مایکروسافت حالت Auto HDR را به بیش از هزار بازی اضافه می‌کند

جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از اضافه شدن حالت Auto HDR به کنسول‌های خانگی ایکس باکس سری اس و ایکس، حال نوبت به رایانه‌های شخصی شده تا از چنین ویژگی برخوردار شوند.
تبلیغات

درصورتی‌که اخبار مرتبط با کنسول‌های خانگی مایکروسافت را دنبال کرده باشید، حتماً مطلع هستید که حالت Auto HDR به کنسول‌های ایکس باکس سری اس و سری ایکس اضافه شده است؛ ویژگی که می‌تواند تجربه‌ٔ بازی‌های ویدئویی را افزایش دهد.

حال، ردموندی‌ها تصمیم گرفته‌اند که ویژگی ذکرشده را در اختیار گیمرهای رایانهٔ شخصی نیز قرار دهند. سایت خبری videocardz در همین راستا گزارش می‌دهد که حالت ذکرشده هم‌اکنون در اختیار گیمرها قرار دارد و می‌توانند آن را روی بازی‌هایی فعال کنند که شامل برنامه‌ٔ ویندوز اینسایدر می‌شوند. بااین‌حال، انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، حالت Auto HDR برای عناوین بیشتری فعال شود.

در حال حاضر می‌توان ویژگی تصویربرداری دامنهٔ دینامیک بالا (High Dynamic Range) یا به‌اختصار HDR را در تمامی مانیتورهایی فعال کرد که از چنین ویژگی برخوردار هستند؛ اما برای استفاده از چنین ویژگی در بازی‌های ویدئویی، بازی مدنظر نیز باید چنین ویژگی را داشته باشد و درواقع از نظر نرم‌افزاری از ویژگی تصویربرداری دامنه‌ٔ دینامیک بالا پشتیبانی کند. حالت جدیدی که مایکروسافت در نظر گرفته است کمک می‌کند که کاربران سیستم‌عامل ویندوز از حالت HDR در تمامی بازی‌های ویدئویی سازگار با این ویژگی لذت ببرند.

حالت Auto HDR با تنظیم رنگ و میزان درخشندگی (کنترل تابش نور) کمک می‌کند که تصاویر تا حد قابل‌توجهی به واقعیت نزدیک‌تر شوند. طبق گفتهٔ سران مایکروسافت، ویژگی مذکور نه‌تنها روی DirectX 12، بلکه روی DirectX 11 نیز کار خواهد کرد و بیش از هزار بازی از ویژگی Auto HDR پشتیبانی خواهند کرد. بااین‌حال، امکان فعال ساختن آن به کاربر سپرده شده تا از قسمت تنظیمات Windows HD Color اقدام به فعال‌سازی آن کنند.

مقایسه حالت SDR محلی، HDR محلی و Auto HDR

مایکروسافت دمویی از ویژگی مدنظر منتشر کرده که در آن می‌توان قسمتی از بازی گیرز ۵ را در سه حالت SDR محلی، HDR محلی و Auto HDR مشاهده کرد. حالت Auto HDR توانسته تا حد قابل قبولی عملکردی نزدیک به HDR محلی داشته باشد؛ اما باید گفت که طبیعتاً حالت HDR محلی نتیجهٔ بهتری می‌دهد. بااین‌حال، تفاوت را زمانی می‌توان مشاهده کرد که دو نمونهٔ SDR محلی و Auto HDR را در کنار یکدیگر قرار داده و مقایسه کنید.

در ادامه‌ٔ گزارش ذکر شده که ویژگی مذکور هنوز در مراحل آزمایشی است و مشخص نیست که ردموندی‌ها در چه زمانی ویژگی Auto HDR را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. در حال حاضر مهندسان مایکروسافت با بررسی بازخوردهای کاربرانی که در مرحلهٔ بتا شرکت کرده‌اند در حال برطرف ساختن باگ‌ها و بهینه‌تر کردن عملکرد ویژگی Auto HDR هستند.

برای استفاده از حالت Auto HDR طبیعتاً باید نمایشگری داشته باشید که از حالت HDR پشتیبانی می‌کند. چنین ویژگی برای مدل‌های معمولی نمایشگرها در دسترس نخواهد بود. درصورتی‌که در برنامهٔ ویندوز اینسایدر (بیلد ۲۱۳۳۷ توسعه‌دهندگان) شرکت کرده‌اید با انجام مراحل زیر می‌توانید حالت Auto HDR را فعال سازید:

  • از بخش تنظیمات (Settings) به قسمت سیستم (System) و سپس صفحه‌نمایش (Display) بروید
  • روی لینک Windows HD Color Settings کلیک کنید
  • به انتهای صفحه رفته و گزینهٔ Use HDR را فعال سازید
  • حال در میان گزینه‌های فعال‌شده، حالت Auto HDR را یافته و آن را فعال سازید

باید در نظر داشته باشید که ویژگی ذکرشده در مراحل آزمایشی قرار دارد و ممکن است در برخی از عناوین، نتیجهٔ مطلوبی را دریافت نکنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات