دانشمندان برای اولین‌بار RNA را از حیوانی منقرض‌شده بازیابی کردند

یک‌شنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
گرگ تاسمانی
یکی از مراحل احیای گونه‌های منقرض‌شده‌ای همچون گرگ تاسمانی توالی‌یابی RNA است که دانشمندان موفق به انجام آن شده‌اند.
تبلیغات

آر‌ان‌ای از نمونه‌ای متعلق به گرگ تاسمانی که بیش از یک قرن حفظ شده بود، استخراج و توالی‌یابی شد، اولین باری است که تعیین توالی RNA برای گونه‌ای منقرض‌شده انجام می‌شود.

این واقعیت که نمونه متعلق به گرگ تاسمانی در دمای اتاق نگهداری شده بود، نشان می‌دهد توالی‌یابی RNA برای بسیاری از گونه‌های منقرض‌شده دیگر نیز امکان‌پذیر است. آنچه زیاد مشخص نیست، آن است که دستاورد تازه تا چه حد به هدف انقراض‌زدایی گرگ تاسمانی کمک می‌کند.

گرگ تاسمانی که قبل از انقراض موجودی منفور درنظر گرفته می‌شد، پس از منقرض‌شدن به موجودی محبوب تبدیل شد. گونه‌ای که زمانی نابودی آن امری مثبت تلقی می‌شد، اکنون چنان ارزشمند است که مردم به دنبال پیدا کردن جمعیت بازمانده‌ای از آن طبیعت تاسمانی را زیرورو می‌کنند.

اکنون ممکن است به لطف توالی‌یابی ترانسکریپتوم (کل RNA درون سلول) پوست و عضلات اسکلتی نمونه‌ گرگ تاسمانی که در موزه تاریخ طبیعی سوئد نگهداری می‌شود، دانش بیشتری درباره این موجودات ازدست‌رفته به دست آوریم. به‌گزارش آی‌اف‌ال ساینس، نمونه خشک شده بود و ۱۳۰ سال قدمت داشت، اما پژوهشگران دانشگاه استکهلم توانستند آثار بیان ژن را در آن پیدا کنند و آن را با آثار بیان ژن کیسه‌داران زنده و پستانداران نزدیک دیگر مقایسه کنند.

گرگ تاسمانی در موزه سوئد
توالی آر‌ان‌ای این گرگ تاسمانی که در موزه سوئد نگهداری می‌شود، مشخص شده است.

استخراج DNA از فسیل‌های قدیمی اکنون چنان رایج است که انجام این کار روی نمونه‌های موزه موجب جلب توجه نمی‌شود، اما RNA فرق دارد. آر‌ان‌ای به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا بافت و سلول‌ها، نحوه تنظیم ژن‌ها و بیان ژن‌ها را بررسی کنند.

آر‌ان‌ای گرگ تاسمانی مورد مطالعه کاملاً اختصاصی بافت‌های فردی او بود. پژوهشگران همچنین آثاری از آران‌ای ویروس‌ها (ویروس‌های دارای آر‌ان‌ای) را پیدا کردند که به آن‌ها کمک می‌کند بیماری‌هایی را مطالعه کنند که در روزهای آخر عمر گرگ تاسمانی او را گرفتار کرده بودند.

به‌گفته‌ی نویسندگان، احیای گرگ تاسمانی یا ماموت پشمالو کار ساده‌ای نیست و به دانش عمیق درمورد ژنوم و تنظیم ترانسکریپتوم در این گونه‌ها نیاز دارد.

اگرچه گونه‌های زیادی اخیراً منقرض شده‌اند و تعداد گونه‌های منقرض‌شده هر سال زیادتر می‌شود، گرگ تاسمانی از معدود گونه‌هایی محسوب می‌شود که توجه طرفداران انقراض‌زدایی را به خود جلب کرده است.

گرگ تاسمانی نوعی کیسه‌دار به‌حساب می‌آید، بنابراین برگرداندن آن به زندگی راحت‌تر از احیای پستاندارانی است که باید به مدت طولانی‌تر در رحم ماده‌ای از گونه‌های نزدیک رشد کنند. انقراض‌زدایی گرگ تاسمانی با چالش‌هایی نیز همراه است که همه گونه‌ها با آن مواجه نمی‌شوند.

فقط چند نمونه گرگ تاسمانی داریم و آن‌ها تنوع ژنتیکی پایینی دارند. درنتیجه، هر گرگ تاسمانی که احیا شود، سریعا همخون (درون‌زاد) می‌شود. انقراض‌زدایی همچنین می‌تواند تلاش در راستای حفاظت از حیوانات در معرض خطر انقراض را ضعیف کند، زیرا شاید با خود فکر کنیم اگر بخواهیم می‌توانیم بعداً آن‌ها را به زندگی برگردانیم؛ اما حتی اگر انقراض‌زدایی در نهایت به بن‌بست برسد، این کار ارزشمند است.

پژوهشگران می‌گویند در آینده ممکن است بتوانیم RNA را نه تنها از حیوانات منقرض‌شده بلکه همچنین ژنوم ویروس‌هایی مانند SARS-CoV2 و اجداد تکاملی آن‌ها را از پوست خفاش‌ها و سایر ارگانیسم‌های میزبان که در مجموعه‌های موزه نگهداری می‌شوند، بازیابی کنیم.

پژوهش در مجله‌ی Genome Research منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات