تماشا کنید: «درونات» اولین و سریع‌ترین پهپاد دو‌ روتوره دنیا با ظاهری علمی‌تخیلی

چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پهپاد درونات X1 اولین پهپاد دو روتوره جهان با ظاهری شبیه گجت‌های فیلم‌های علمی‌تخیلی است که با یک گوشی اندرویدی به‌راحتی کنترل می‌شود.
تبلیغات

شرکت Cleo Robotics مستقر در بوستون که در ساخت سیستم‌های رباتیک نامتعارف متبحر است،‌ به‌تازگی پهپادی عرضه کرده که ظاهری عیجب‌وغریب و علمی‌تخیلی دارد و می‌تواند به فضاهایی دسترسی داشته باشد که پهپادهای معمولی نمی‌توانند از آنجا عبور کنند.

نسخه اول این پهپاد در سال ۲۰۲۰ ساخته شد و فقط در اختیار ارتش و نیروهای پلیس قرار گرفت. حالا Dronut X1 برای مصرف‌کنندگان عرضه شده و هنگام پرواز نیز سروصدای کمتری ایجاد می‌کند.

این پهپاد با ظاهر عجیب و غریبش آنقدری فشرده است که در کف دست جا می‌شود و تنها ۴۲۵ گرم وزن دارد. با این حال، از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای چون استریم زنده، دوربین 4K و حسگر گلوبال شاتر بهره می‌برد. پهپاد درونات به کمک فناوری لایدار سه‌بعدی (LiDAR) و با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب‌شده از آن، تصویری سه‌بعدی از محیط اطراف ایجاد کرده و مسیریابی می‌کند.

برد این پهپاد بسته به محیط به یک کیلومتر می‌رسد و به گفته شرکت سازنده، با گوشی اندرویدی و بدون نیاز به هیچ آموزشی قابل کنترل است. حسگرهای پیشرفته به این پهپاد امکان می‌دهند در فضاهای کم‌نور یا کاملا تاریک هم پرواز کند.

پهپاد درونات X1

البته تمام این ویژگی‌ها تنها مختص این پهپاد نیست، اما چیزی که Dronut X1 را منحصر‌به‌فرد می‌کند، طراحی فن کانال‌دار آن است که باعث شده این پهپاد بدون هیچ پیش‌ران بیرونی، پرواز کند. به همین خاطر، درونات را می‌توان با خیال راحت در نزدیکی افراد و در فضاهای تنگ و در اطراف تجهیزات حساس به پرواز درآورد.

بنیان‌گذاران شرکت Cleo Robotics پیش‌تر در صنعت نفت و گاز فعالیت داشته‌اند و به خوبی از خطرات و چالش‌های بازرسی فضاهای بسته و تنگ آگاهند. همین تجربه آن‌ها را به طراحی Dronut X1 سوق داد و کاربرد این پهپاد هم به‌ویژه برای همین امر در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، این پهپاد با ظاهر عجیب و غریبش برای سرگرمی و مقاصد تجاری در نظر گرفته نشده، بلکه با هدف حذف حضور انسان در محیط‌های خطرناک و چالش‌برانگیز عرضه شده است.

همان‌طور که می‌توان حدس زد، این پهپاد نوآورانه به هیچ‌وجه ارزان نیست و ۹٬۸۰۰ دلار قیمت دارد؛ البته جامعه هدف این پهپاد هم کاربران عادی نیست و فقط برای نیروهای پلیس، بازرسی صنعتی، ساخت‌و‌ساز و صنایع دفاعی در دسترس است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات