تایل برای رقابت با ایرتگ اپل توسعه ردیاب‌ UWB را آغاز کرده است

یک‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تایل برای رقابت با ایرتگ اپل و بهبود فرایند ردیابی، در حال توسعه‌ی ردیاب مبتنی بر فناوری باند فوق وسیع و واقعیت افزوده است.
تبلیغات

مدتی است که اخبار زیادی در مورد ردیاب‌ اپل با نام احتمالی ایرتگ (AirTag) منتشر می‌شود. شایعات حاکی از آن است که ‌در بطن ردیاب کوپرتینویی‌ها تراشه‌ی اختصاصی U1 مبتنی بر فناوری رادیویی باند فوق وسیع جای گرفته است؛ تراشه‌ای که پیش از این در محصولاتی مانند آیفون ۱۱ و ۱۲ و نسل ششم اپل واچ تعبیه شده بود. فناوری یادشده سرعت و دقت به‌مراتب بیشتر از سیستم‌های بلوتوث ارائه می‌دهد. به گزارش MacRumors و با استناد به تصاویر مفهومی منتشرشده، تایل (Tile) به‌عنوان مهم‌ترین شرکت فعال در حوزه‌ی ردیاب قابل حمل، قصد دارد در رقابت با محصول معرفی‌نشده‌ی اپل، از فناوری رادیویی باند فوق وسیع در ردیاب‌های آتی خود بهره گیرد.

طبق این گزارش، ردیاب‌های آینده‌ی تایل برای راهنمایی کاربران در پیدا کردن اشیاء گم‌شده،  از اپلیکیشن مبتنی بر واقعیت افزوده بهره خواهند گرفت. گفته می‌شود اپل در حال کار روی راه‌حل مشابه است و طبق کد منبع iOS 14، ایرتگ برای سهولت یافتن دستگاه‌ها و لوازم جانبی گم‌شده به واقعیت افزوده متکی خواهد بود.

تاکنون تایل در ردیاب‌های خود از فناوری بلوتوث استفاده می‌کرد که در مقایسه با توانایی ادراک فضایی فناوری UWB، عملکرد ضعیف‌تری دارند. ازآنجاکه UWB قابلیت ادراک فضایی ارائه می‌دهد، حتی اگر متوجه‌ زنگ هشدار ردیاب نشوید، قادر خواهید بود اشیاء گم‌شده را در داخل یا خارج از محیط پیدا کنید. به‌عنوان مثال، وقتی که شیء گم‌شده در زیر بالشتک مبل یا در داخل کشوی کمد باشد، فناوری مورد بحث به‌راحتی می‌تواند موقعیت دقیق آن را ترسیم کند. UWB می‌تواند برای پیدا کردن وسایل در فضای بزرگ‌تر مانند خانه‌ای با چند طبقه هم مورد استفاده قرار بگیرد.

باند فوق وسیع (Ultra Wideband - UWB) یک فناوری رادیویی است که می‌تواند از سطح انرژی بسیار کمی برای ارتباطات برد و پهنای باند در طیف وسیعی از امواج رادیویی استفاده کند. تفاوت قابل ‌توجه انتقال رادیویی معمولی و UWB این است که سیستم‌های معمولی اطلاعات را با تغییر سطح قدرت، فرکانس یا فاز یک موج سینوسی انتقال می‌دهند؛ درحالی‌که فناوری UWB با تولید موج رادیویی در فواصل زمانی خاص و اشغال پهنای باند زیاد، اطلاعات را منتقل و امکان پالس یا مدولاسیون زمان را فراهم می‌کند. در این سیستم، اطلاعات را می‌توان با رمزگذاری قطب پالس و دامنه آن یا با استفاده از پالس‌های متعامد، روی سیگنال باندهای فوق وسیع تعدیل کرد.

پالس‌های UWB را می‌توان به‌صورت پراکنده با نرخ نسبتا کم برای پشتیبانی از زمان مدولاسیون یا موقعیت آن ارسال کرد. در محصولات مجهز به این سیستم می‌توان از سرعت معکوس پالس UWB بهره گرفت. در حقیقت با توجه به مصرف کم انرژی و پالس‌های کوتاه، فناوری مذکور کوتاه‌برد است؛ اما دقت بسیار بیشتری در مقایسه با استانداردهای آخرین نسخه‌ی بلوتوث ارائه می‌دهد.

در این گزارش آمده است که اپلیکیشن جدید تایل به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از نمای دوربین به قابلیت‌های واقعیت افزوده (AR) دسترسی پیدا کنند. این برنامه با استفاده از آرایه‌هایی مانند پیکان‌های جهت‌دار و نَمای AR، کاربر را به مکان مورد نظر هدایت می‌کند. خانواده‌ی آیفون ۱۱ و ۱۲ به تراشه‌ی U1 مجهز شده‌اند و برخی گوشی‌های اندروید از UWB پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین با ردیاب‌های آینده‌ی تایل سازگار خواهند بود. اهالی کوپرتینو در گوشی‌های آیفون ۱۲، به توسعه‌دهندگان شخص ثالث امکان دسترسی به تراشه‌ی U1 داده‌اند.

مشابه اِلِمان‌های طراحی ردیاب‌های کنونی شرکت، تصاویر مفهومی منتشرشده ردیاب جدید تایل را به شکل مربع و مجهز به دکمه‌ی مرکزی، ضمیمه جاکلیدی و پشت صاف نشان می‌دهند که از قرار معلوم، با چسب نیز سازگار است. شواهد نشان می‌دهد که تایل در حال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی محصولات جدید در اواخر ۲۰۲۱ است که ظاهرا با دستگاه‌های مبتنی بر iOS و اندروید سازگار خواهند بود. در این میان، اپل سیستم جدیدی پیاده‌سازی کرده است که به ردیاب‌ امکان استفاده از قابلیت‌های برنامه‌ی Find My را ارائه می‌دهد؛ اما به نظر می‌رسد تایل از اپلیکیشن خود برای اهداف مورد بحث استفاده کند.

بر اساس گزارش‌های قبلی، ردیاب کوپرتینویی‌ها برای مدتی آماده‌ی عرضه بوده؛ اما به ‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، عرضه‌ی آن به زمان دیگری موکول شده است. گفته می‌شود غول دنیای فناوری منتظر زمانی مناسب برای ارائه‌ی ردیاب ایرتگ است؛ زیرا همان‌طور که از نام دستگاه مشخص است، هدف اصلی آن پیدا کردن اشیای گم‌شده خواهد بود و با توجه به محدودیت‌های ایجاد‌شده از ویروس کرونا و به‌ تبع آن، تغییر شیوه‌ی زندگی و خانه‌نشینی مردم، دستگاه‌های کمتری گم می‌شود و این می‌تواند بر بازاریابی ردیاب اپل تأثیر بسیار منفی بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات