تلاش مایکروسافت برای تولید عناوین بومی ابری ایکس‌ باکس

جمعه ۴ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
مایکروسافت در حال تلاش برای ساخت عناوین «بومی ابری» برای ایکس باکس است؛ اما استفاده از  این فناوری در دنیای بازی‌ ویدئویی دقیقاً چه معنایی دارد؟
تبلیغات

از سال ۲۰۱۳ مایکروسافت در حال تبلیغ «قدرت فضای ابری» بوده است تا موج بعدی نوآوری در گیم پلی را به ایکس باکس و ویندوز ارائه بدهد و تبحر این شرکت در فضای ابری مزایای ملموسی به همراه داشته است که اکنون بسیاری از ما سرانجامِ آن را مسلم می‌دانیم.

بر اساس گزارش Windowscenteral، هفته گذشته پستی در توییتر منتشر شد که تجربه جالب یکی از کاربران در استفاده از فضای ابری را بازگو می‌کرد. توییت مذکور سناریویی را توصیف می‌کرد که در آن فردی توانسته بود با قابلیت فضای ابری مایکروسافت ذخیره ۱۲ ساله ایکس‌باکس ۳۶۰ خود را بازیابی و آن را به کنسول نسل ۹ ‌ایکس‌باکس سری ایکس منتقل کند.

همچنین Xbox cloud gaming و Xbox Game Pass وجود دارند که بهصورت عامیانه به آنها xCloud گفته میشود. به لطف وبسایت xbox.com/play، هماکنون میتوانید دهها عنوان جذاب را توسط هر دستگاهاندرویدی جدیدی بارگیری و اجرا کنید؛ بهزودی این امکان به تمامی دستگاههایی که دارای مرورگر هستند خواهد رسید و همه میتوانند از آن استفاده کنند. با ارائه نسخههای بهروزرسانی بازیهای ابری ایکسباکس در ماههای آینده که در حد ایکسباکس سری ایکس هستند، مایکروسافت در حال گسترش ردپای آبی‌رنگ خود به مناطق جدید است. این شرکت همچنین مراکز دادهجدید خود را در آفریقا و آسیا افتتاح خواهد کرد.

اما با وجود همه پیشرفتهای ذکرشده، طراحی بازیمخصوص فضای ابری چگونه است؟ چند روز پیش، مایکروسافت فاش کرد که در آن بخش نیز اقدامات بزرگی انجام داده و قرار است مسیر گوگل استادیا ادامه پیدا کند. در این مقاله، آنچه باید در مورد برنامه مایکروسافت برای توسعه بازیهای «بومی ابری/ cloud-native» برای ایکسباکس بدانید آورده شده است.

بازی ابری چیست

مایکروسافت با انتشار توییتی فاش کرد که از کیم سوئیفت، طراح Left 4 Dead و Portal legend، برای بررسی امکانات تجربههای بازی «بومی ابری» کمک گرفته است؛ اما این دقیقاً چه معنایی دارد؟

بازی‌های مختلفی وجود دارند که در حال حاضر از «فضای ابری» استفاده می‌کنند و اغلب در این نمونه، به‌عنوان سرورهای اختصاصی شناخته می‌شوند. به‌عنوان مثال World of Warcraft در سرورهای اختصاصی ایالات متحده آمریکا، اروپا و قاره‌های دیگر اجرا می‌شود. شبیه‌ساز پرواز جدید مایکروسافت داده ابری و الگوی آب‌وهوا را در لحظه تجزیه‌وتحلیل و به‌صورت پویا به بازی تزریق می‌کند. برخی از عناوین تیراندازی رقابتی نیز از سرورهای اختصاصی مانند Battlefield استفاده می‌کنند که بسیار قدرتمندتر از نمونه‌های دیگر هستند.

بازی های ایکس باکس

اما هیچ یک از این بازی‌ها بومی ابری نیستند. ممکن است اطلاعات مربوط به عملکرد و حرکات کاراکتر در فضای ابری بارگذاری و سپس به دیگران در سرور ارسال شود؛ اما گرافیک، ورودی‌ و معمولاً فیزیک‌ بازی که در اختیار گیمر قرار می‌گیرد، می‌تواند موجب وز تأخیر در تجربه گیمینگ بازیکنان مختلف شود. به عنوان مثال، آیا تا به حال به کیل‌کم (Kill Cam) کال آو دیوتی نگاه کرده‌اید؟ آیا به این مسئله دقت کرده‌اید که بعضی وقت‌ها بازیکن روبه‌رویی، صحنه متفاوتی نسبت به شما می‌بیند و موقعیت‌های شما کاملا همگام نشده‌اند؟ واقعیت این است که کنسول هر کس به عنوان میزبان انتخاب شود، احتمالاً تجربه «بومی» بیشتر از گیمرهای دیگر حاضر در بازی خواهد داشت.

بازی «بومی ابری» عنوانی است که در بخش‌های زیادی (یا حتی به‌طور کامل) از سرورهای مایکروسافت اجرا می‌شود. در واقع نحوه عملکرد گوگل استادیا و xCloud به همین شکل است؛ جایی که می‌توانید کل بازی، گرافیک، فیزیک و موارد دیگر را توسط یک سرور از راه دور اجرا کنید. گوگل نیز قصد داشت تجربه بومی ابری را برای گیمرهای خود به ارمغان بیاورد؛ اما زمانی که فهمید ساخت بازی برای آن سخت و دشوار است، کناره‌گیری کرد.

اکثر یا تمام قسمت‌های بازی بومی ابری از سرورهای مایکروسافت اجرا می‌شود

نکته‌ای که در مورد بازی‌های استادیا و xCloud وجود دارد این است که این عناوین‌ لزوماً برای اجرای از روی فضای ابری طراحی نشده‌اند. آن‌ها بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی هستند که روی سرورها اجرا می‌شوند اما الگوهای گیم‌پلی متفاوتی در خود جای نمی‌دهند. به‌عنوان مثال، نقطه‌ضعف سرور چندنفره Call of Duty این است که در آن غیر همگام‌سازی تعاملی (interaction desynchronization) امری رایج است. یک بازی بومی ابری، اطمینان حاصل خواهد کرد همه افرادی که به یک جهان متصل می‌شوند دقیقاً تجربه یکسانی داشته باشند؛ این تجربه شامل فیزیک، نور، سیستم‌، حرکات دشمن و دیگر موارد یکسان می‌شود. چالش این بخش، جبران تأخیر ورودی است که بسته به بازی در درجات مختلف قابل توجه است.

یک بازی بومی ابری بر مبنای این چالش‌ها ساخته می‌شود. مایکروسافت این موضوع را با Minecraft Dungeons که ظاهراً با در نظر گرفتن تأخیر ورودی برای کسانی که از سرویس‌های پخش استریم ابری بازی می‌کنند طراحی شده، بررسی کرده است. بیانیه اخیر مایکروسافت، اعلام آمادگی آن برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این فضا و کشف پتانسیل‌های واقعی این فناوری آینده‌نگر را نشان می‌دهد.

مایکروسافت برای سرمایه‌گذاری در بازی‌های ابری چه کاری انجام می‌دهد

مایکروسافت فرصتی می‌بیند که می‌تواند توسط آن برای افرادی که کنسول یا رایانه شخصی سطح بالا ندارند، بازی‌های خوبی بیاورد. سه میلیارد گیمر در این کره خاکی وجود دارد و آن‌ها در دسته‌ای قرار می‌گیرند که ماهیانه حداقل با یک تجربه بازی الکترونیکی در تعامل هستند. این تجربه می‌تواند شامل همه عناوین از Counter-Strike تا Candy Crush باشد.

گیمرهای اصلی، غالباً کوچکی نسبت سهم کنسول به کل دنیای گیمینگ را فراموش می‌کنند. فروش بازی‌های موبایل بسیار بالا است و بخش عمده‌ای از آن لزوماً به دلیل بهتر یا سرگرم‌کننده‌تر بودنشان نیست؛ بلکه صرفاً دسترسی به این بازی‌ها آسان‌تر است. دستگاه‌هایی که اکنون در دستان شما قرار دارند، در دسترس هستند و برای بازی کردن عناوین مخصوص آن‌ها نیازی به سرمایه‌گذاری اضافه نیست. مایکروسافت می‌خواهد این مخاطبان عظیم را به توسعه‌دهندگان کنسول سنتی و رایانه متصل کند و فضای ابری را وسیله‌ای برای دستیابی به این هدف می‌داند.

مایکروسافت از کیم سوئیفت که سابقاً در پروژه گوگل استادیا بود، استفاده کرد تا دقیقاً متوجه شود بازی‌های بومی‌ ابری چگونه به نظر می‌رسند. این عناوین با ابعاد و ورودی‌های موجود دستگاه و شرایط اتصال شما متناسب هستند و محدودیت‌های نسبتاً سخت بازار کنسول سنتی و رایانه‌های شخصی را ندارند.

پیتر ویس، رئیس انتشارات استودیوی ایکس‌باکس، اخیراً با Polygon در مورد تلاش‌های مایکروسافت در این فضا صحبت کرده است. وی در این باره گفت:

تمرکز مجدد مایکروسافت روی بازی‌های ابری به سمت در دسترس قرار دادن عناوین مختلف برای افرادی است که کنسول بازی یا رایانه ندارند. هدف بزرگ بعدی این شرکت ایجاد «بازی‌های بومی ابری» است. ما امروز دقیقاً نمی‌دانیم که این عناوین چه شکلی هستند یا حتی چگونه عمل می‌کنند.

ویس توضیح داد که سویفت در حال گرد هم آوردن تیمی است که روی گیم‌پلی ابری تمرکز دارد؛ البته این کار در مراحل اولیه است.

هیدئو کوجیما

جف گروب، سردبیر GamesBeat، گزارش داد که یکی از بازی‌ها به‌طور بالقوه توسط هیدئو کوجیما، که با عناوین Metal Gear Solid و Death Stranding شناخته می‌شود، طراحی و ساخته خواهد شد. پیش‌تر نیز گزارشی توسط VGC منتشر شد که بر اساس آن، قرار بود یکی از پروژه‌های ابری استادیا را کوجیما کارگردانی کند؛ ادعایی که بعداً توسط گوگل رد شد.

آیا بازی بومی ابری در نهایت به ثمر می‌رسد؟

قدرت فضای ابری، با انتشار بازی Crackdown 3 مشخص شد. نقطه قوت فروش بازی، استفاده از فضای ابری بود که مسلماً آن را از دیگر موارد موجود متمایز می‌کرد؛ اما مشکل اصلی Crackdown 3 ضعیف بودن خود بازی بود. سرورها می‌توانند فیزیک را چندین هزار برابر پیچیده‌تر از سخت‌افزار خانگی ارائه بدهند؛ اما این چیزی نیست که در نهایت بتواند یک بازی بد را بهتر کند.

مایکروسافت با سرمایه‌گذاری‌ در فضای ابری، در مرز تغییری بزرگ قرار دارد

با استخدام نیروهای قدرتمندی مانند کیم سویفت و متفکران افسانه‌ای مانند هیدئو کوجیما، مایکروسافت ممکن است سرانجام دقیقاً بفهمد «بومی ابر» به چه معنا است. با اعتراف پیتر ویس، در حال حاضر آن‌ها این مسئله را نمی‌دانند؛ اما اشکالی ندارد.

هنگامی که بازی‌های ویدئویی از دوبعدی به سه‌بعدی تبدیل شدند، نوآوری‌های فراوانی به وجود آوردند که منجر به مجموعه گسترده‌ای از ژانرهای جدید شد که اکنون عناوین اصلی محسوب می‌شوند. ما از خط نئون 1980 Battlezone در آتاری به رئالیسم بیش از حد Forza Horizon 5 رسیدیم و مطمئناً رسیدن به این مکان یک‌شبه انجام نشده است.

مایکروسافت با سرمایه‌گذاری‌های اخیر خود در فضای ابری، از همیشه به مرز تغییری بزرگ نزدیک‌تر است؛ البته اگر به پیشرفت بسیار کند بازی‌های VR و فروپاشی گوگل استادیا پس از تلاش‌های مداوم دقت کنیم، متوجه می‌شویم که این مسئله به معنای موفقیت صد درصد مایکروسافت نیست؛ اما در نهایت نباید فراموش کرد که مایکروسافت برای کشف و استفاده نهایی از این فناوری، از رقبای خود جایگاه بهتری دارد.

نظر شما کاربران زومیت درباره عناوین بومی ابری مایکروسافت چیست؟ آیا به نظر شما این شرکت در این مسیر موفق می‌شود یا محکوم به چشیدن طعم شکست است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات