آویزهای دست‌ساز استخوانی تاریخ حضور انسان در آمریکای‌جنوبی را به دست‌کم ۲۵ هزار سال پیش برمی‌گردانند

یک‌شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تصویرسازی هنری از انسان اولیه درحال ساخت آویز از استخوان تنبل غول‌پیکر
آویزهای استخوانی ماقبل تاریخ نشان می‌دهند که انسان‌ها زودتر از تصورات پیشین در برزیل زندگی می‌کردند.
تبلیغات

تاریخ ورود انسان‌ها به آمریکای‌جنوبی براساس منبعی غیرمنتظره به دست‌کم ۲۵ هزار پیش عقب رفته است. این منبع استخوان‌های تنبل زمینی غول‌پیکر منقرض‌شده‌ای است که مردم باستانی از آن آویز می‌ساختند.

به‌گزارش لایو ساینس، سه استخوان‌پوست یا رسوبات استخوانی که نوعی زره‌ی محافظ را روی پوست حیواناتی مانند آرمادیلو شکل می‌دهد، از تنبل زمینی در پناهگاه‌ صخره‌ای سانتا الینا در مرکز برزیل در نزدیکی ابزارهای سنگی کشف شده‌اند. این آثار سوراخ‌های ریزی داشتند که فقط انسان می‌توانست آن‌ها را ایجاد کند.

براساس مقاله‌ای که چهارشنبه‌ی گذشته در مجله‌ی مجموعه‌مقالات انجمن سلطنتی منتشر شد، یافته‌ی اشاره‌شده یکی از نخستین شواهد کشف‌شده از حضور انسان در قاره‌ی آمریکا به‌شمار می‌رود.

استخوان‌پوست‌های صیقل‌داده‌شده‌ی تنبل زمینی
محققان برزیلی سه استخوان‌پوست تنبل زمینی را کشف کردند که صیقل داده‌ شده بودند و حفره داشتند.

از سال ۱۹۸۵ تاکنون، باستان‌شناسان پناهگاه صخره‌ای سانتا الینا در ایالت ماتو گروسو در مرکز برزیل را مطالعه کرده‌اند. تحقیقات پیشین در این منطقه به وجود بیش‌ از ۱۰۰۰ شکل و نشانه روی دیوارها و صدها ابزار سنگی باستانی و هزاران استخوان‌پوست متعلق به تنبل اشاره می‌کردند. سه نمونه از این استخوان‌پوست‌ها سوراخ‌هایی در خود داشتند که آن‌ها را انسان ایجاد کرده بودند.

مطالعه‌ی اخیر این استخوان‌پوست‌ها را با جزئیات بسیار دقیق مستند کرده است تا بعید‌بودن شکل‌گیری طبیعی سوراخ‌های موجود در آن‌ها را نشان دهد. این استخوان‌ها تاریخ سکونت انسان در قاره‌ی آمریکا را به ۲۵ تا ۲۷ هزار سال پیش برمی‌گردانند. این تاریخ‌ها به‌دلیل شواهد رو‌به‌رشد و البته بحث‌برانگیز برای تصرف آمریکای‌جنوبی به‌دست انسان‌های اولیه اهمیت دارند؛ مانند تاریخ ۲۲ هزار ساله برای پناهگاه توکا داتیرا پیا در شرق برزیل.

تیم تحقیقاتی با ترکیبی از تکنیک‌های تجسم میکروسکوپی و ماکروسکوپی دریافت که استخوان‌پوست‌ها و سوراخ‌های ریز روی آن‌ها صیقل داده شده‌اند و آثار برش‌های ابزارهای سنگی و خراشیدگی روی نمونه‌ها وجود دارد.

آثار گزش حیوانات موجود روی هر سه استخوان‌پوست سبب شد تا محققان فرضیه‌ی ایجاد سوراخ‌ها به‌واسطه‌ی جوندگان را کنار بگذراند. پژوهشگران در بخشی از مقاله‌ی خود می‌گویند شواهد نشان می‌دهد که این استخوان‌پوست‌ها را انسان به مصنوعات (احتمالاً زیورآلات) تبدیل کرده‌اند.

آثار برش و خراش روی استخوان‌پوست‌ها
آثار برش و خراش روی استخوان‌پوست‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها با ابزارهای سنگی تغییر شکل یافته‌اند.

میریان پاچکو، مدرس دیرینه‌شناسی در دانشگاه فدرال سائو کارلوس برزیل، در گفت‌وگو با لایوساینس خاطرنشان کرد: «تعریف معنای واقعی این مصنوعات برای ساکنان سانتا الینا تقریباً غیرممکن است. بااین‌حال، شکل و تعداد زیاد استخوان‌پوست‌ها ممکن است روی ساخت نوع خاصی از مصنوعات مانند آویز تأثیرگذار بوده باشد.»

کشف استخوان‌های تنبل تغییر‌شکل‌یافته با ابزارهای سنگی ساخت بشر در لایه‌های زمین‌شناسی با قدمتی بین ۲۵ تا ۲۷ هزار سال شواهدی بسیار قوی هستند که نشان می‌دهند بشر بسیار زودتر از تصور پیشین به آمریکای‌جنوبی قدم گذاشته است.

تائیس پانسانی، دیرینه‌شناس دانشگاه فدرال سائو کارلوس در برزیل می‌گوید: «شواهد ما تفسیری را تقویت می‌کنند که همکارانمان در سانتا الینا حدود ۳۰ سال روی آن پژوهش کرده‌اند. این شواهد نشان می‌دهند که انسان‌ها حداقل از ۲۷ هزار سال پیش در برزیل مرکزی حضور داشتند.»

آثار برش و خراش روی استخوان‌پوست‌ها
احتمالاً انسان‌های اولیه از استخوان‌پوست‌ها به‌عنوان آویز استفاده می‌کردند.

متیو بنت، زمین‌شناس دانشگاه بورنموث بریتانیا و پژوهشگر تعاملات بین انسان و تنبل در آمریکای‌شمالی، می‌گوید که یافته‌های اخیر نشان می‌دهند انسان‌های اولیه به روش‌های مختلف از بقایای تنبل‌ها استفاده می‌کردند.

او معتقد است که این یافته‌ها به‌مرور‌زمان ممکن است از ایده‌ی ساکن‌شدن انسان در طول دوران «آخرین بیشینه‌ی یخچالی» یا سردترین بخش آخرین عصر یخ‌بندان حمایت کند.

بسیاری از مناطق آمریکای‌جنوبی هنوز به‌طور‌کامل بررسی نشده‌اند و این یعنی بحث درباره‌ی ورود انسان به این قاره به‌پایان نرسیده است. به‌عقیده‌ی پانسانی، شواهد بسیار بیشتری در پناهگاه‌های صخره‌ای و غارهای کاوش‌نشده‌ی برزیل وجود دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات