عرضه‌ی ایکس ‌باکس گیم پس آلتیمیت برای کاربران آیفون و آیپد در بهار ۲۰۲۱

پنج‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت در تلاش است سرویس بازی ابری خود را از در سال ۲۰۲۱ از طریق برنامه‌ی تحت وب به مرورگر سافاری بیاورد تا آن را در آیفون و آیپد گسترش دهد.
تبلیغات

گفته می‌شود بازی‌های مبتنی بر سرویس‌ ابری آینده‌ی صنعت گیم را شکل خواهند داد؛ اما اپل به سرویس‌های پخش بازی اجازه نمی‌دهد برنامه‌های خود را در اپ استور به‌صورت مستقیم منتشر کنند و این سرویس‌ها ناچار به عرضه‌ی تکی هر بازی و به تأیید رسیدن آن‌ها از طرف اپل هستند. حال تعدادی از شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس ‌بازی ابری به ‌جای رفتن به آن مسیر، ترجیح داده‌اند سرویس‌های خود را برای آیفون و آیپد، بر اساس نرم‌افزار مبتنی بر وب توسعه بدهند و عرضه کنند؛ این سرویس‌ها از طریق وب‌ اپ (PWA) در مرورگر سافاری در دسترس قرار می‌گیرد و کاربران می‌توانند در صفحه‌ی اصلی خود آن را ذخیره کنند. هنگام راه‌اندازی سافاری، برنامه‌ی مبتنی بر وب صفحه‌ی اختصاصی که قبلا ذخیره کرده‌اند، باز می‌کنند که در آن سرویس یادشده قرار دارد.

چندی پیش، انویدیا برای اولین ‌بار نسخه‌ای از سرویس بازی ابری GeForce Now مبتنی بر مرورگر سافاری عرضه کرد و سایر سرویس‌های استریم بازی مانند گوگل استادیا، Playstation Now و سرویس جدید آمازون لونا، برنامه‌هایی برای دسترسی کاربران iOS از طریق مرورگر سافاری ارائه داده‌اند و گفته می‌شود  مایکروسافت هم در سال آینده‌ی میلادی به جمع آن‌ها خواهد پیوست.

جرث وست، یکی از معاونان بخش ایکس‌باکس، برنامه‌های آینده‌ی سرویس گیم پس آلتیمیت را در یادداشتی مبنی بر زمان احتمالی و چگونگی ابتکار عمل آن‌ها برای گسترش پشتیبانی از دستگاه‌های مختلف به اشتراک گذاشته است. بر اساس گفته‌های وست، نسخه‌ی آزمایشی ایکس‌باکس گیم پس آلتیمیت بهار سال آینده برای دستگاه‌های مبتنی بر iOS و آیپد OS، از طریق مرورگر سافاری عرضه خواهد شد و در همان زمان نسخه‌ی کامپیوتر‌ شخصی ویندوزی نیز عرضه می‌شود.

اولین ‌بار در ماه اکتبر گفته شد که مایکروسافت به دلیل دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ی اپ استور تصمیم گرفته است سرویس پخش بازی ابری خود را در iOS راه‌اندازی نکند. آوردن بازی‌های ابری به آیفون و آیپد از طریق مرورگر وب به مایکروسافت امکان می‌دهد به‌طور کلی دستورالعمل‌های اپ استور را پیروی کند و در عین ‌حال محدودیت‌های تأیید بازی در اپ استور را دور بزند. مایکروسافت می‌گوید:

گسترش پلتفرم ایکس‌باکس به بازیکنان جدید، مهم‌ترین هدف ما برای کمک به بازی‌ها و توسعه‌دهندگان برای دستیابی آسان به ۳ میلیارد بازیکن در سطح جهان است. ما این کار را با در آغوش گرفتن چندین دستگاه و ارائه یک تجربه‌ی ثابت در هر جا که وارد شوید، از جمله کنسول ایکس‌باکس سری ایکس، دستگاه‌های اندروید، کامپیوتر‌های شخصی ارائه داده‌ایم و در سال آینده دستگاه‌های iOS و سیستم‌عامل‌ ویندوز نیز از آن بهره‌مند خواهند شد.

اپل امسال دستورالعمل‌های خدمات پخش بازی‌های استریمی اپ استور را تغییر داد و در حال حاضر دستورالعمل‌های یادشده سرویس‌های ابری بازی را مجاز می‌دانند؛ اما توسعه‌دهندگان باید با رعایت همه دستورالعمل‌ها، هر بازی را به‌عنوان برنامه‌ای جداگانه به اپ استور ارسال کنند تا به تأیید اپل برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات