طولانی‌ترین جاده جهان کدام است؟

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بزرگراه استرالیا
در قاره آمریکا جاده‌ای به طول ۳۰ هزار کیلومتر وجود دارد که بسیاری معتقدند طولانی‌ترین جاده جهان است. اما رقبای دیگری نیز برای این عنوان وجود دارد.
تبلیغات

طبق کتاب‌های ثبت رکورد، بزرگراه پان-آمریکن طولانی‌ترین جاده جهان است و از آلاسکا تا انتهای جنوبی آرژانتین، حدود ۳۰ هزار کیلومتر امتداد دارد. اگرچه بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، ممکن است چند نفر با این ادعا مخالفت کنند.

آن‌طور که آی‌اف‌ال ساینس می‌نویسد، ایده بزرگراه پان-آمریکن اولین بار در سال ۱۹۲۳ توسط ایالات متحده پیشنهاد شد. گرچه این اقدام به‌عنوان سرمایه‌گذاری دوستانه و آرمان‌گرایانه برای پیوند دادن کشورهای دوردست مطرح شد، برخی استدلال می‌کنند عملا ترفندی برای افزایش فروش خودروهای ساخت ایالات متحده و سایر صادرات به آمریکای لاتین بود.

بزرگراه پان آمریکن
بخش زیبایی از بزرگراه پان-آمریکن در امتداد ساحل اقیانوس آرام در کانیته پرو

در سال ۱۹۲۴، مقامات ایالات متحده ۳۷ نماینده را از آمریکای لاتین به واشینگتن دی سی دعوت کردند تا پیشنهاد خود را برای آن‌ها توضیح دهند و پس از سال‌ها کشمکش درنهایت توافق حاصل شد. کنوانسیون بزرگراه پان آمریکن در سال ۱۹۳۷ توسط آرژانتین، بولیوی، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، پرو و ایالات متحده امضا شد.

البته پیشرفت پروژه سریع نبود. در اوایل دهه ۱۹۷۰، رئیس جمهور نیکسون به خود افتخار می‌کرد که بزرگراه عظیمی که از قاره‌ها می‌گذرد، به زودی تکمیل می‌شود، اما شکاف‌ها و بن‌بست‌های متعددی باقی ماند.

حتی امروز بزرگراه پان آمریکن به‌طور کامل متصل نیست و نمی‌توانید تمام طول آن را رانندگی کنید. یکی از شکاف‌های قابل‌توجه این جاده در «گسست دارین» دیده می‌شود که قطعه نازکی از زمین به طول ۱۶۰ کیلومتر است که پاناما را به کلمبیا متصل می‌کند. از گسست دارین که جنگل‌های انبوه و باران های فصلی آن را فراگرفته‌اند، هیچ جاده‌ای، حتی جاده‌ای خاکی عبور نمی‌کند.

نقشه‌ مسیر بزرگراه پن آمریکن
نقشه‌ای از مسیر بزرگراه پان آمریکن

در دهه ۱۹۷۰، فشارهایی برای ساخت بزرگراه پان آمریکن در گسست دارین وجود داشت که ایالات متحده متعهد شد بیشتر هزینه آن را تامین کند، اما این اقدام با مخالفت شدید طرفداران محیط‌زیست رو‌به‌رو شد که استدلال می‌کردند این کار فاجعه‌ای برای تنوع زیستی و جوامع بومی منطقه خواهد بود. علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد، این منطقه محل رفت‌وآمد شبه‌نظامیان مسلح، باندهای خطرناک و قاچاقچیان مواد مخدر است و آن را به مکانی بسیار خطرناک برای عبور تبدیل می‌کند.

با وجود شکاف بزرگی که به آن اشاره شد، بزرگراه پان آمریکن همچنان رکورد جهانی گینس برای «طولانی‌ترین جاده ماشین‌روی جهان» را در اختیار دارد.

یکی از رقبای شایسته عنوان طولانی‌ترین جاده جهان بزرگراه ۱ آسیا (AH1)، طولانی‌ترین مسیر شبکه بزرگراهی آسیا است که به طول ۲۰٬۵۵۷ کیلومتر، از توکیو پایتخت ژاپن تا مرز ترکیه و بلغارستان را طی می‌کند و از کره، چین، جنوب شرقی آسیا، بنگلادش، هند، پاکستان و ایران می‌گذرد.

اگرچه، بزرگراه ۱ آسیا نیز پیوسته نیست. بیش از ۹۴۲ کیلومتر دریا ژاپن و کره جنوبی را از هم جدا می‌کند و علاوه‌براین بیشتر غیرنظامیان نمی‌توانند از منطقه مورد تخاصم که کره جنوبی و کره شمالی را از هم جدا می‌کند، عبور کنند.

بزرگراه شماره ۱ استرالیا طولانی‌ترین جاده کاملا قابل رانندگی و طولانی‌ترین جاده ملی است که حدود ۱۴٬۵۰۰ کیلومتر لبه خارجی کل جزیره را دور می‌زند. رکورد جهانی گینس برای طولانی‌ترین جاده پیوسته جهان نیز به همین جاده تعلق دارد. چند سال پیش، گروهی معروف به «بزرگراه ۱ به جهنم» رکورد کامل کردن این مسیر را به نام خود ثبت کردند و کل استرالیا را در عرض ۵ روز و ۱۳ ساعت و ۴۳ دقیقه دور زدند.

بنابراین، پاسخ این سوال که طولانی‌ترین جاده جهان کدام است، احتمالا موضوع بستگی به این دارد که از چه کسی بپرسید و اینکه او چقدر درمورد شکاف‌های بزرگ در جاده‌های به ظاهر پیوسته باگذشت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات