انتقاد مدیر Take-Two از نحوه بازاریابی گوگل برای استیدیا

چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیر استودیو بازی‌سازی نام‌آشنای Take-Two اینتراکتیو عملکرد استیدیا را ناامیدکننده توصیف می‌کند و می‌گوید گوگل وعده‌هایی اغراق‌آمیز برای این سرویس داده است.
تبلیغات

گوگل استیدیا (Google Stadia) سرویس استریم بازی مبتنی‌بر فضای ابری است که مدت‌ها پیش، اهالی مانتین‌ویو به‌عنوان روشی انقلابی برای تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی معرفی کرد. استیدیا که امروزه یکی از بسترهای مهم و نوآورانه برای تجربه‌ی بازی به‌حساب می‌آید، از حدود ۶ ماه پیش آغازبه‌کار کرده و در آغاز راه میزبان ۳۰ بازی متنوع بوده است.

یکی از عناوین برجسته‌ای که در فهرست بازی‌های تحت‌پشتیبانی استیدیا دیده می‌شود، Red Dead Redemption II است که تحت مالکیت شرکت تیک-تو (Take-Two) قرار دارد. تیک-تو اینتراکتیو یکی از شرکت‌های بزرگ‌ فعال در صنعت بازی‌های ویدیوئی است که استودیوها و ناشران شناخته‌شده‌‌ای نظیر راک‌استار و 2K را در زیرمجموعه خود دارد.

استروس زلنیک، مدیر شرکت تیک-تو اینتراکتیو، در صحبت‌های اخیرش در کنفرانس Bernstein Annual Strategic Decisions، دیدگاه خود را درباره‌ی پلتفرم استریم بازی گوگل بیان کرده است. زلنیک می‌گوید:

فرایند آغاز ‌به ‌کار استیدیا بسیار کُند انجام گرفت. معتقدم گوگل درباره‌ی قابلیت‌های استیدیا وعده‌هایی اغراق‌آمیز داده و همین موضوع باعث ناامیدی شماری از مصرف‌کنندگان شده است.

به‌نظر می‌رسد قضیه‌ی گوگل استیدیا نیز به آن دسته از مسائلی تبدیل شده که هم فعالان صنعت بازی و هم مخاطبان و کاربران عمومی به آن حس مشابهی دارد. زلنیک درادامه‌ بیان کرده که این شرکت باتوجه‌به اهمیت رشد و گسترش پدیده‌ی استریمینگ در صنعت بازی، تصمیم گرفته با گوگل همکاری کند؛ اما به‌نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان این پلتفرم نیز وعده‌هایی فراتر از واقعیت درباره‌ی محصول خود ارائه داده‌اند:

وقتی بسترهای عرضه و توزیع محصولات خود را گسترش می‌دهید، عملا مخاطبان خود را گسترش دادید؛ بنابراین، ما نیز تصمیم گرفتیم کار خود را با سه بازی بزرگ در پلتفرم استیدیا شروع کنیم که البته برنامه‌ریزی ما برای پشتیبانی از سرویس‌های استریمینگ پرچم‌دار و باکیفیت تا زمانی ادامه خواهد یافت ‌که این اقدامات توجیه اقتصادی داشته باشد.

زلنیک سخنان می‌گوید:

شخصا باور دارم مبحث استریمینگ در بحث بازی‌های ویدئویی با گذشت زمان موفقیت‌آمیز ظاهر خواهد شد. البته این عقیده که جریان استریمینگ به‌عنوان پدیده‌ی متحول‌کننده و انقلابی ظاهر خواهد شد، براساس دیدگاه‌هایی مطرح می‌شود که طبق آن‌ها امروزه مخاطبان زیادی به سرگرمی‌های تعاملی تمایل دارند. براساس عقاید برخی افراد، علایق کاربران به سمتی پیش می‌رود که تمایل به پرداخت هزینه برای تجربه‌ی بازی‌ها همچنان وجود دارد؛ اما علاقه‌ی مردم برای داشتن کنسولی فیزیکی رو‌به‌کاهش است که فکر نمی‌کنم فعلا چنین موضوعی حقیقت داشته باشد.

سایر بازی‌های مجموعه‌ی استیدیا که تحت مالکیت Take-Two قرار دارند، عبارت‌اند از: NBA 2K20 و Borderlands 3. براساس گزارش گیم‌اسپات، زلنیک در گذشته نیز به مدل‌های اشتراکی سرویس‌ها و به‌طورکلی راه‌اندازی پلتفرم‌های استریمینگ در صنعت بازی چندان خوش‌بین نبوده است. ظاهرا دلیل او برای این ادعا کوچک‌تربودن ابعاد جامعه‌ی مصرف‌کنندگان این صنعت درمقایسه‌با فیلم و تلویزیون است.

با درنظرگرفتن این نکات، باید به این موضوع نیز اشاره کرد که Grand Theft Auto V مدت زیادی روی سرویس اشتراکی Xbox Game Pass دردسترس بود تا اینکه اخیرا با Red Dead Redemption 2 جایگزین شد. در‌هر‌حال، به‌نظر می‌رسد زلنیک تا زمان تصمیم‌گیری جدید خود درباره‌ی موضِع این شرکت درقبال سرویس‌ها و بسترهای استریمینگ در صنعت بازی، همچنان به دیدگاه‌های فعلی خود پای‌بند خواهد ماند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات