده را ببرد. دلیل منصرف شدن سونی از تحقق این پروژه هم احتمالا یا قوانین سختگیرانه اپل یا ترجیحش به تمرکز روی فروش کنسول‌های بازی بود.

اما با وجود مقاومت اپل در برابر حضور بازی‌های ابری در اپ استور و سختگیری‌هایش علیه برنامه‌های مشابه مایکروسافت، به نظر می‌رسد سونی هنوز به‌طور کامل از این ایده دست نکشیده است و قصد دارد با پروژه «اسپارتاکوس»، سرویس کلاد گیمینگ خود را با اشتراک پلی‌استیشن پلاس تلفیق کند و عناوین PS1 و در نهایت بازی‌های PS5 را به این سرویس بیاورد.

نظر شما درباره امکان استریم عناوین اختصاصی پلی‌استیشن روی گوشی‌های هوشمند چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات