پلی استیشن 5 همچنان با کمبود عرضه مواجه است

شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
سونی اعلام کرده است که کمبود عرضه‌ی کنسول پلی استیشن 5 فعلاً ادامه‌ دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق، کمبود تراشه در بازار است؛ چون تقاضا فاصله‌ی زیادی با عرضه گرفته.
تبلیغات

در ماه‌ها و سال‌های ابتدایی تغییر نسل و عرضه‌ی کنسول‌های جدید، تقاضا برای خرید آن‌ها بسیار بالا است و شرکت‌های تولید‌کننده‌ی کنسول در حالت عادی مشکل خاصی برای تأمین تقاضا ندارند؛ اما دوران کنسول‌های بازی نسل نهمی متفاوت با نسل‌های پیشین شروع شد و سونی و مایکروسافت فعلاً نتوانسته‌اند کنسول‌های نسل جدید را در تعداد کافی تولید کنند و به نیاز بازار به‌طور کامل پاسخ بدهند. دلیل این اتفاق به بحران کمبود قطعات و مخصوصاً قطعات نیمه‌هادی در دوران همه‌گیری کرونا برمی‌گردد. 

آن‌طور که زومجی می‌نویسد، این سؤال پیش می‌آید که بحران قرار است تا کی ادامه پیدا کند و گیمرها سرانجام چه زمانی می‌توانند با قیمت استاندارد، کنسول مورد علاقه‌ی خود را خریداری کنند؟ شرکت‌هایی مانند AMD و مایکروسافت می‌گویند این مشکل به این زودی‌ها حل نمی‌شود و به نظر می‌رسد که سونی نیز نظر مشابهی دارد.

هیروکی توتوکی، مدیر ارشد مالی سونی، اخیرا در جلسه‌ی توجیهی گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۱ گفته است حتی بااینکه آن‌ها انتظار دارند امسال پلی استیشن 5 فروش بیشتری از پلی استیشن 4 در مدت‌زمان مشابه داشته باشد، بعید به نظر می‌رسد که تولید کنسول به‌طور در خور توجهی افزایش پیدا کند.

توتوکی توضیح می‌دهد: «همان‌طور که قبلاً گفتم، هدف ما این است که فروش پلی استیشن 5 بیشتر از پلی استیشن 4 [در سال دوم عرضه] باشد. ولی آیا می‌توانیم تولید را به‌طور در خور توجهی افزایش بدهیم؟ خیر، چنین کاری نامحتمل است. کمبود قطعات نیمه‌هادی یک عامل است، اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که در حجم تولید تأثیرگذار هستند. در حال حاضر قصد داریم فروش پلی استیشن 5 بیشتر از فروش ۱۴٫۸ میلیون واحدی پلی استیشن 4 در سال دوم عرضه باشد.»

مقاله‌های مرتبط:

    به گفته‌ی توتوکی، سونی ممکن است در راستای حل مشکل کمبود قطعات، به‌دنبال منبع دومی برای خرید تراشه‌ بگردد یا شاید سعی کند طراحی سخت‌افزاری پلی استیشن 5 را تغییر بدهد: «مثلاً ممکن است منبع دومی برای تأمین قطعات نیمه‌هادی پیدا کنیم یا تا جایی که می‌توانیم، طراحی کنسول را تغییر بدهیم. ما در واحد تجاری محصولات الکترونیکی و راهکارهای کسب‌و‌کار سونی روش‌هایی منعطف‌تر را [برای ساخت محصولات] امتحان کردیم و در سال مالی ۲۰۲۱ دوست داشتیم منعطف عمل کنیم و خود را با شرایط وفق بدهیم.»

    البته حتی با وجود کمبود شدید قطعات و تولید ناکافی، پلی استیشن 5 فروش فوق‌العاده‌ای تجربه می‌کند. سونی تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۱ (۱۱ فروردین ۱۴۰۰) نزدیک به ۷٫۸ میلیون واحد پلی استیشن 5 فروخته است؛ بیشتر از فروش پلی استیشن 4 در مدت‌زمان مشابه.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات