در نقطه‌ای از کره زمین نمی‌توانید تخم مرغ را آب پز کنید

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
دو تخم مرغ محلی درحال پختن در ظرف آب جوش
به علت قوانین ترمودینامیک تقریباً در همه جای کره زمین به جز یک نقطه می‌توانید تخم مرغ را آب پز کنید.
تبلیغات

در قله اورست نمی‌توانید تخم مرغ آب پز کنید. درحالی‌که ممکن است موضوع مهمی برای شما نباشد، قوانین پشت‌صحنه این واقعیت بر تهیه غذا و نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان تاثیر می‌گذارد. هیچ راهی برای دور زدن این قوانین وجود ندارد، زیرا جهان ما از قوانین ترمودینامیک پیروی می‌کند.

چرا در قله اورست نمی‌توان تخم مرغ آب پز درست کرد؟ مشکل در اینجا فشار اتمسفر است. در سطح دریا آب در ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آید. گرچه این دما به نقطه جوش معروف است، نقطه جوش اصلا یک نقطه نیست و هنگام مواجهه با فشارهای مختلف این نقطه به خط تبدیل می‌شود.

هرچه از سطح دریا بالاتر باشید، دمای مورد نیاز برای جوشاندن آب پایین‌تر است. می‌توانید از ماشین حساب برای تعیین نقطه جوش دقیق در منطقه خود استفاده کنید، اما به صورت تقریبی می‌توان گفت به ازای هر ۳۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، دمای جوش حدود یک درجه سانتی‌گراد کم می‌شود.

شهر لارینکونادا در پرو بلندترین سکونتگاه دائمی در جهان در ارتفاع حدود ۵۰۵۲ متری قرار دارد. در آن‌جا، آب در دمای ۸۲٫۸ درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آید. این نقطه هنوز برای پختن تخم مرغ خوب است، اما کمتر از دمای بهینه برای تهیه قهوه است، اگرچه باز هم می‌توانید آن را آماده کنید.

قله اورست بسیار مرتفع‌تر از لارینکونادا است. ارتفاع این کوه از سطح دریا به ۸۸۴۹ متر می‌رسد و فشار اتمسفر در آنجا یک سوم است. درنتیجه، دمای جوش در اورست به ۶۸ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. این آب هنوز آن‌قدر داغ است که موجب سوختگی شدید شود، اما برای آب پز کردن کامل تخم مرغ کافی نیست.

سفیده و زرده تخم مرغ هر دو از مواد مختلفی ساخته شده‌اند و پروتئین‌ها در دماهای مختلفی سفت می‌شوند. سفیده تخم مرغ از ۵۴ درصد اوآلبومین تشکیل شده است و تا دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد سفت نمی‌شود و زرده به حداقل دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد تا سفت شود. دمای آب درحال جوش در قله اورست تخم مرغ را به اندازه کافی سفت نمی‌کند.

اگر بالای قله اورست هستید و واقعاً به دنبال تخم مرغ آب پز هستید، تنها راه‌حل این است که تسلیم قوانین ترمودینامیک شوید و از زودپز استفاده کنید. در این روش، به دلیل افزایش فشار داخل زودپز، نقطه جوش بالا می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات