تماشا کنید: عربستان پروژه ساخت آسمان‌خراش ۱۷۰ کیلومتری را آغاز کرده است

شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
محل ساخت ساختمان مستطیل شکل آینه ای به طول ۱۷۰ کیلومتر در صحرای عربستان
شواهد حاکی از آن است که عربستان سعودی پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی ساخت شهر ۱۷۰ کیلومتری لاین را در نزدیکی دریای سرخ آغاز کرده است.
تبلیغات

پس از اهرام جیزه و دیوار چین، اکنون نوبت به عربستان سعودی رسیده است تا شگفتی بعدی جهان، یعنی شهر آسمان‌خراش عظیم «لاین» را به دنیا معرفی کند. شاید این پروژه اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما روند ساخت آسمان‌خراش عظیم عربستان که به اندازه‌ی یک شهر است، با وجود تمامی تردیدها در مورد تحقق ایده، واقعاً آغاز شده و در حال پیشرفت است.

لاین بخشی از پروژه‌ی نئوم و یک سازه‌ی آینه‌ای عظیم در بیابان عربستان است که انتظار می‌رود شهری با جمعیتی حدود ۹ میلیون نفر را در خود جای بدهد. این رقم تقریباً با جمعیت شهری به اندازه‌ی نیویورک برابر است.

آسمان‌خراش آینه‌ای «لاین» ۹ میلیون نفر جمعیت خواهد داشت

طول سازه‌ی لاین ۱۷۰ کیلومتر، ارتفاع آن ۵۰۰ متر و عرض آن ۲۰۰ متر است. گذشته از مواردی مانند نقض حقوق بشر و مسائل زیست محیطی، همچنان بدیهی است که موانع عملی بزرگی در راه ساخت این سازه وجود دارد. اما محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد و حاکم عربستان سعودی، تمایل خود به ساخت این سازه را ابراز کرده است.

اکنون شواهد حاکی از آن است که پروژه‌ی لاین در نهایت آغاز شده و در حال انجام است. ویدیویی جدیدی که در وب‌سایت نئوم به اشتراک گذاشته شده است، بزرگ‌ترین عملیات خاکی دنیا را نشان می‌دهد. عملیات خاکریزى و خاکبردارى در سرتاسر صحرا و تا دوردست‌ها کشیده شده‌ است و بیل‌های مکانیکی و خطوط کامیون‌ها مشغول آماده‌سازی پایه‌های لازم برای ساخت سازه هستند. بزرگی مقیاس باورنکردنی است و برای جابه‌جایی میلیون‌ها متر مکعب خاک و آب در هر هفته، کار به صورت ۲۴ ساعته در همه‌ی روزهای هفته ادامه دارد.

پروژه لاین در عربستان صعودی
پروژه لاین در عربستان صعودی
پروژه لاین در عربستان صعودی
پروژه لاین در عربستان صعودی

لاین برجسته‌ترین بخش از ابرپروژه‌ی نئوم در عربستان سعودی است، اما تعداد پروژه‌های جاری دیگر در این کشور نیز باورنکردنی است. عربستان سعودی تلاش می‌کند تا از اقتصاد عمدتاً مبتنی بر نفت به یک مقصد گردشگری تبدیل شود. یکی از این پروژه‌ها آسمان خراش مکعبی شکل بزرگی است که ۲۰ ساختمان به اندازه‌ی امپایر استیت را در خود جای می‌دهد. از دیگر پروژه‌های جاری می‌توان به یک جفت آسمان‌خراش خارق العاده و بنای معلق در صخره اشاره کرد.

انتظار می‌رود که فاز اول پروژه‌ی لاین در سال ۲۰۳۰ تکمیل شود، اما بدون شک همچنان قدم‌های بسیار زیادی برای تکمیل این پروژه باید برداشته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات