ویدیوی تبلیغاتی Xbox Live در سال ۲۰۰۲؛ ماشین زمان ایکس باکس

شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
یکی از خبرنگاران Microsoft Central خیلی اتفاقی به ویدوی تبلیغاتی ایکس باکس لایو سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) دست پیدا می‌کند؛ در ادامه این ویدیوی نوستالژیک را با هم مشاهده می‌کنیم.
تبلیغات

خیلی از ما وقتی حرف از سال ۲۰۰۰ می‌شود، آن را خیلی دور تصور نمی‌کنیم، مدل‌ موهای عجیب و غریب و برنامه‌های تلویزیونی با نسبت ابعاد چهار به سه و اوایل فضای اینترنت؛ اما واقعیت این است که از آن تاریخ تاکنون زمان خیلی زیادی گذشته و تکنولوژی با سرعت خیلی زیادی پیشرفت کرده است.

ماه گذشته مایکروسافت بیستمین سالگرد معرفی ایکس باکس را جشن گرفت.

این کنسول بیست سال پیش برای اولین بار توسط بیل گیتس و راک معروف رونمایی شد و صنعت بازی‌های ویدیویی را برای همیشه تغییر داد.

با اینکه سگا، اولین شرکتی بود که کنسول بازی دریمکست را مبتنی بر ویندوز و با مودم داخلی تولید کرد، اما در نهایت این ایکس باکس بود که موفق شد کنسولی مجهز به اینترنت را به تولید انبوه برساند.

ایکس باکس، مفهومی جدید از کنسول‌های بازی آنلاین ارائه کرد که امکان برقراری ارتباطات صوتی و گیم‌پلی چند نفره را برای گیمر‌ها فراهم کرد.

تا سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۱)، هیچ پلتفرم دیگری، کنسولی در مقیاس ایکس باکس ارائه نکرده بود و همین موضوع مایکروسافت را در موضع قدرت قرار می‌داد. در آن زمان همه برند‌ها برای اطلاع‌رسانی مطبوعاتی محصولات خود کیت‌های مطبوعاتی در اختیار رسانه‌ها و اینفلوئنسرها قرارمی‌دادند و مایکروسافت هم از این قاعده مستثنی نبود.

جامعه جهانی گیمر‌های به هم متصل

ایکس باکس لایو از زمان معرفی تا امروز پیشرفت‌های زیادی داشته و بعد از معرفی سرویس گیم پس و مفهوم بازی آنلاین، دامنه امکانات پلتفرم خود را از کنسولی ساده فراتر برد؛ اما تیم مطبوعاتی مایکروسافت مدت‌ها قبل از معرفی مفهوم سرویس گیم پس در تلاش بودند تا ایده ایکس باکس لایو را به نحوی شایسته برای مطبوعات معرفی کنند.

xbox-live-press-disc

چندین سال بعد فردی به نام جز کوردن (JEZ CORDEN)، بعد از اینکه خیلی اتفاقی تابلوی نئونی قدیمی ایکس باکس لایو را در برخی از ویدئو‌های یوتیوب دید، این محصول تبلیغاتی را از Ebay خرید. او بعد از دریافت سفارش خود، در داخل جعبه علاوه بر تابلوی نئونی تبلیغاتی با یک سی‌دی و یک سری مدارک مربوط به اعلامیه مطبوعاتی ایکس باکس رو‌به‌رو شد.

که در آن لحظه هنوز نمی‌دانست که صاحب یکی از کیت‌های مطبوعاتی سال ۲۰۰۲ ایکس باکس شده است.

کوردن به کمک درایو دی‌وی‌دی که پورت USB داشت، محتوای شگفت‌انگیز این سی‌دی را مشاهده کرد. او در آن لحظه فهمید که صاحب یکی از کیت‌های مطبوعاتی دیده‌نشده سال ۲۰۰۲ ایکس باکس شده است.

به گفته او محتوای سی‌دی، شبیه به پورتالی بود که او را به زمان گذشته برده است:

ویدیوی داخل سی‌دی من را به زمانی برد که هنوز خبری از پاندمی کرونا و کابوس ترسناک دنیای مجازی نبود.

ویدیوی تبلیغاتی داخل سی‌دی را در ادامه مشاهده کنید:

در ابتدای ویدئو جوانی با عنوان DarkMaster و دستیارش چاک، ایکس باکس لایو را با شعار جامعه جهانی گیمر‌های به هم متصل معرفی می‌کنند؛ طبق این ویدئو گیمرها می‌توانند تنها با پرداخت ماهیانه ۴٫۹۵ دلار به این جامعه وارد شوند و گیمرتگ منحصر‌به‌فرد خود را انتخاب کنند.

در ادامه ویدئو مفاهیم خنده‌دار و غیر رایجی را میبینیم که قابلیت‌های استفاده از این سرویس برای گیمر‌ها را معرفی می‌کند.

سپس با ویژگی ایکس باکس لایو اختصاصی آشنا می‌شویم که امکان بی‌صدا کردن گیمرهای دیگر را فراهم می‌کند؛ مایکروسافت این ویژگی را منحصرا در اختیار گیمر‌های سرویس ایکس باکس لایو قرار داده بود.

برخی از ایده‌های موجود در این ویدئو، مانند ماژول دستورها صوتی هرگز مورد توجه قرار نگرفتند و برخی دیگر نیز با گذشت زمان کنار گذاشته شدند، با این حال بسیاری از نوآوری‌های ابتدایی ایکس باکس لایو بعد‌ها به قابلیت‌های اصلی پلتفرم‌های آنلاین تبدیل شدند.

کوردن معتقد است که سرویس‌های جدید ایکس باکس، مانند گیم پس نیز در نهایت به قابلیتی رایج در تمام پلتفرم‌ها تبدیل خواهند شد.

روند بسیاری از تغییرات ایکس باکس و تکامل آن در گذر زمان را می‌توان به نوآوری‌های آن زمان ایکس باکس لایو مرتبط دانست؛ از جمله پیشرفت‌های پلتفرم‌ مایکروسافت با گذشت زمان، می‌توان به سیستم‌ دستاورد‌های بازی‌ها، داشتن هویتی ثابت در بازی‌ها، محتوا و ارتباطاتی پایدار که همواره در دستگاه‌های مختلف قابل جابجایی هستند، اشاره کرد.

مایکروسافت در بیستمین سالگرد رونمایی ایکس باکس اعلام کرد که در نظر دارد سال آینده داستان پیدایش ایکس باکس را در قالب مستندی منتشر کند.

شما درباره قابلیت‌های معرفی شده در ویدیوی تبلیغاتی ایکس باکس لایو، چه دیدگاهی دارید؟ معرفی سرویس لایو ایکس باکس بیس سال پیش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات