ایتالیا درصدد ساخت طولانی‌ترین پل معلق جهان است

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
تنگه مسینا در ایتالیا، محل ساخت طولانی‌ترین پل معلق جهان
شعله‌ی پروژه‌ی پل معلق ایتالیا، بار دیگر و پس از سال‌ها خاموشی دوباره شعله‌ور شده است. دولت مصمم است تا این‌بار به این طرح بزرگ جامه‌ی عمل بپوشاند.
تبلیغات

ایتالیا پس از دهه‌ها رویاپردازی، بار دیگر ساخت طولانی‌ترین پل معلق جهان را برای اتصال سرزمین اصلی ایتالیا به جزیره سیسیل درنظر گرفته است. پل مدنظر ایتالیایی‌ها، سازه‌ای است باطول تقریبی ۳۳۰۰ متر که روی تنگه‌ی مسینا امتداد دارد. این تنگه، نوار باریک دریا بین انگشت چکمه‌ی ایتالیا در کالابریا و سیسیل شهر متروپولین مسینا است.

در صورت ساخت پل، دهانه‌ی معلق آن تقریبا ۶۰ درصد بزرگ‌تر از طویل‌ترین پل معلق کنونی جهان، یعنی چناق‌قلعه ۱۹۱۵ در ترکیه با طول ۲۰۲۳ متر خواهد بود. بااین‌حال باید تاکید زیادی روی عبارت «در صورت ساخت» داشته باشیم. بحث درمورد پیوند سیسیل به ایتالیا از زمان رومیان آغاز شده و از آن زمان پیشرفت واقعی کمی در این زمینه حاصل شده است.

روایتی از پلینی بزرگ (متفکر رومی و فرمانده‌ی ارتش) وجود دارد که براساس آن، برای انتقال فیل‌های جنگی که در سال ۲۵۱ قبل از میلاد از کارتاژ در شمال آفریقا به اسارت گرفته شده بودند، پل موقتی روی تنگه‌ی مسینا احداث شد. این روایت چه افسانه باشد و چه واقعیت، درهرصورت نشان می‌دهد که ایده‌ی ساخت چنین پلی از گذشته تاکنون وجود داشته و نمرده است.

پروژه‌ی پل معلق در ایتالیا نخستین‌بار در دهه‌ی ۱۸۶۰ مطرح شد

پروژه‌ی پل معلق ایتالیا برای نخستین‌بار در دهه‌ی ۱۸۶۰ و در بحبوحه‌ی اتحاد ایتالیا دوباره مطرح شد و به‌طور مداوم توجه سیاستمداران ایتالیایی را در نیمه‌ی دوم قرن بیستم به‌خود جلب کرد. سیلویو برلوسکونی، سرمایه‌دار و نخست‌وزیر سابق ایتالیا، فراخوان ساخت پل معلق را در سال ۲۰۰۲ دوباره آغاز و شجاعانه اعلام کرد که نخستین سنگ پل در سال ۲۰۰۴ گذاشته می‌شود و پروژه تا سال ۲۰۱۰ تکمیل خواهد شد.

سرزمین اصلی ایتالیا و جزیره سیسیل از فضا
سرزمین اصلی ایتالیا و جزیره سیسیل از فضا چندان دور از هم به‌نظر نمی‌آیند؛ اما به‌واسطه‌ی تنگه‌ی ۳۳۰۰ متری مسینا از هم جدا شده‌اند.

برلوسکونی پس از عملی‌نشدن وعده‌های خود، بار دیگر ایده را در سال ۲۰۰۹ مطرح کرد؛ اما پروژه به‌دلیل کاهش بودجه بار دیگر در سال ۲۰۱۳ لغو شد. به‌تازگی، رؤیای پل تنگه‌ی مسینا توسط رشته‌دولت‌های پوپولیست جناح راست که سکان هدایت ایتالیا را دردست گرفته‌اند، دوباره شعله‌ور شده است.

طرح ساخت پل معلق در یکی از مهم‌ترین گام‌ها با حکمی از سوی کابینه‌ی جورجیا ملونی در ماه مارچ سال ۲۰۲۳ به‌طور رسمی احیا شد. دولت با توصیف این روز به «روز تاریخی برای کل ایتالیا» این‌گونه استدلال کرد که توسعه‌ی زیرساخت‌ها علاوه‌بر ایجاد ده‌ها هزار شغل، فرصت‌های اقتصادی بیشتری را نیز برای جنوبی‌ترین مناطق ایتالیا فراهم می‌آورد. آن‌ها معتقد هستند که می‌توانند این پروژه را تنها در ۱۵ سال و با بودجه‌ای معادل ۱۲٫۹ میلیارد دلار به سرانجام برسانند.

درست مثل همیشه، طرح پل معلق ایتالیا بحث‌برانگیز بوده است. احزاب اوپوزیسیون مدعی شده‌اند که طرح تامین مالی این پروژه به‌طور شفاف مشخص نشده است؛ ازسوی دیگر برخی منتقدان نیز نگرانی‌هایی را درمورد دخالت‌های احتمالی مافیا مطرح می‌کنند. کارشناسان محیط‌زیست و برخی از دانشمندان هم با خطرناک‌خواندن این پیشنهاد اعلام کرده‌اند که منطقه‌ی مدنظر یک نقطه‌ی کانونی از فعالیت‌های لرزه‌ای و مستعد زلزله است.

حقیقت این است که هرگز کسی اجازه نمی‌دهد واقعیت و تاریخ مانع یک طرح خوب شوند و دولت مصمم است تا با تمام قوا در این طرح پیش‌روی کند. متیو سالوینی، وزیر زیرساخت ایتالیا به‌تازگی گفته است: «بگذارید حزب چپ از آن عبور کند؛ این پل ساخته شده و به افتخاری برای ایتالیا تبدیل خواهد شد. ما با تمام قوا به‌پیش می‌رویم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات