گربه‌ها به‌طرز شگفت‌انگیزی بازی موردعلاقه سگ‌ها را دوست دارند

سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
بچه‌گربه درحال بازی‌کردن با توپ پلاستیکی است
پرتاب توپ یا هر جسم دیگر به قصد آوردن آن، بازی موردعلاقه‌ی سگ‌ها به‌شمار می‌رود؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گربه‌ها هم این بازی را انجام می‌دهند.
تبلیغات

گربه‌ها به گوشه‌گیری و شاید حتی تنبلی شهرت دارند؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این حیوانات به روش‌های شگفت‌انگیزی با صاحبان خود تعامل دارند و این تعامل سلامتی آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

براساس گزارش‌ها، رفتار فچینگ در گربه‌های خانگی نسبت به رفتارهایی مانند آمدن هنگام صدازدن آن‌ها، میوکردن درمقابل یک دستور یا بازی‌کردن رایج‌تر است. حتی ممکن است تفاوت‌های نژادی نیز درمورد این رفتارها وجود داشته باشد؛ به‌عنوان مثال گربه‌های سیامی و دورگه به‌عنوان فچرهای حرفه‌ای شهرت دارند.

فچ (fetch) یا بنداز و بیار، همان بازی معروفی است که با سگ‌ها انجام می‌شود و در آن پس از پرتاب یک شی از سگ خواسته می‌شود تا دنبال آن بدود و شی پرتاب‌شده را برای صاحبش بیاورد.

در پژوهش اخیر که برای درک چرایی و چگونگی فچ در گربه‌ها انجام شد، محققان از نظرسنجی آنلاین استفاده کردند. براساس این پژوهش، ۹۴٫۴ درصد از گربه‌هایی که این بازی را انجام می‌دادند، هیچ آموزشی ندیده بودند و بیشترشان گربه‌های جوان (زیر یک سالی) را شامل می‌شدند که صاحبانشان برای اولین بار به توانایی آن‌ها در انجام فچ پی برده بودند.

در زمان انجام پژوهش، گربه‌ها به‌طور متوسط به‌مدت چهار سال بازی فچ را انجام می‌دادند؛ اما برخی از آن‌ها به‌تازگی بازی را شروع کرده و برخی دیگر در تمام طول عمر خود آن را انجام داده بودند.

نتایج پژوهش

گربه‌هایی با نژاد مخلوط بیشتر به فچ علاقه دارند

پژوهش اخیر نشان داد که گربه‌ها ترجیح می‌دهند که خود آن‌ها شروع‌کننده‌ی بازی باشند و گربه‌هایی که خودشان بازی را شروع می‌کنند مشتاق‌تر به‌نظر می‌رسند. گربه‌ها هرماه بیشتر از ماه قبل بازی را انجام می‌دادند و هربار نیز دفعات بیشتری آن را تکرار می‌کردند. ۸۶ درصد از گربه‌های حاضر در بررسی، از نژاد مخلوط بودند. ۲۲٫۵ درصد از گربه‌های اصیل پژوهش نیز گربه‌های سیامی را شامل می‌شدند.

گربه‌هایی که به فچ علاقه دارند، ترجیح می‌دادند این بازی را با اسباب‌بازی‌‌هایی مانند موش مصنوعی و اسباب‌بازی‌های گربه‌ای انجام دهند؛ اما درعین‌حال نهایت استفاده را از محیط پیرامون خود نیز می‌کردند و اقلامی مانند در بطری یا کاغذ مچاله‌شده را هم برای صاحبان خود می‌آوردند.

به‌طور کلی صاحبان گربه‌ها رفتارهای متفاوتی را از حیوانات خود گزارش کردند. برخی از این گربه‌ها شی پرتاب‌شده را برای صاحبانشان می‌آوردند؛ درحالی‌که برخی دیگر فقط به پرتاب شی پاسخ می‌دادند. برخی از گربه‌ها اشیا را فقط تا نیمه‌ی راه با خود می‌آوردند، برخی در انتخاب اشیایی که می‌خواستند با آن‌ها بازی کنند سخت‌گیر بودند و برخی دیگر نیز فقط در قسمت‌های خاصی از خانه و در زمان‌هایی خاص بازی می‌کردند.

گربه‌ مشکی به اسباب‌بازی خود خیره شده است
داشتن زنگ تفریح برای گربه‌ها مفید است.

گربه‌های بازیگوش

گربه‌ها هنگام بازی شبیه شکارچیان هستند. شکار، رفتاری طبیعی برای گربه‌ها است و آن‌ها به یک خروجی برای این رفتار نیاز دارند. بازی‌کردن فواید مهمی برای گربه‌های خانگی دارد و از رفتارهایی مانند پرخاشگری در آن‌ها جلوگیری می‌کند. در واقع این‌کار به‌عنوان جایگزینی برای شکار حیوانات زنده عمل می‌کند.

صاحبان گربه‌ها از طریق بازی‌کردن با آن‌ها می‌توانند اطلاعات مهمی درباره‌ی گربه‌های خود کسب کنند و این موضوع در نهایت به قوی‌شدن پیوند آن‌ها با گربه‌ها منجر می‌شود. احتمالا گربه‌های جوان بازیگوش‌تر از گربه‌های بالغ هستند؛ اما به‌دلیل تحقیقات کم در این حوزه، ما چیز زیادی درمورد تفاوت گربه‌های جوان و بالغ در این زمینه نمی‌دانیم.

براساس مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۷ در سوئد انجام شد، گربه‌ها پس از ۳۰ دقیقه تنهایی به‌دنبال تماس اجتماعی بیشتر با صاحبان خود بودند. آن‌ها به‌خوبی با تنهایی کنار می‌آمدند؛ اما پس از بازگشت صاحب خود به منزل، رفتارشان تغییر می‌کرد. نکته‌ی مهمی که صاحبان گربه‌ها باید در نظر داشته باشند این است که حتما زمانی را به بازی‌کردن با حیوانات خود اختصاص دهند. به‌طور کلی گربه‌ها اسباب‌بازی‌هایی را ترجیح می‌دهند که دارای ویژگی‌ها طعمه باشد؛ مانند اسباب‌بازی‌هایی که می‌توانند بشکنند یا از هم جدا کنند.

صاحبان گربه‌ها می‌توانند یاد بگیرند که حیوانات آن‌ها هنگام علاقه به بازی‌کردن یا تمام‌کردن بازی چه رفتارهایی ازخود نشان می‌دهند؛ به‌عنوان مثال آوردن اسباب‌بازی برای صاحب خود و خیره‌شدن به او یکی از نشانه‌های علاقه‌ی آن‌ها به بازی است و وقتی که گربه از محل دور می‌شود یا دراز می‌کشد یعنی از بازی‌کردن خسته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات