ساخت بلندترین برج چاپ سه بعدی جهان ۹۰۰ ساعت طول می‌کشد

یک‌شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
برج سفید
ساختمانی که از آن به‌عنوان بلندترین ساختمان چاپ سه‌بعدی جهان یاد می‌شود، برای مونتاژ در روستای دورافتاده‌ای در سوئیس درحال آماده شدن است.
تبلیغات

برج سفید پژوهشگران مؤسسه فناوری فدرال زوریخ از بیش از صد ستون تشکیل می‌شود و در بالای آن فضایی برای نمایش قرار دارد. برج سفید (Tor Alva) با همکاری موسسه فرهنگیNova Fundaziun Origen ساخته می‌شود و درحال‌حاضر قبل از حمل‌ونقل و مونتاژ در محل ساختش در دهکده دورافتاده‌ای در کوه‌های آلپ سوئیس، به شکل بخش بخش درحال چاپ شدن است.

آن‌طور که نیواطلس می‌نویسد، برج سفید دارای سبک معماری پیچیده متاثر از سبک باروک است و ارتفاع آن به ۳۰ متر می‌رسد. ستون‌های چاپ سه‌بعدی شده آن از پنج طبقه پشتیبانی می‌کنند و نمای نیمه‌باز آن را تشکیل می‌دهند (لایه سبک قابل جا‌به‌جایی نیز برای محافظت از فضای داخلی در برابر آب‌وهوا در صورت نیاز نصب می‌شود).

برج سفید چاپ سه بعدی
ارتفاع برج سفید به ۳۰ متر خواهد رسید.

بازدیدکنندگان وارد طبقات پایین می‌شوند که از ستون‌های بزرگ تشکیل شده است و فضاهای کوچک و باشکوه‌تری را ایجاد می‌کنند. آن‌ها سپس از پلکان مارپیچی بالا می‌روند و هر طبقه به‌طور محسوسی مطبوع‌تر و سبک‌تر می‌شود و سپس به سالنی در بالاترین طبقه می‌رسند. طبقه آخر شامل صحنه و صندلی برای ۴۵ بازدیدکننده است و برای اجراهای تئاتر و کنسرت‌های کوچک استفاده می‌شود. وقتی اجراها به پایان برسند، قطعات برج از هم جدا می‌شود و جای دیگری مونتاژ می‌شود.

اجزای برج سفید
قطعات برج سفید به قالب‌بندی یا داربست نیاز ندارند.

پیش‌بینی می‌شود فرایند واقعی چاپ حدود ۹۰۰ ساعت طول بکشد و به روش مشابه سایر پروژه‌های معماری چاپ سه‌بعدی انجام شود. این فرایند شامل چاپگرهای چاپ سه‌بعدی رباتیک است که در طول آن مخلوطی شبیه سیمان نرم از نازلی به شکل لایه لایه بیرون می‌آید تا قسمت‌های مختلف برج را که بعدا مونتاژ می‌شوند، بسازد. ساختار برج با استفاده از نرم‌افزار سفارشی طراحی شده است که امکان تعریف دقیق هندسه را فراهم می‌کند و می‌تواند داده‌های مورد نیاز را مستقیما به ربات‌های چاپگر ارسال کند.

فناوری چاپ سه‌بعدی امکان تولید کارآمد عناصر غیراستاندارد و سفارشی را ممکن می‌سازد. تولید این نوع فرم‌ها در این مقیاس با استفاده از فناوری‌های مرسوم تقریبا غیرممکن خواهد بود.

در فرایند ساخت‌وساز جدید، برج از ۱۰۳ ستون جداگانه چاپ سه‌بعدی مونتاژ خواهد شد. عناصر فقط در مکان‌هایی که ازنظر ساختاری نیاز است، با بتن پر می‌شوند که استفاده از مواد را به شدت کاهش می‌دهد. این روش ساخت‌و‌ساز ضایعاتی تولید نمی‌کند، زیرا به قالبی برای بتن‌ریزی نیاز ندارد.

حمل برج سفید با کامیون
قطعات برج سفید به‌وسیله‌ی کامیون به محل ساخت منتقل می‌شوند.

معماری چاپ سه‌بعدی در مدت زمان بسیار کوتاهی از مفهومی آینده‌نگرانه به روش تولید مسکن، دفاتر و خانه‌های کوچک تبدیل شده است. پروژه برج سفید جهش بزرگ دیگری برای این فناوری درحال رشد است و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط ۲۰۲۴ کامل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات